Vilniaus miesto Taryba pritarė viešojo transporto atnaujinimo strategijai per artimiausią dešimtmetį. Iki 2030 m. ne mažiau nei 55 proc. visų transporto priemonių sudarys elektra, o dar 45 proc. alternatyviais degalais varomos. Bene dvigubai plėsis A juostų tinklas, keleiviams bus pasiūlyti lanksčių atsiskaitymo būdų, kad kelionės viešuoju transportu būtų greitesnės ir patogesnės. Taip pat miestas efektyviai išnaudos turimą troleibusų kontaktinį tinklą ir kitą viešojo transporto sistemos infrastruktūrą.
„Pamename laikus, kai kelionės viešuoju transportu kokybė buvo matuojama, ar autobusas atvažiavo, ar pakeliui nesugedo. Per keletą metų Vilniuje rekordiškai atnaujinome viešojo transporto parką, bet ir vilniečių lūkesčiai susisiekimui mieste tampa dar reiklesni: patogus, modernus, greitas – gerai, bet draugiškesnis aplinkai, elektra varomas, pritaikytas neįgaliesiems, šiuolaikiškas – dar geriau. Viešojo transporto strategija dešimtmečiui siekiame greičio, patogumo, ekologijos – atnaujintame parke daugiau nei pusė transporto priemonių bus varomos elektra, visi eisme dalyvaujantys autobusai bus nauji ir jų amžiaus vidurkis bus penkeri metai“, – sako Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius.
Skaičiuojama, kad miestiečiams viešojo transporto atnaujinimas per metus kainuos kiek daugiau nei pusė milijono eurų. Per artimiausią dešimtmetį autobusų ir troleibusų pirkimui iš viso planuojama skirti 245,26 mln. eurų, įskaitant ir privačias investicijas. Miestas pirks elektrinius, dujinius autobusus ir troleibusus, kurių dalį sudarys autonominiai. Naujai infrastruktūrai ar jos atnaujinimui – A juostų tiesimui, stotelių ir vaizdo švieslenčių jose įrengimui, kontaktinio tinklo atnaujinimui, elektros pakrovimo stotelių ir dujų užpildymo kolonėlėms – bei naujai elektroninio bilieto sistemai planuojama skirti 52,37 mln. eurų.
Atnaujinimo pagrindas – paslaugų kokybė, ekologija ir finansinis tvarumas
Viešojo transporto atnaujinimo planas, pasirenkant kombinaciją, kai įsigyjami elektriniai, dujiniai autobusai ir laidiniai bei autonominiai troleibusai, rėmėsi šiais pagrindiniais kriterijais – paslaugos kokybės gerinimo, miesto darnos ir ekologijos, finansinio tvarumo.
Pirma, Vilnius siekia vieningai gerinti visą kelionės viešuoju transportu patirtį ir paslaugų kokybę – viešojo transporto pasiekiamumą, patogų ir saugų laukimą stotelėje, keleivių informavimą, komfortišką ir greitą kelionę autobusu ar troleibusu, bilietų įsigijimą ir kitas paslaugas.
Antra, miestas mažins neigiamą transporto poveikį aplinkai, todėl atnaujindamas parką pirks tik aukščiausius aplinkosauginius reikalavimus atitinkančias transporto priemones. Viešasis transportas bus patogiai integruotas su kitais darnaus judumo būdais mieste, taip kuriant švaresnę, patogesnę ir jaukesnę žmogui aplinką.
Siekiant finansiškai optimalaus varianto, sudarytas planas ne tik dėl naujos infrastruktūros įsigijimo, tačiau ir efektyvaus jau esamos išnaudojimo. Vilniuje planuojama atnaujinti kontaktinį troleibusų tinklą, tam bus numatyti konkretūs etapai ir terminai.
„Kelionių viešuoju transportu kokybė Vilniuje ir toliau gerės, visos iki vienos transporto priemonės bus pritaikytos specialių judumo poreikių turintiems. Esame išsikėlę tikslą, jog per artimiausią dešimtmetį modalinis kelionių pasiskirstymas mieste būtų toks – po trečdalį sudarytų judėjimas viešuoju transportu, automobiliu, pėsčiomis, dar apie 8 proc. dviračiais, o likę – kitaip. Pavyzdžiui, šiuo metu Vilniuje 36 kilometrai A juostų, o iki 2030 m. jų jau bus apie 60 kilometrų. Priimdami sprendimus, jog judėjimas po miestą taptų kuo patogesnis viešuoju transportu, dviračiu, pėsčiomis ir kitaip, Vilnius juda link šios proporcijos“, – sako SĮ „Susisiekimo paslaugos“ direktorė Modesta Gusarovienė.
Tarybai patvirtinus viešojo transporto atnaujinimo strategiją, toliau etapais iki 2030 m. bus atnaujinamos transporto priemonės ir gerinama infrastruktūra – detalesni planai ir pirkimai bus patikslinti kitąmet.
Vilniaus miesto savivaldybės informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka