Lietuvoje kritiškai trūkstant tolimųjų reisų vilkikų vairuotojų, stringant logistikos grandinėms ir prekių pristatymams, dėl Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) iniciatyvos ši krizė gali dar labiau gilėti, nes nuo kitų metų tolimųjų reisų vilkikų ir autobusų vairuotojų paruošimas ilgės ir brangs, o mokytis jie gali vykti ir svetur. Taip gali nutikti panaikinus ilgametę tvarką, pagal kurią profesionalūs vairuotojai įgyja arba atnaujina jų darbui būtinas 95 kodo kompetencijas.
Be to, vežėjus neramina tai, kad norima tam skirtas investicijas nukreipti tik į valstybės sektorių, kuris nėra pasirengęs tinkamai paruošti šiuos profesionalus. Taip pat stebina tai, kad pavojingus krovinius vežantys vairuotojai, kurie dirba itin sudėtingomis sąlygomis, ir toliau būtų apmokami kuruojant Susisiekimo ministerijai, o visi kiti vairuotojai turėtų mokytis tik ten, kur nukreiptų ŠMSM.
Būtent todėl būsimieji vairuotojai vietoj žadėtos supaprastintos jų parengimo tvarkos, kurią siūlė Susisiekimo ministerija, jau nuo kitų metų gali sulaukti brangesnių ir ilgesnių mokymų, nepaisant to, kad Vyriausybė ir socialiniai partneriai buvo pasiekę susitarimą, kad turi išlikti dabartinė tvarka, suderinta su Europos Sąjungos direktyva. Pagal ją, 95 kodo vairuotojų mokymas ir toliau galėtų būti priskirtas neformaliajam mokymui, įgyjant kompetenciją, o jo organizavimas ir kontrolė priskirta Susisiekimo ministerijai.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinio sekretoriaus Zenono Buivydo teigimu, šis socialinių partnerių pasiektas susitarimas blokuojamas ir siekiama, kad profesionalių vairuotojų mokymas ir jų kompetencijos kėlimas būtų palikti išskirtinai ŠMSM reguliavimo sričiai.
„Šiuo metu 95 kodo mokymą reglamentuoja Profesinio mokymo įstatymas, pagal kurį parengtos profesionalių vairuotojų mokymo programos neatitinka minėtos ES direktyvos nuostatų. Jei būtų įtvirtinta ŠMSM stumiama tvarka, transporto rinkos lauktų dar vienas skaudus sukrėtimas. Tai būtų lyg tiksinti bomba transporto sektoriui, nes akimirksniu būtų sugriauta ilgametė profesionalių vilkikų ir autobusų vairuotojų ruošimo bei kvalifikacijos kėlimo tvarka, pagal 95 kodo programas. Ilgėtų ne tik kursų trukmė, jie ir brangtų“, – sako Z. Buivydas.
Pasak jo, tai yra nenormalu, kai sektoriuje kritiškai trūksta vairuotojų ir nėra kam vežti krovinių. Transporto įmonės neturi tokios prabangos, kai stringa logistikos grandinės, vėluoja prekės ir trūksta vairuotojų, iš naujo perdaryti jų ruošimo sistemą ir sugaišti dar daugiau laiko, nei dabar, kai būtina kuo greičiau įdarbinti trūkstamos profesijos darbuotojus.
Asociacijos viceprezidento Vyto Bučinsko teigimu, dabartinė tvarka, kai norintieji dirbti vilkikų vairuotojais baigia ES direktyvoje numatytos trukmės mokymus ir įgyja privalomas kompetencijas viename iš 65 licencijuotų formaliojo profesinio mokymo teikėjų, galioja iki šių metų pabaigos, o toliau – nežinia.
„Apmaudu tai, kad Lietuvoje transporto verslui – vis sudėtingiau. Vien tik veiklos ribojimai, jokių palengvinimų. O ką jau kalbėti apie tai, kad net nesistengia girdėti ir įsiklausyti kai kurios institucijos. Galiausiai mes esame ES nariai, tad turime laikytis bendrų taisyklių ir negalime palaikyti tokios tvarkos, kuri neatitinka europinių reikalavimų. Be to, tai kelia grėsmę, kad jaunimas ir vyresni žmonės, neturintys jokios profesijos, tačiau turintys C, CE, D, DE vairuotojų pažymėjimus, negalės patekti į profesionalių vairuotojų darbo rinką“, – sako V. Bučinskas.
Pasak jo, kasdien vis stebime, kaip žingsnis po žingsnio žlugdomas transporto verslas. Be to, baiminamės, kad siekis atstovauti siaurus valstybinių mokymo centrų interesus gali sugriauti profesionalių vairuotojų mokymo ir jų kvalifikacijos kėlimo sistemą Lietuvoje, apribos vairuotojų patekimą į darbo rinką, kuriems paprasčiau ir pigiau bus gauti pažymėjimus, pavyzdžiui, Lenkijoje, kurie bus pripažįstami visoje ES.
Dabar dalį tokių mokymo centrų yra įsteigusios didžiosios logistikos kompanijos. Tai yra patogu vilkikų vairuotojams, nes mokymų kursą jie gali baigti greitai, pasirinkę norimą kalbą ir mokymo įstaigą, kai už juos sumoka darbdavys arba mokosi savo lėšomis.
Šiuo metu Lietuvos transporto įmonėse vien tik vilkikų vairuotojais dirba per 77 tūkst. žmonių. Visi jie privalo įgyti 95 kodo kompetenciją ir ją atnaujinti kas penkerius metus. Norint dirbti vilkikų vairuotojais ir vežti krovinius komerciniais tikslais, 95 kodo mokymai yra privalomi pagal Europos Parlamento ir Europos Tarybos direktyvos 2018/645 reikalavimus.
Šiuo metu 95 kodo mokymai norintiems tapti vilkikų vairuotojais kainuoja vidutiniškai 200-250 eurų, o pasikeitus tvarkai, mokymo kaina gali siekti ir 1000 eurų. Norint privalomai žinias atnaujinti kas 5 metus, dabar tai kainuoja vos keliasdešimt eurų, o pasikeitus tvarkai – kaina išaugtų.
„Linavos” informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka