Sostinės viešasis transportas kursuos 54 proc. dažniau: nauji vežėjai užtikrins daugiau maršrutų ir trumpesnį laukimo laiką
Šiais metais bus skelbiamas viešasis konkursas teikti sostinei viešojo transporto paslaugas. Visi nauji vežėjai keleivių vežimą organizuos išskirtinai elektrinėmis transporto priemonėmis. Įsigijus maršrutų aptarnavimo paslaugas planuojama įvesti 12 naujų maršrutų, koreguoti jau esamus ir dažninti autobusų kursavimą 44 maršrutuose. Net ir nutolusiuose miesto rajonuose keleiviams piko metu nereikės laukti ilgiau nei 15 min.
„Rinkos liberalizavimas viešąjį transportą pakels į kitą kokybinį lygį. Didesnė vežėjų konkurencija, atnaujintas autobusų parkas ir maršrutų pokyčiai užtikrins viešojo transporto prieinamumą ne tik centrinėje miesto dalyje, bet ir labiau nutolusiuose bei naujuose rajonuose. Kartu tai mažins žalingą transporto sektoriaus poveikį aplinkai, nes privatūs vežėjai keleivius veš elektra varomais autobusais“, – sako Vilniaus miesto meras Valdas Benkunskas.
Nauji maršrutai – nutolusiems rajonams
Šiuo metu Vilniuje yra 106 maršrutai – 6 greitųjų autobusų, 83 autobusų ir 17 troleibusų. JUDU atlikta miestiečių apklausa parodė, kad gyventojų nuomone, pirmiausia reikėtų atnaujinti transporto parką, koreguoti viešojo transporto maršrutus, dažninti reisus ir kurti geresnį mikroklimatą kelionės metu.
Šiais metais planuojama įvesti vieną naują maršrutą link Žemųjų Panerių (Vaduvos g. – Centras (Lukiškių aikštė). Iki 2030 m. planuojama dar 11 naujų maršrutų, 46 maršrutų trasos bus koreguojamos pagal prognozuojamus keleivių srautus. 44 maršrutai važiuos dažniau.
Šiuo metu kai kuriuose periferiniuose miesto rajonuose piko metu autobusai kursuoja kas 20–75 min. Į rinką atėjus naujiems vežėjams ir pakeitus maršrutų tvarkaraščius net ir nutolusiuose rajonuose piko metu autobusai kursuos kas 15 min., o ten, kur keleivių srautai didesni – dažniau.
Didžiausi maršrutų pokyčiai planuojami Dvarčionyse, Naujojoje Vilnioje, Pavilnyje, Užusienyje, Salininkuose, link Kirtimų, Trakų Vokėje, Pagiruose, Pilaitėje, Bajoruose, Balsiuose, tačiau maršrutų kursavimo dažnis bus didinamas visame mieste.
„Į susisiekimo sistemą integravus daugiau vežėjų ir transporto, viešojo transporto tinklas sostinėje išsiplės iki miesto pakraščių ir naujai besikuriančių gyvenviečių bei gerės viešojo transporto kokybė visame mieste. Bus dažninamas viešojo transporto kursavimas maršrutuose, trumpės viešojo transporto laukimo laikas ir gerės keleivių patirtis“, – teigia Loreta Levulytė-Staškevičienė, JUDU Viešojo transporto organizavimo vadovė.
Dabar 86,7 proc. miestiečių, gyvenančių centrinėje dalyje, viešasis transportas pasiekiamas 300 m spinduliu, periferinėje miesto dalyje – 600 m atstumu. Įgyvendinus maršrutų plėtrą viešojo transporto paslauga bus pasiekiama 540,4 tūkst. gyventojų arba papildomai 41 tūkst. gyventojų daugiau nei yra dabar.
Daugiau maršrutų – privatiems vežėjams
Konkurso būdu iš privačių vežėjų planuojama įsigyti beveik pusę (46 proc.) Vilniaus miestui reikalingų viešojo transporto maršrutų aptarnavimo paslaugų. Viešojo konkurso skelbimui susisiekimo paslaugoms šiandien pritarė Vilniaus miesto Taryba. Šiuo metu viešojo transporto paslaugas teikia trys tiekėjai: Savivaldybės valdomas UAB „Vilniaus viešasis transportas“, UAB „Transrevis“ ir UAB „Kautra“.
Iš viso per metus viešasis transportas sostinėje nuvažiuoja 43,8 mln. km, iš jų – 34,2 mln. km nuvažiuoja UAB „Vilniaus viešasis transportas“, 7,5 mln. km UAB „Transrevis“, 2,1 mln. km – UAB „Kautra“.
Iki 2028 metų viešojo transporto nuvažiuojamų kilometrų skaičių planuojama padidinti iki 67,6 mln. km per metus. Konkursas vyks dėl 28,4 mln. km maršrutų aptarnavimo per metus. Konkursą laimėję vežėjai aptarnaus 56 maršrutus, mažiausiai 297 elektriniais autobusais.
Po konkurso UAB „Vilniaus viešasis transportas“ aptarnaus 36,5 mln. km kelionių, UAB „Kautra“, su kuria vis dar tęsiasi sutartis, užtikrins 2,7 mln. km kelionių, o likusius 28,4 mln. km – konkursą laimėję vežėjai.
Vežėjai viešojo transporto paslaugas teiks naujais žemagrindžiais elektriniais mažos talpos midi, dviašiais, triašiais autobusais, metrobusais. Visos transporto priemonės turės būti pritaikytos individualių poreikių turintiems keleiviams.
Konkursas bus skelbiamas šių metų balandžio mėnesį. Pirkimas bus padalintas į keturis skirtingos apimties paslaugų paketus. Įmonės teikti pasiūlymus galės iki 2024 metų rugsėjo, vėliau vyks pasiūlymų vertinimas, skelbiami laimėtojai. Sutartys bus pasirašomos septyneriems metams su galimybe pratęsti jas dar trejus metus.
Naujieji vežėjai maršrutus pradės aptarnauti nuo 2026 metų.
Taip pat važinės autonominės eigos troleibusai
Šiuo metu atnaujinamas ir UAB „Vilniaus viešasis transportas“ viešojo transporto parkas. Dabar „Vilniaus viešojo transporto“ sistemoje kursuoja 608 transporto priemonės – autobusai, troleibusai.
Iki 2026 metų planuojama įsigyti 88 naujus autobusus (75 dviašius, 6 triašius, 5 midi autobusus, 2 elektrinius), 159 autonominės eigos troleibusus ir papildomai 5 triašius autonominės eigos troleibusus.
Iki 2030 metų planuojama, kad transporto parką sudarys 801 transporto priemonė. Taip pat bus atnaujinti anksčiau įsigyti 229 autobusai ir 41 troleibusas.
Vilniaus miesto savivaldybės informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka