Pristatyta knyga apie Vilniaus viešojo transporto istoriją iki 1941-ųjų

vasario 29 05:14 2016 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus

apie-knygaVasario 26-ąją Knygų mugėje istorikas Ričardas Žičkus pristatė savo leidinį „Vilniaus viešasis transportas iki 1941 metų“.

 

 

 

 

Knygoje išsamiai pristatyta Vilniaus viešojo transporto istorija – pradedant vežikais, jų darbo reglamentavimu, baigiant viešojo transporto situacija Lietuvai atgavus sostinę Vilnių. Čia – ir autobusų, ir taksi, ir „konkės“, ir tramvajaus, ir siaurojo Vilniaus miesto geležinkelio istorija.

Leidinyje – daugybė medžiagos apie Vilniuje važinėjusias transporto priemones, autobusų, kitų transporto priemonių markes, bilietų kainas, vienu ar kitu metu galiojusias eismo taisykles.

apie-knyga1Knyga įdomi ir tuo, jog tai – ne sausa istorinė medžiaga. Autorius R. Žičkus ne vieną mėnesį praleido archyvuose, kur to meto spaudoje rado daug įdomios medžiagos.

Štai taip 1912-ųjų „Kurjer Litewski“ buvo aprašomas įvykis tramvajuje:

„Š. m. vasarą reikalaujant keleiviams tramvajaus konduktorius sustabdė tramvajų. Vienas iš keleivių, storas žydas , atsisėdo ant kelių vienai keleivei, konduktoriui reikalaujant išvaduoti moterį nuo nemalonaus jai balasto ir išlipti iš vagono, pastarasis energingai protestavo ir toliau sėdėjo damai ant kelių. Todėl konduktorius sustabdė tramvajų ir kreipėsi pagalbos į budintį policininką. Žydas vis tiek nenusileido, nežiūrint į tai, kad tramvajus stovėjo 15 minučių. Policininko, konduktoriaus ir važnyčiotojo pastangomis storulis prievarta išlaipintas iš vagono. Išlaipinimo metu jis triukšmavo ir šaukė, kad yra antros gildijos pirklys, svaidėsi keiksmažodžiais. Galiausiai žydas parašė skundą dėl policininko ir konduktoriaus elgesio. „Antros gildijos pirklys“ kaip paaiškėjo, pavarde Ruset, teismo sprendimu buvo nubaustas 65 rublių bauda arba vienu mėnesiu kalėjimo.“

Gatvėse atsiradus automobiliams, mieste prasidėjo avarijos. Štai apie vieną 1926-aisiais mieste įvykusią avariją laikraštyje „Slowo“ rašoma:

„…Vakar, 3 valandą po pietų Antakalnio gatve važiavo į miesto centrą du autobusai. Bendrovės „Autoruch“ „Ford“ Nr. 14199 vairuojamas F. Tarasievičiaus ir Kamienievo bendrovės „Berliet“ Nr. 14133, vairuojamas F. Mislivskio. Tuo metu kai „Ford“ bandė aplenkti priešais važiuojantį „Berliet“, šis bandydamas užtverti kelią pasuko į šoną. Šio poelgio pasekmės buvo tragiškos. Lengvas „Ford“, susidūręs su sunkiu „Berliet“, buvo nublokštas tokia jėga, kad atsitrenkė į tvorą. Autobusas sudaužytas, o juo važiavę keleiviai apipilti stiklų duženų lietumi ir beveik visi sužeisti.

Informuotas apie įvykį 3 policijos posto Antakalnyje viršininkas p. Drozdekas pirmiausia iškvietė greitąją medicinos pagalbą, o pats skubiai nuvyko į įvykio vietą.

Vairuotojas F. Tarasievičius, kaip manoma, bijodamas linčo teismo pabėgo, o „Berliet“ nuvažiavo toliau, tačiau greitai buvo sulaikytas.

Atvykusi greitoji suteikė nukentėjusiems pirmąją medicininę pagalbą aštuoniems žmonėms. Visi nukentėjusieji po suteiktos pagalbos patys išvyko namo. Šį kartą niekas iš keleivių nesumokėjo gyvybe už šoferių siautėjimą, tačiau tik laimingo atsitiktinumo dėka. Jeigu bendrovės nenori susidurti su visuomenės boikotu, privalo pačios imti į rankas vairuotojus, kurių nebaudžiamas neatsakingumas jau sukėlė daug katastrofų.“

Ištraukos iš to meto spaudos padeda susidaryti vaizdą, koks buvo automobilių bei autobusų eismas to meto miesto gatvėse.

Pristatydamas leidinį visuomenei, R. Žičkus dėkojo visiems, prisidėjusiems prie jo išleidimo. „Tai – tik dalis Vilniaus miesto viešojo transporto istorijos. Tikiuosi, kad mano darbas bus tęsiamas“, – kalbėjo R. Žičkus.

 

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos