Vilniaus arkliniam tramvajui – 120 metų

21 birželio 04:32 2013 Spausdinti straipsnį Muziejus

Sostinės gyventojai bei svečiai gali susipažinti su Vilniaus miesto tramvajaus istorija. Energetikos ir technikos muziejuje eksponuojama paroda „120 metų arkliniam tramvajui“.

Daugiau nei šimto metų senumo atvirukuose – ne tik senoji „konkė“ (taip miestiečiai vadino arklinį tramvajų), bet ir senieji sostinės miesto vaizdai. Atvirukus parodai paskolino kolekcionierius Petras Rutkauskas. Tramvajaus Vilniuje istoriją pateikė Transporto ekspozicijos kuratorius Ričardas Žičkus, bene trisdešimt metų rankiojęs rašytines ir vaizdines žinias Lietuvos ir užsienio archyvuose, leidiniuose bei privačiose kolekcijose.

„Surengti parodą paskatino pastaruoju metu sklandanti mintis dėl tramvajaus diegimo sostinėje. Ta proga norėjosi priminti vilniečiams, jog ši transporto rūšis mieste nėra naujiena“, – sakė R. Žičkus.

Arklinis tramvajus sostinėje pasirodė 1893-iųjų birželį. „Konkės“ važiavo dviem maršrutais: Žaliasis tiltas–Vilniaus g.–Gedimino pr.–Lukiškių a.–Vasario 16-osios g.–Pamėnkalnio g.–Pylimo g.–Sodų g.–Geležinkelio stotis bei Maironio g.–Barboros Radvilaitės g.–Katedros a.–Gedimino pr.–Lukiškių aikštė. Dar po mėnesio buvo atidaryta ir trečioji linijo, kurios maršrutas driekėsi nuo Katedros aikštės Antakalnio gatve iki miesto ribos, kur buvo keltas per Nerį. Visų tramvajaus linijų ilgis buvo 9 varstai (vienas varstas – 1067 m).

1900 m. arklinio tramvajaus bendrovė ir miesto dūma pradėjo derybas dėl „konkės“ perdarymo į elektrinį tramvajų. Buvo parengti projektai, pradėta ieškoti statybai reikalingų lėšų. Tačiau, prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, arklinio tramvajaus mieste neliko. Taigi arklinis tramvajus Vilniuje gyvavo 23-ejus metus.

Pasibaigus karui ir Vilniaus kraštą prijungus prie Lenkijos, nuspręsta atnaujinti tramvajus, tik ne arklinius, o su vidaus degimo varikliais. Tokie tramvajai reguliariai pradėjo važinėti Antakalnio linija 1924-ųjų rugsėjo pradžioje. Miestiečiai šį tramvajų vadino „pigutka“. 1926 m. lapkričio 5 d. magistrato sprendimu tramvajaus maršrutas Katedros aikštė – Antakalnis buvo uždarytas, kadangi vienas kelių kilometrų ilgio maršrutas negalėjo padengti visų eksploatacijos išlaidų. Nuspręsta verslą perduoti privačioms firmoms, tačiau verslininkų pasiūlymas nesudomino.

Taigi tramvajus sostinėje su pertraukomis važinėjo daugiau nei 30 metų.

Energetikos ir technikos muziejuje eksponuojamoje parodoje lankytojai gali ne tik plačiau susipažinti su tramvajaus istorija sostinėje, bet ir su nuotraukose užfiksuotomis senosiomis transporto priemonėmis, trasomis, apžiūrėti būsimojo sostinės tramvajaus maketą.

Čia pat pristatomos ir tramvajaus atgimimo galimybės. „Manau, kad tramvajus būtų puiki transporto rūšis miestui. Modernieji tramvajai važiuoja greitai, be triukšmo, jie gali vienu metu vežti daug keleivių. Tikiuosi, jog ši transporto rūšis dar sugrįš į Vilniaus gatves“, – sako R. Žičkus.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.