Spalio 22-ąją Seimo Ekonomikos komitete svarstytas tam tikrų Kelių transporto kodekso straipsnių pakeitimo projektas. Daugiausia dėmesio skirta vadinamajai 50 proc. maršruto nedubliavimo taisyklei. Po diskusijų, klausimo svarstymą nuspręsta atidėti vėlesniam laikui.
Siūlymą keisti minėtą taisyklę pateikė Respublikinė keleivių vežėjų autobusais asociacija. Klausimą pristatė Ekonomikos komiteto pirmininkas Saulius Bucevičius. Savo poziciją pateikė Respublikinės keleivių vežėjų autobusais asociacijos atstovas Darius Marma. Anot jo, šios taisyklės panaikinimas sudarytų galimybę atsirasti naujiems maršrutams, tai būtų patogu tolimojo susisiekimo maršrutams vykstantiems keleiviams.
Lietuvos savivaldybių asociacijos poziciją pateikė jos atstovas Raivydas Rakauskas. Anot jo, asociacija nepritaria taisyklės panaikinimui, nes mano, jog, ją panaikintus, rezultatas galėtų būti atvirkštinis: atokesnių regionų pasiekiamumas dar labiau sumažėtų.
„Turime dalį savivaldybių valdomų vežėjų, kurie veža keleivius tarpmiesčio maršrutais. Jei taisyklės būtų atsisakytą, galbūt rinkoje atsirastų daugiau vežėjų, kurie perimtų dalį keleivių srautų, tokiu būdu savivaldybių įmonių turimi maršrutai taptų nepelningi ir būtų nutraukti. Matome rizikas, jog tokiu būdu regionų pasiekiamumas dar labiau suprastėtų“, – kalbėjo R. Rakauskas.
Susisiekimo ministerijos poziciją pristatė viceministrė Dovilė Sujetaitė. Anot jos, ministerija neprieštarauja pasiūlymui dėl 50 proc. taisyklės panaikinimo. Susisiekimo ministerijos manymu, ją panaikinus, atsirastų galimybė naujiems maršrutams atsirasti.
Savo poziciją išsakė ir Lietuvos keleivių vežimo asociacija. Pasak prezidento Gintaro Nakučio, ir šiuo metu nėra ribojama galimybė patekti į rinką, kurti naujus maršrutus. „Vis dėlto nuo 2023-iųjų, kai buvo priimtas nauja Kelių transporto kodekso redakcija, atsirado vos septyni nauji maršrutai. Jei 50 proc. taisyklės būtų atsisakyta, patekimas į rinką taptų visiškai nevaldomas, pasekmės galėtų būti rimtos. Norėtųsi priminti, jog keleivių vežimas – socialinė paslauga. Atsiradus didesnei konkurencijai, susiekimas tarp didžiųjų miestų, be abejo, pagerėtų, nors ten jis ir taip nėra prastas. Keleivių daugiau neatsirastų, jie tiesiog persiskirstytų. Jei maršrutai dėl didesnės konkurencijos pelninguose ruožuose taptų dar labiau nuostolingi, dalis jų tiesiog išnyktų. Tokiu būdu nukentėtų atokesnių vietovių gyventojai“, – sako G. Nakutis.
Pasak Ekonomikos komiteto narių, labiau derėtų atsižvelgti į Savivaldybių asociacijos nuomonę, nes susisiekimas regionuose yra didelė problema.
Jie siūlė nepriimti sprendimų, daryti pertrauką ir rimčiau padiskutuoti, ar dera palikti 50 proc. nesidubliavimo taisyklę. Anot kalbėjusiųjų, panaikinus šią taisyklę, keleivių maršrutuose nepadaugės, tik bus sukurta didesnė problema savivaldybėms, nes dalis joms priklausančių vežėjų negalės išlaikyti dabar turimų tolimojo susisiekimo maršrutų.
S. Bucevičius: pasiūlė balsuoti dėl pertraukos, prašyti SM, VRM, keleivių vežimo asociacijų ir kitų suinteresuotų institucijų nuomonių ir ieškoti sprendimų. Tam pritarta bendru sutarimu. Artimiausiu metu bus suderintas laikas, kada bus galima grįžti prie šio klausimo.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotrauka