Sostinės autobusų istorija: 1950-ieji

liepos 15 04:15 2020 Spausdinti straipsnį Istorija Lankytojai

Sukako lygiai 10 metų, kai Vilniaus miesto savivaldybė nusprendė nuo 1940 m.sausio 1 d.periimti autobusų susisiekimą į savo rankas ir įsteigė autobusų susisiekimo įmonę. Įmonei vadovauti buvo paskirtas inžinierius  Baublys. Savo veiklą įmonė pradėjo turėdama 10 naudotų VOLVO autobusų ir dvidešimt išnuomuotų autobusų iš privačių asmenų. Tuo metu autobusai važinėjo keturiais maršrutais….

 

 

 

1950 m.pradžioje įmonė turėjo 52 autobusus, per metus Keleivių Susisiekimo Kontora gavo naujus  25 autobusus: 12 GAZ-03-30, 6 GZA-651, 2 ZIS-15ir pirmuosius  5 ZIS-155. Iš viso kontora turėjo 77 autobusus, kurie vežė keleivius 10 maršrutų, kurių bendras ilgis buvo  69 kilometrai.

Metų pradžioje Vilniaus Keleivių Susiekimo Kontorai vadovavo S. Žuk.

Jis sausio mėn. 9d. gavo Vilniaus miesto Vykdomojo komiteto sprendimą Nr.2  „Apie Vilniaus autobusų užmiesčio stoties iškėlimą“.

Ryšium su miesto centro atlaisvinimo nuo užmiesčio autotobusų stovėjimo

Vykdomojo komiteto miesto tarybą  nusprendė:

  1. Vilniaus užmiesčio autobusų stotį perkelti iš Kapsuko g. (Jogailos g. 11) į Daukšos g. esančias patalpas, kurias užima Valgyklų Tresto 5-os užkandinės bufetas.
  2. Įpareigoti Valgyklų Trestą (drg. Vdovičenko) nuo 1950 m. sausio 10 d.uždaryti tresto 5-osios užkandinės bufetą.
  3. Įpareigoti Vilniaus Keleivių Susisiekimo Kontorą prie VATV (drg. Š. Žuk) sausio mėn. 15 dienai š. m. perkelti užmiesčio autobusų stotį į naujas patalpas, esančias Daukšos gatvėje

Nutarimą pasirašė

Vilniaus Vykdomojo komiteto miesto tarybos deputatų pirmininkas P. Kareckas ir  laikinai einantis Vilniaus Vykdomojo komiteto deputatų miesto tarybos sekretorius B. Gordon.

Priminsiu, kad užmiesčio autobusų stotis į Jogailos g. 11 buvo perkelta 1940 m.birželio 1 d.iš buvusios Ožeškienės aikštėje (dabar V. Kudirkos aikštė), tiksliau aplink aikštę.

1950 m.sausio mėn. vadovauti Vilniaus Keleivių Susisiekimo Kontorai buvo paskirtas V. Arutiuanianas, prieš tai vadovavęs Klaipėdos ir Kauno autransporto kontoroms. Bet metų bėgyje ir šis viršininkas buvo pakeistas. 1950-1951 m.m. šiai kontorai vadovavo Vinogradovas.

1950 m.vasario mėn. VATV įsakymu „Dėl priemonių gerinti automobilių techninę priežiūrą ir remontą įpareigoja įmonių vadovus, taip pat ir VKSK viršininką šiuos darbus atlikti įmonėse per naktines pamainas, surinkti remontininkų brigadą, sustiprinti automobilių techninį aptarnavimą ir remonto grafikų laikymosi kontrolę, griežtai laikytis nustatytų technologinių operacijų ir režimo. Autobusų, esančių TA ir remontuojamų, neturi būti daugiau nei 15% visų parke turimų autobusų“.

VATV 1950 m. kovo mėn. 25 d. įsakymu Nr. 91 Kauno ATK darbuotojai įvertinti už sėkmingą naujo tipo L – 3 autobuso kėbulo ant ZIS-150 važiuoklės pagaminimą. 1950 metams buvo nustatyta pagaminti 20 šių autobusų kėbulų. Yra žinoma, kad vienas autobusas buvo skirtas Vilniaus Keleivių Susisiekimo Kontorai. Ar šis autobusas pasiekė šią kontorą, duomenų surasti kol kas nepavyko, kaip ir nepavyko rasti nuotraukos su šiuo autobusu Vilniuje. Viena nuotrauka yra žinoma, bet ji daryta Klaipėdoje, nes Klaipėdai irgi buvo skirtas vienas toks autobusas

VATV 1950 m. gegužės mėn. 21 d. įsakymu Nr. 258 įdiegtas automobilių (taip pat ir autobusų) spidometrų privalomas plombavimas.

Iš 1950 metais turėtų 77 autobusų, 28 autobusai važinėjo mieste, o kiti – užmiestyje. Per metus vežta 18,2 mln. keleivių. VKSK autobusai nuvažiavo per 3 mln. km.

1950 m. pradėti  gauti autobusai ZIS-155 vežė keleivius miesto ir tarpmiesčio maršrutais.

Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinktos nuotraukos

  • 1950
  • 1954-5
  • 1950-3
  • 1950-2
  • 1950-4
  • 1950-1