Lapkričio 17-ąją Lietuvos keleivių vežimo asociacijos nariai rinkosi Rokiškio rajone prie vaizdingo Sartų ežero įsikūrusioje kaimo turizmo sodyboje „Žiogelis“. Keleivių vežėjai išklausė keletą įdomių pranešimų, juos aptarė ir aktyviai diskutavo visiems aktualiais klausimais.
Pirmiausiai patvirtintas 2024-ųjų metų biudžetas, taip pat – nario mokestis ateinantiems metams bei Prezidiumo darbo reglamento pakeitimai. Asociacijos prezidentas pristatė susirinkusiems neseniai pradėjusius dirbti naujus LKVA priklausančių įmonių vadovus, įteikė nario pažymėjimą Varėnos autobusų parko vadovui Juozui Jaskoniui.
Pastaruoju metu keleivių vežėjams itin aktualus klausimas – viešojo transporto atnaujinimas ekologiškomis transporto priemonėmis. Išsamų pranešimą „Ar bus pasiekti Lietuvos tikslai iki 2029 m. atnaujinti viešąjį transportą?“ parengė bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.
Jis priminė, jog Alternatyvių degalų įstatyme (ADĮ) numatyta pasiekti, kad iki 2029 m. visas viešasis transportas būtų varomas alternatyviais degalais, o klimato darbotvarkėje – kad iki 2027-01-01 visas didmiesčių transportas – tiek taksi, tiek viešasis ar teikiantis pavėžėjimo paslaugas – naudotų tik alternatyvią energiją. Vežėjams kyla klausimas – ar realu to pasiekti?
M. Grigelis pristatė situaciją bendrovėje „Kauno autobusai“, pabrėžė, jog pastaruoju metu, lyginant su pandeminiais metais, keleivių daugėja, tačiau skaičius dar nepasiekė priešpandeminio lygio. Šiuo metu bendrovėje yra 141 troleibusas ir 281 autobusas, vidutinis jų amžius – apie 6 metus. Pastaruoju metu įmonė įsigijo nemažai naujų transporto priemonių, tarp jų – naujų troleibusų bei hibridinių, elektra ir gamtinėmis dujomis varomų autobusų.
„Mūsų įmonė pasitvirtino strategiją – naujos kokybės paslauga, geros kokybės strategija. Kasmet apklausiame kauniečius – ko jie tikisi iš mūsų įmonės. Atsakymai buvo: greitis, komfortas, saugumas, važiavimo dažnis. Šiuo metu mūsų viešasis transportas gana kokybiškas, bet jį dar reikia gerinti“, – sakė M. Grigelis.
Pasak jo, nors situacija su transporto priemonių atnaujinimu Kaune yra gera, kyla nemažai klausimų dėl viso parko atnaujinimo alternatyviais degalais varomomis transporto priemonėmis. Įmonė pabandė suskaičiuoti, kokia savikaina kiekvieno skirtingo autobuso, varomo vienais ar kitais degalais, taip pat – išlaidas infrastruktūrai įrengti bei pabandė prognozuoti, kiek investicijų prireiktų siekiant įgyvendinti ADĮ numatytus planus.
Pagal skirtingas programas naujoms transporto priemonėms įsigyti 60 mln. eurų numatyta savivaldybėms, neturinčioms Darnaus judumo planų, 160 mln. – juos turintiems miestams. „Tiek investicijų nepakaktų atnaujinti vien tik Kauno viešajam transportui“, – pabrėžė M. Grigelis.
Jis taip pat priminė, kiek užtruktų projektų įgyvendinimas, pradedant nuo viešųjų pirkimų paskelbimo iki transporto priemonių pagaminimo. Visam tam prireiktų maždaug trejų metų. „Vis dėlto svarbiausias klausimas – infrastruktūros pajėgumai, ar užteks elektros galios, jei parkai bus atnaujinti elektrinėmis transporto priemonėmis? Be to, kur vežėjams reikės dėti tuos dyzelinius autobusus, kurių jau nebus galima naudoti? Prieš įgyvendinant panašias programas, turėtų būti sprendimai dėl vėjo, saulės jėgainių įrengimo. Sunku tikėtis, kad visa tai bus įgyvendinta, kai infrastruktūrai iš tų pačių programų skirta vos 16 mln. eurų“, – sakė M. Grigelis.
Apie iššūkius įrengiant elektrinių transporto priemonių įkrovimo infrastruktūrą kalbėjo bendrovės „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas. „Nupirkti autobusus nėra taip sudėtinga, bet kaip sukurti tinkamą infrastruktūrą jiems eksploatuoti? Šio klausimo neišspręs nei vežėjas, nei savivaldybė – tam reikia suvienytų vyriausybės, savivaldybės, vežėjų, mokslininkų pajėgų. Ir sprendimai turėtų būti priimti jau dabar“, – sakė L. Skardžiukas.
Jis siūlė asociacijai rengti diskusijas su mokslininkais, universitetais, kalbėti apie tai, koks kelias turėtų būti pasirinktas, domėtis, kas pasaulyje išrasta geriausio, kad Lietuva galėtų pasinaudoti geriausia patirtimi ir taptų pirmaujančia šioje srityje pasaulyje.
L. Skardžiukas pristatė vežėjams vieną iš sprendimų – indukcinį įkrovimą autobusams, kurį siūlo Izraelio kompanija „Electreon“, aptarė sistemos privalumus bei trūkumus, taip pat – įdiegimo bei veikimo principus.
Dar vienas klausimas, kuris taip pat aktualus keleivių vežėjams – nemokamas viešasis transportas, pastaruoju metu populiarėjantis skirtingose savivaldybėse. G. Nakutis priminė, kokiose savivaldybėse jau priimti sprendimai dėl nemokamo viešojo transporto, vežėjai dalijosi patirtimi, nes kiekvienoje savivaldybėje sprendimai yra labai skirtingi.
Keleivių vežėjai taip pat aptarė kelių būklę, svarstė, kokių priemonių galėtų būti imtasi jai pagerinti, vienas iš būtų – taršos mokestis visiems automobiliams.
G. Nakutis priminė, jog šiais metais asociacija švenčia pirmąjį jubiliejų – 5 metų sukaktį, trumpai pristatė asociacijos nueitą kelią, didėjusį narių skaičių, svarbiausius nuveiktus darbus.
Pasibaigus oficialiajai daliai, visi galėjo pasigrožėti Sartų ežeru bei vaizdingomis apylinkėmis užlipę į apžvalgos bokštą.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos