Tauragėje vyko Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų Forumo susirinkimas

spalio 01 18:20 2018 Spausdinti straipsnį Lankytojai Patirtis

Susirinkime dalyvavo Forumo pirmininkas Ramūnas Narbutas, Lietuvos dokininkų profsąjungos pirmininkas Romas Liaudanskas, Lietuvos kelių ir autotransporto darbuotojų profesinių sąjungų Federacijos pirmininkas Bronius Bučelis, UAB ,,Kauno autobusai“ pirmininko pavaduotojas Dainius Kizis, UAB ,,Vilniaus viešasis transportas“ Solidarumas pirmininko pavaduotojas Arvydas Šogėla, Vairuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Jovita Jančiauskienė, VĮ ,,Susisiekimo paslaugos“ profsąjungos pirmininkas Jonas Petraška, UAB ,,Tauragės autobusų parkas“ profsąjungos pirmininkas Aleksandras Mangirdas, UAB ,,TOKS“ Viktoras Antanavičius, Estijos transporto ir kelių darbuotojų profesinė sąjunga Estijos transporto ir kelių darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Ullar Kallas, Latvijos komunalinių paslaugų ir transporto darbuotojų profsąjungos pirmininkas Juris Kalnins. 

Forumo pirmininkas Ramūnas Narbutas informavo, kad šiuo metu su asociacija „Linava“ nevyksta kolektyvinės derybos.

Rugsėjo 6-ąją susirinkęs būrys keleivių vežėjų kalbėjo apie naujosios asociacijos preliminariu pavadinimu „Lietuvos keleivių vežimo asociacija“ įkūrimo būtinybę. Susirinkime dalyvavo septyniolikos šalies keleivinio transporto įmonių vadovai. Forumo pirmininkas tikisi, kad po įvykusio Linavos kongreso turėtų prasidėti kolektyvinės derybos.

Forumo susirinkime išklausyta įmonių profsąjungos pirmininkų informacija apie vykstančias kolektyvines derybas. Daugiausia privačiose kompanijose konkuruojama dėl darbuotojų, žadama mokėti  jiems geresnius atlyginimus, bet darbo sąlygos privačiose įmonėse dažniausia nėra tinkamiausios. Darbuotojai priversti dirbti viršvalandžius, kad galėtų uždirbti 1300 eurų.

Tauragės autobusų vairuotojų  atlyginimas į rankas su viršvalandžiais siekia 700 eurų. UAB TOKS vairuotojai, dirbdami viršvalandžius, uždirba 750 eurų. Be to, vairuotojas privalo rankomis nusiplauti autobusą, nes tai numatyta pareiginiuose nuostatuose. Dažnai bendrovėje keičiasi autobusų vairuotojai ir jiems mokama tik už vairavimą. Gaila, kad ligi šiol daugelis bendrovių dar neturi suderinusios su profsąjungomis Darbo apmokėjimo nuostatų.

Vėliau įvyko susitikimas su Estijos transporto ir kelių darbuotojų profesinė sąjunga, kur dalyvavo Estijos transporto ir kelių darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Ullar Kallas, Latvijos komunalinių paslaugų ir transporto darbuotojų profsąjungos pirmininkas Juris Kalnins.

Estijos transporto profsąjungos pirmininkas informavo, kad baigiasi kolektyvinės derybos dėl  minimalaus atlyginimo dydžio. Sutarta, kad nuo sausio 1 d. ši suma bus 540 eurų. Socialinės apsaugos ministerija nori, kad darbininkai per savaitę dirbtų nuo 20 iki 40 valandų. Sutarta, kad galiojančiame Darbo kodekse nuo nelaimingų atsitikimų bus apdrausti įmonių darbuotojai.

2018 m. Estijoje pasirašyta 7 šakinio kolektyvinių sutartys. Šiuo metu vairuotojams pagal pasirašytą šakinį susitarimą mokama 895 eurų, o 2019 m. bus mokama 950 eurų.

Estijoje vidutinis atlyginimas yra 1030 eurų. Estijoje, kaip ir kitose Baltijos šalyse, trūksta vairuotojų. Neseniai atlikus apklausą paaiškėjo, kad iki 55 metų yra 74 proc. vairuotojų, o iki 35 metų tik 7 proc. Neseniai sutarta, kad nuo sausio 1 d. krovininio transporto vairuotojai uždirbs 1000 eurų. Šiais metais uždirbdavo 670 eurų.

Latvijos transporto profsąjungos pirmininkas sakė – sutarta, kad mokesčių politika Latvijoje  nesikeis 3 metus. Minimalus atlyginimas nustatytas 430 eurų ir NPD taikoma priklausomai nuo uždirbto atlyginimo. Latvijoje sutarta, kad profsąjungos nario negalima atleisti be profsąjungos komiteto sutikimo, jei jis dirbo įmonėje ne mažiau 6 mėnesius. Sutarta, kad darbdavys moka dvigubai didesnį minimalų atlyginimą darbuotojams, tai pajamų mokestis mažinamas 50 proc.

Latvijoje su Vyriausybe sutarta, kad bus atnaujinti autobusų parkai 9-iuose regionuose. Bauskės mieste vyko autobusų vairuotojų piketai dėl mažų atlyginimų, nes norėdami pakankamai uždirbti, vairuotojai turėjo dirbti per mėnesį 250 valandų. Latvijoje taip pat planuojama, kad kolektyvinė sutartis galiotų tik profsąjungos nariams.

Forume aptarta tolimesnė ITF ir ETF veikla ir dalyvavimas jų veikloje.Vėliau Forumo dalyviai aplankė Tauragės miesto pilį ir susipažino su jos eksponatais. Po to lankėsi UAB „Tauragės autobusų parkas“, bendravo su darbuotojais.

Rugsėjo 28 d. buvo pasirašyta bendradarbiavimo sutartis tarp Estijos, Latvijos ir Lietuvos transporto Forumo. Susitarime numatyta:

  1. Profsąjungos skatina narių ir aktyvo bendravimą siekiant darbo sąlygų gerinimo, saugaus vairavimo ir poilsio. Bendradarbiavimas įgyvendinamas organizuojant bendrus seminarus, pareiškimus ir akcijas.
  2. Tarpusavio pagalba profesinių sąjungų nariams.

Profsąjungos sutinka nemokamai konsultuoti profesinių sąjungų narius klausimais, susijusias su darbo santykiais, darbdaviais ir teisėsaugos organais bei teikti pagalbą esant sudėtingoms deryboms savo valstybės teritorijoje. Profesinės sąjungos kartą per metus pasikeičia pagalbą teikiančių asmenų kontaktais ir savo ruožtu gautus kontaktus išplatina savo nariams. Profesinės sąjungos taip pat pateikia partneriams nario bilieto pavyzdžius, nario bilieto parodymas yra būtina sąlyga norint gauti pagalbą.

  1. Profsąjunginės narystės tęstinumas.

Atsižvelgiant į profesinių sąjungos narių tarpvalstybinį mobilumą, profesinės sąjungos rekomenduoja profesinių sąjungų nariams, pakeitus įsidarbinimo valstybę, tapti atitinkamos šalies profesinės sąjungos nariu. Kiekvienos šalies profesinės  sąjungos vadovaujantis ankstesnės profesinės sąjungos nario bilietu užskaito narystės stažą ir atitinkamai sutrumpina laikotarpį pilnavertei narystei ir paslaugoms teikiamoms nariams gauti.

Bronius Bučelis