Specialistas perspėja apie elektrinių ir hibridinių autobusų keliamą riziką

06 spalio 04:52 2023 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Naujienos

Keliuose daugėja hibridinių ir elektrinių transporto priemonių, todėl, anot specialistų, didėja ir jų gaisro rizika.

Jonas Bergströmas, „Dafo Vehicles“ miesto ir tolimojo susisiekimo autobusų padalinio verslo vadovas, aiškina, kokių veiksmų gali imtis viešojo transporto operatoriai, kad užtikrintų vairuotojo ir keleivių saugumą. Straipsnis paskelbtas portale busword.org.

Visose elektrinėse transporto priemonėse gali kilti gaisras, todėl labai svarbu, kad vairuotojai ir įmonių specialistai žinotų apie riziką ir veiksmus, kurie galėtų ją sumažinti.

Ličio jonų baterijos gali susidurti su reiškiniu, kuris vadinamas „terminiu nutekėjimu“ (thermal runaway). Taip nutinka, kai dėl fizinės žalos, perkaitimo, per didelės įtampos ar perkrovos sugenda baterijų elementai. Tokiu atveju temperatūra pakyla labai greitai. Jei to nepaisoma, gali kilti gaisras, išsiskirti nuodingos dujos ar net įvykti didžiuliai sprogimai.

Prasidėjus „terminiam nutekėjimui“, baterijos pačios gamina deguonį, todėl dauguma tradicinių gaisro gesinimo būdų nesuveikia, todėl, jei ličio jonų baterijos pasiekia šią stadiją, gali prireikti dienų ar net savaičių, kol gaisras visiškai užgesinamas. Tam reikia  daug vandens ir gesinimo medžiagos.

Nepaisant šių naujų pavojų ir galimo poveikio žmonėms, transporto priemonių parkams, teisės aktai, skirti apsaugoti elektrines transporto priemones nuo gaisro, vėluoja. Jungtinių Tautų Europos ekonomikos komisija (JTEEK) 2020 m. patvirtino 107 taisyklę, kuria siekiama padidinti tradicinių autobusų ir tolimojo susisiekimo autobusų saugą. Dokumentas įpareigoja, kad transporto priemonėse, varomose vidaus degimo varikliais, būtų įrengta gaisro gesinimo įranga. Tačiau elektrinėms transporto priemonėms šie standartai bei teisės aktai netaikomi, todėl atsiranda teisinė spraga.

Veiksminga gaisro gesinimo sistema yra būtina norint išvengti šilumos nutekėjimo. Švedijos tyrimų institutai (RISE) ir „Dafo Vehicle Fire“ kartu baigė išsamius tyrimus pagal ES finansuojamą programą, kurios tikslas buvo suprasti naujas grėsmes ir jas pašalinti bei panaudoti gautas išvadas kuriant naujus sprendimus. Tyrimas parodė, kad ličio jonų baterijos pasiekia etapą, kai išskiria dujas, įskaitant anglies monoksidą, ankstyvose „terminio nutekėjimo“ stadijose.

Tyrimas atskleidė, kad taškinis aušinimas gali sumažinti temperatūrą ir užkirsti kelią tolesniam šilumos kaupimuisi, tačiau tai neįmanoma, jei „terminis nutekėjimas“ tampa nevaldomas. Specialistai priėjo prie išvados: jei įrengiamas išankstinio įspėjimo apie gaisrą įtaisas, skirtas aptikti anglies monoksidą ir pradėti aušinimą vietoje, „terminis nutekėjimas“ gali būti sustabdytas ir nepridarytų žalos tiek žmonėms, tiek transporto priemonėms.

Vežėjai, norintys gauti daugiau informacijos apie tai, kaip apsaugoti transporto priemonių parką, kviečiami apsilankyti „Dafo Vehicle“ stende 934, kuris bus „Busworld Europe“ parodos 9 salėje.

eBus.lt

Linos Jakubauskienės nuotrauka