RAF: pirmojo sovietinio mikroautobuso istorija

03 spalio 05:26 2020 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus

Pirmojo sovietinio mikroautobuso kūrimo istorija prasidėjo praėjusio amžiaus penktojo dešimtmečio antrojoje pusėje. Tuo metu SSRS neturėjo naudingų ir patogių transporto priemonių, kurios buvo plačiai paplitusios vakaruose, tarip jų – ir mikroautobusai. Jų vaidmenį atliko brangūs ir nepatogūs automobiliai ZIS – 110, naudojami kaip tarnybinis transportas, maršrutiniai taksi, greitosios pagalbos automobiliai. Dydis, didelės degalų sąnaudos, neracionalus naudingo ploto naudojimas – visi šie ZIS trūkumai, paskatino priimti sprendimą keisti juos mikroautobusais.

 

1949 m. Rygos automobilių remonto gamykloje Nr. 2 (RARZ) įkurta autobusų kėbulų gamykla, kuri 1955 m. pervadinta į Rygos eksperimentinę autobusų gamyklą, o jos gaminiams suteikta RAF santrumpa: Rygos autobusų gamykla (latv. Rigas Autobusu Fabrika, RAF)

1958 m. „GAZ-M20 Pobeda“ gamyba buvo nutraukta – ją pakeitė „ Volga“, GAZ-21 . Atsižvelgiant į tai, mikroautobuso dizainas buvo patikslintas, o 1959 m. pradėta masinė „GAZ-21 Volga“ gamyba, kuriai pagal 1945 m. Vieningą transporto priemonių klasifikavimo sistemą suteiktas RAF-977 indeksas . RAF-977 nuo RAF-10 skyrėsi siauresnėmis vienvėrėmis durimis į saloną (RAF-10 buvo dvivėrės durys) ir priekinės dalies dizainu. Automobiliui suteiktas pavadinimas „Latvija“.

RAF-977 buvo mikroautobusas su monokoko kėbulu. Pagrindą sudarė rėmas, tačiau jis buvo neatskiriamas nuo kėbulo, standžiai suvirintas su juo. Kėbulas buvo išklotas plieninėmis plokštėmis, tam, kad stogas taptų lengvesnis, vidurinę jo dalį sudarė aliuminio plokštė. Petekti į saloną buvo galima per dvejas duris – vienos buvo vairuotojo, kitos – keleivių pusėje. Dvejos durys taip pat vedė į saloną – dešiniojo borto pusėje  ir galinėje kėbulo dalyje. Mikroautobusu galėjo važiuoti dešimt keleivių.

Rygos automobilių gamykloje nebuvo konvejerio, todėl pradėti masinę mikroautobusų gamybą buvo sudėtinga. 1961 m. rudenį pasirodė modernizuotas RAF-977D, kuris jau buvo gaminamas konvejeriu, kuris sukurtas 1962 m. Nuo RAF-977 jis skyrėsi tuo, kad vietoj V formos buvo sumontuotas lenktas priekinis stiklas, aliuminio bagetai buvo šonuose palei „sijoną“ ir po lango linija, jie paslėpė siūles tarp kėbulo plokščių. Taip pat ant RAF-977D virš priekinio buferio buvo firminės siauros radiatoriaus grotelės. 60-ųjų viduryje RAF-977D patyrė tam tikrų pokyčių – dingo kėbulo išlinkimai gale ties langais ir stogo šlaitų stiklai, pasikeitė kabinos durų rėmai ir durų vyriai.

1967 m. buvo pristatyta kita 977-ojo RAF modernizacija – RAF-977DM, o 1969 m. ji pakeitė ankstesnę versiją. RAF-977DM durys tapo dvigubai platesnės, langai uždarinėti stumdomais stiklais.

Nuo 1970 m. baigta GAZ-21 gamyba Gorkio automobilių gamykloje. Jį pakeitė nauja „Volga“ – GAZ-24. Į Rygą ir toliau keliavo 21-ojo modelio agregatai, tačiau tuo pat metu reikėjo pradėti gaminti mikroautobusą, naudojantGAZ-24 agregatus, važiuoklę. Tai tapo įmanoma 1976 metais pradėjus eksploatuoti naują gamyklą Jelgavoje. Tuo pačiu metu buvo baigta gaminti mikroautobusus RAF-977.

Mikroautobusas RAF- 977 buvo naudojamas kaip tarnybinė transporto priemonė, maršrutinis taksi, greitosios medicinos pagalbos ir turistinis mikroautobusas. Nuo 60-ųjų pabaigos jie buvo eksportuojami į Bulgariją, Vengriją, Kubą, Iraną, Nigeriją, Suomiją ir kitas šalis.

„RAF-977“ įpėdinis yra „YerAZ-762“ – automobilis, kurtas Jerevano automobilių gamykloje. Krovininio mikroautobuso, pagaminto pagal RAF-977, gamybos dokumentai buvo perduoti Jerevanui dar 60-aisiais, nes RAF gamybos pajėgumų jau nepakako. Toliau su prekės ženklu ErAZ-762 buvo gaminamos komunalinės transporto priemonės ir net mikroautobusai, tačiau, skirtingai nei  RAF-977, jie niekada nebuvo naudojami kaip maršrutiniai taksi ar greitosios pagalbos automobiliai. „ErAZ“ sunkvežimių konstrukcijos kokybė buvo daug prastesnė nei gaminamų Rygoje. Nepaisant to, „YerAZ-762“ išsilaikė ant gamyklos konvejerių iki 1996 m., todėl Rusijos miestų gatvėse vis dar galima pamatyti daugybę Jerevane pagamintų automobilių. Tas pats RAF-977, išoriškai beveik identiškas „YerAZ“, dabar tapo tikra retenybe, nes jo gamyba buvo nutraukta daugiau nei prieš 30 metų. Skirtingai nei jų bendraamžiai, tokie kaip GAZ-21 ar ZAZ-965, kruopščiai saugomi daugelio vairuotojų, RAF-977 buvo parduoti tik įmonėms ir organizacijoms, kuriose šie automobiliai buvo nurašyti po 10–15 metų eksploatavimo, todėl jie paliko mūsų gatves 80-ųjų pabaigoje – 90-ųjų pradžioje.

1961 metais Vilniaus Autobusų parkas buvo gavęs tris RAF 977 mikroautobusus.

Parengė Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinkta nuotrauka