Jungtinių Tautų Bendros klimato kaitos konvencija Pasauliui pristatyta prieš 28 metus. Ją ratifikavo jau 197 pasaulio valstybės. Deja, bet Klimato veiksmų stebėjimo ataskaitos rodo, kad dabartinių priemonių nepakanka ir tikslas stabdyti klimato atšilimą reikalauja daugiau pastangų ir greičio. Lietuvoje, kaip ir kitose šalyse, valstybinės įstaigos, verslą vienijančios organizacijos, o ir pačios įmonės ieško sprendimų, kaip kuo greičiau ir sklandžiau pereiti prie gamtai ir klimatui palankios energijos vartojimo.
Susisiekimo viceministrė Agnė Vaiciukevičiūtė teigia, kad transporto priemonių dekarbonziacija yra viena svarbiausių krypčių, su kuriomis aktyviai dirbama: “Transporto sektoriaus sukeliamos taršos mažinimui, taip pat ir taršiausio – kelių transporto – išmetamo anglies dvideginio kiekio mažinimui, kartu su institucijomis ir socialiniais partneriais šiuo metu vertiname apie 180 transporto sektoriui pasiūlytų priemonių“.
Jau ketvirtus metus Transporto inovacijų forumą organizuojanti Transporto inovacijų asociacija, reguliariai teikianti rinkoje išdiskutuotus siūlymus sprendimų priėmėjams, siūlo eilę priemonių, nes tik taikant kompleksinius sprendimus galima tikėti realaus rezultato. „Dekarbonizacija gali būti vykdoma skirtingais būdais. Vienas dažniausiai aptariamų – perėjimas prie elektra ar vandeniliu varomų sunkiųjų transporto priemonių, tačiau visi puikiai supranta, kad šiam pokyčiui reikalingos didelės investicijos ir daug laiko. Todėl būtina lygiagrečiai įgyvendinti ir kitas, ne mažiau veiksmingas priemones,“ – teigia Transporto inovacijų asociacijos direktorė Asta Kazlauskienė.
Realiam pokyčiui reikia kompleksinių priemonių taikymo
Transporto įmones vienijančios organizacijos vadovė teigia, kad yra visa eilė priemonių, kurios nereikalauja didelių investicijų į infrastruktūrą ir gali būti pradėtos taikyti čia ir dabar. Lietuvos įmonių vilkikų reisai be krovinių 2020 metais sudarė 15 proc. visų važiavimų, o šalies viduje tokie reisai siekė net 37 proc.
„Iš šių skaičių labai aiškiai matome, kiek daug potencialo mažinant tuščią ridą. Procesų ir dokumentų skaitmenizacija, ekovairavimas, užsakymų valdymo sistemos, – tai tik dalis galimų sprendimų, kurie jau spalio 20-21 d. bus pristatyti Transporto inovacijų forume. Džiaugiuosi, kad šiemet Forume dalyvaus ir savo gerąja patirtimi dalinsis pažangiausios pasaulio įmonės ir tikiu, kad jų patirtis įkvėps visą sektorių ieškoti aplinkai saugių sprendimų ir juos naudoti čia ir dabar,“ – pažymi A. Kazlauskienė.
Taikant maršrutų optimizavimo priemones ir užsakymų valdymo programas, supaprastinus muitinės procedūras, skaitmenizuojant dokumentus, naudojant tikslaus vilkikų atvykimo į sandėlius ir pasikrovimo valdymo įrankius aplinkos taršą galima sumažinti net iki 20-30 %.
„Grynojo nulio“ siekiama įvairiomis priemonėmis
Aktyviai prie tikslo “grynasis nulis“ iki 2050 metų siekimo prisideda ir verslo įmonės. Viena iš tokių įmonių – tarptautinė gigantė, gamtinių dujų bei naftos gavybos bendrovė Shell, kuri 46 tūkstančiuose degalinių kasdien aptarnauja 30 milijonų komercinių ir pramoninių klientų. “Mes išplėsime biokuro gamybą ir platinimą, gaminsime daugiau mažai anglies dioksido į aplinką išskiriančių degalų ir sieksime iki 2030 m. tradicinio kuro gamybą sumažinti 55 proc.” – dalinosi “Shell” komercinio kelių transporto viceprezidentas Thomas De Boer. Žinoma, greičiausiai dekarbonizacija būtų pasiekta pilnai atsisakius degalais varomų sunkvežimių, tačiau elektromobilizacijos revoliucijos nepasieksime per vieną naktį, todėl šiuo metu “Shell” ir “DKV Mobility” transporto įmonėms siūlo naudoti aukštos kokybės degalus, kurie mažiausiai kenkia aplinkai.
Didelis dėmesys yra skiriamas ir perėjimo prie alternatyviu kuru varomo transporto pasiruošimui, ypatingai sunkiojo transporto infrastruktūrai, kuri leistų naudoti elektra bei vandeniliu varomus sunkvežimius. “Bendradarbiaujame su „Daimler“, siekdami įdiegti vandenilio papildymo infrastruktūrą Europoje, ir neseniai įsigijome elektrinio transporto krovimo sprendimus įgyvendinančią įmonę “SBRS GmbH”, kad galėtume sparčiai augti Europos elektroninių sunkvežimių įkrovimo rinkoje,” – pasakojo vienas iš Transporto inovacijų forumo pranešėjų “Shell” komercinio kelių transporto viceprezidentas Thomas De Boer.
“Dekarbonizacijos procesų spartinimas yra susijęs ne tik su sunkiojo transporto keitimu į elektra ar vandeniliu varomus, bet ir naudojamų vilkikų mažesne tarša. Mažai anglies dioksido į aplinką išskiriantys degalai, naudojami vidaus degimo varikliuose vaidins svarbų vaidmenį siekiant 2050 metų tikslų,” – sako “DKV Mobility” dukterinės kompanijos “DKV EURO SERVICE Baltikum” direktorius Artūras Michejenko.
Taip pat įmonės vadovas pastebi, kad vis daugiau automobilių parkų pereina nuo tradicinių prie mišrių ar hibridinių technologijų parko, o tai sukelia poreikį teikti papildomas paslaugas, tokias, kaip paslaugų kortelių sprendimai ir sąskaitų faktūrų išrašymo sistemos, apimančios įvairius degalų papildymo ir įkrovimo tipus tiek degalinėse, tiek įvairiuose elektromobilių įkrovimo taškuose.
Ekovairavimas – ne mada, būtinybė
Tačiau didelė problema ne tik sunkiojo transporto naudojamas kuras, bet ir amžius. Vidutinis sunkvežimio amžius Europoje yra 13 metų, jų suvartojamas degalų ir išmetamas CO2 kiekis yra didžiulis. Galima pasidžiaugti, kad Lietuvoje vis daugiau logistikos įmonių, atpažindamos naujų automobilių ekonominį ir ekologinį pranašumą, šią problemą sprendžia proaktyviai. Štai logistikos įmonė cargoGO aiškiai deklaruoja savo pasirinkimą – automobilių parką plėsti tik naujais, aukščiausius standartus atitinkančiais vilkikais. “Vidutinis mūsų vilkiko parko amžius nesiekia 2 metų,” – pasakoja cargoGO Vairuotojų valdymo skyriaus vadovas Pranas Pernaravičius, pažymėdamas, kad ne mažiau svarbu investuoti į ekovairavimo priemones.
„Kiekvienas besidarbinantis mūsų įmonėje privalo išklausyti įmonėje vykdomus ekonomonio vairavimo teorijos ir praktikos mokymus. Po jų kiekvienas vairuotojas turi galimybę vairuoti naujos kartos vilkiką, siekiant pabrėžti naujausių technologijų galimybes ir privalumus. Kvalifikuoti instruktoriai kiekvienam suteikia atgalinį ryšį, apibendrina besimokančiojo klaidas, pataria, kaip jų išvengti. Beto, kartu su „Ruptela“ prisidedame prie eko vairavimo platformos kūrimo, kuri leidžia dar labiau užtikrinti vairavimo efektyvumą, vairuotojai turi galimybę telefonuose matyti savo vairavimo pažangumą,“ – pasakoja cargoGO atstovas.
Remiantis skirtingais šaltiniais, ekologiško vairavimo mokymai sunkiojo transporto ir lengvųjų automobilių vairuotojams gali padėti sumažinti mažiausiai 5 proc. vidutines metines išlaidas transporto parko degalų sąnaudoms. 3 tūkstančiams vairuotojų pavykus sumažinti degalų sąnaudas bent 5 proc., į aplinką būtų išskiriama beveik 16 tonų mažiau CO2.
Spalio 21–22 d. Susisiekimo ministerijos ir Transporto inovacijų asociacijos iniciatyva vyksiančiame viename svarbiausių Baltijos regione transporto ir logistikos renginių „Transporto inovacijų forume“ naujausius sprendimus ir įrankius pristatys skaitmeninius produktus kuriančios ir taikančios įmonės, vyks diskusijos su sprendimų priėmėjais ir rinkos atstovais, bus galima išgirsti lyderiaujančių pasaulyje įmonių pranešimų apie žaliąją energetiką, elektromobilizaciją, autonominį transportą, tarptautinius skaitmeninius koridorius ir daugelį kitų aktualių temų. Veiks inovacijų ir taršą mažinančių transporto priemonių bei sprendimų ekspozicija.