Privati Bremeno keleivinio transporto įmonė: stengiamės išgyventi

30 rugsėjo 03:53 2022 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Kelionės Lankytojai Patirtis

Vokietijoje viešėjusi Lietuvos keleivių vežimo asociacijos delegacija apsilankė dviejų brolių įkurtoje Bremeno keleivinio transporto įmonėje „Reisiedens von Rahden“. Itin svetingai priimti lietuviai apžiūrėjo įmonės administracijos, remonto patalpas, susipažino su Vokietijos vežėjų darbo subtilybėmis

Veikla – įvairi

Iš viso įmonė eksploatuoja 80 autobusų, kurie veža keleivius regioniniais maršrutais, taip pat į turistines keliones. Bremeno vežėjai turi ir komercinių tarpmiestinių maršrutų, kur dirba savo rizika, taip veža keleivius į vieną iš miestų. Taip pat įmonė  dar turi sutartį su geležinkeliais, ir veža traukinių keleivius, jei traukiniai sugenda ar remontuojami bėgiai. Be to, įmonė teikia autobusų nuomos paslaugą.

„Reisiedens von Rahden” verčiasi ir užsakomaisiais reisais, dar neseniai važiavo į Rusiją, Kaliningrado sritį, tačiau dabar šie reisai dėl karo Ukrainoje nutraukti. Įmonės vadovai pabrėžė labai smerkiantys Rusijos agresiją Ukrainoje, asmeniškai išgyvenantys dėl karo baisumų.

Šiuo metu „Von Rahden“ dirba 57 vairuotojai, maždaug  dviejų dešimčių jų trūksta. Vairuotojai tą pačią dieną gali dirbti ir keliuose maršrutuose, kadangi tarp kai kurių reisų yra didelės pertraukos. Tam, kad išvengtų prastovų, įmonės vadovai vairuotojus rotuoja. Jei prastova ilgesnė nei 8 valandos, tai jau laikoma nauja pamaina.

„Von Rahden“ įdiegta moderni autobusų stebėjimo sistema, per atstumą realiu laiku galima sekti kiekvieno buvimo vietą, įvertinti, ar jie laikosi grafikų, tvarkaraščių, kiek kilometrų kiekvienas iš jų nuvažiuoja per dieną.

Moksleiviai, beje, vežami tais pačiais maršrutiniais autobusais, atskirų mokyklinių autobusų nėra. Taupūs vokiečiai mano, jog mokykliniai autobusai – nereikalingas lėšų švaistymas.

Mokiniai iki 16 metų vežami nemokamai, o kiti keleiviai, važiuojantys tuo pačiu autobusu, privalo už kelionę susimokėti. Už mokinių vežimą vežėjams sumoka komuna, kiekvienas vaikas turi mokinio kortelę, kurią įlipęs parodo vairuotojui. Bilietai nežymimi, neskenuojami, tačiau pažymėjimas su nuotrauka. Netrukus ketinama įvesti elektroninius bilietus, kuriuos jau bus galima priglausti prie įrenginio ir nuskaityti.

Priemiesčio autobusai pritaikyti žmonėms su negalia, tai – privalomas reikalavimas, tačiau Vokietijoje nėra tokio reikalavimo, kad judėjimo negalią turintiems žmonėms turėtų būti pritaikyti visi autobusai, taip pat – ir vežantys tolimojo susisiekimo maršrutais.

Lengvatos priemiesčio maršrutuose taikomos žmonėms su negalia, mokiniams, iš dalis – senjorams, tai priklauso nuo kiekvienos Vokietijos žemės sprendimo.

„Reisiedens von Rahden” metinė rida apie 5 mln. Kilometrų..

Autobusai – dyzeliniai

Remonto dirbtuvėse dirba 9 žmonės, jie remontuoja visus 80 autobusų. Jų yra skirtingų markių – „Neoplan“, „Setra“, „Volvo“, „Van Hool“, „Mercedes-Benz“, „Scania“. Netrukus atvyks ir užsakyti kiniški „King Long“. Remonto dirbtuvėse yra diagnostikos įranga, galima atlikti visų autobusų įrangos testus. Lietuvos keleivių vežėjų aplankytosios įmonės remonto dirbtuvės gana nedidelės, remontas vyksta skirtingose vietose, kur yra įmonės patalpos. Autobusų techninė apžiūra atliekama įmonėje, yra įranga, o atvažiavę techninių apžiūrų atstovai vietoje patikrina autobusus.

Kol kas visi įmonėje eksploatuojami autobusai – dyzeliniai. Pasak „Reisiedens von Rahden“ atstovų, regione labai trūksta elektros galios elektrinių autobusų infrastruktūrai, taip pat čia yra mažai įkrovimo stotelių. Nepaisant to, regiono valdžia vis tiek reikalauja diegti elektrinius autobusus. Kol kas ši problema įmonės vadovams atrodo neišsprendžiama. Jų teigimu, žiemą elektriniai autobusai gali nuvažiuoti iki 200 km atstumą, tačiau tai įmonei pernelyg mažai. Vokiečiams teko girdėti apie tai, jog elektriniai autobusai gali nuvažiuoti iki trijų šimtų kilometrų, tačiau realybėje tokį atstumą įveikiančių transporto priemonių jiems matyti neteko. Įmonės vadovai paatviravo: už dyzelinių autobusų įsigijimą valstybė nemoka kompensacijų, dujinių įmonė įsigyti negali, nes neturi prieigos prie gamtinių dujų, o elektriniams autobusams įkrauti galimybių taip pat nėra.

Pasak vokiečių, keleivių vežėjų gyvenimą jaukia ir prasidėjęs karas, drastiškai išaugusios degalų, kitų resursų kainos. Tiesa, bilietų kainas vežėjai dėl infliacijos didinti turi galimybę – įkainį, kuris numatytas sutartyje, sudaro „kietoji” ir kintamoji dalys. Kintamoji dalis – tai degalai, vairuotojų atlyginimai. Jiems padidėjus, bilietų kainas galima didinti. Šiuo metu įkainis už nuvažiuotą kilometrą „Reisiedens von Rahden” sudaro nuo 2,30 iki 3 eurų.

Problemų – ne viena

Įmonės vadovai papasakojo, kaip veikia viešojo transporto sistema Vokietijoje po liberalizavimo. Jų teigimu, iš pradžių buvo sunku, tačiau dabar situacija jau nusistovėjo. Daug mažų įmonių išnyko, jos bankrutavo. Kai kurios sugrįžo, mažuosius vežėjus samdo didžiosios įmonės kai kuriems maršrutams aptarnauti, tačiau jų dalis nėra didelė.

Prieš tai metus įmonė dirbo su „Flix Bus“, tačiau vėliau sutartį nutraukė savo iniciatyva, kadangi linija buvo jų sugalvota ir pelninga, o „Flix Bus” perėmė ją. Dabar šiuo maršrutu keleivius „Reisiedesns von Rahden”  veža keleivius patys.

Keleivių vežėjai iš Lietuvos domėjosi, ar pasiteisino kurį laiką Vokietijoje galiojęs bilietas už 9 eurus visam viešajam transportui. Anot vokiečių, traukiniai nesusitvarkė su drastiškai padidėjusiais keleivių srautais, kai kurie net nustojo važiuoti. Tais maršrutais keleivius teko vežti autobusais. Kai kuriomis dienomis į reisus tekdavo išleisti net po dvidešimt autobusų.

Dėl tokio sprendimo kilo problemų ir turizmo įmonėms, nes užsakymų ženkliai sumažėjo, žmonės pigiu viešuoju transportu nemokamais autobusais važiavo patys. Pasak įmonės vadovų, šiuo metu svarstoma, jog nuo sausio 1 d. Vokietijoje gali atsirasti 29, 39 ar 59 eurus kainuojantis bilietas važiuoti visų rūšių viešuoju transportu. Klausimas kyla – kas visa tai finansuos.

Vokiečių teigimu, šiuo metu jie sprendžia tokias pat problemas, kaip ir diduma Europos vežėjų. Visų pirma, tai – drastiškai didėjančios degalų bei resursų kainos. Antra problema – vairuotojų trūkumas. Vokietijos įmonės stengiasi pervilioti vairuotojus vienos iš kitų, moka vienkartines premijas naujai atėjusiems iki 3 tūkst. eurų, todėl vairuotojai įmonėse neužsibūna.

Šiuo metu „Reisiedens von Rahden” vairuotojams į rankas moka 1800 eurų, priimami ir tik minimaliai vokiškai susikalbantys žmonės – svarbu, kad suprastų, kaip veikia sistema, žinotų svarbiausias taisykles. Įmonėje dirba vairuotojai, atvykę iš Ispanijos, Sirijos, Afganistano. Įmonė dirba 24 valandas per parą, todėl darbuotojų reikia ypač daug. Kai kada padirbėti atvyksta vairuotojai iš Lenkijoje įkurto įmonės padalinio

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

  • 20220921_155516
  • 20220921_155605
  • 20220921_164032
  • 20220921_161112
  • 20220921_163001
  • 20220921_164252
  • 20220921_165412
  • 20220921_160902
  • 20220921_155811
  • 20220921_165524
  • 20220921_165927
  • 20220921_175356
  • 20220921_170032
  • 20220921_182208
  • 20220921_170119