Baltijos šalių transporto profesinių sąjungų susitikime Tartu aptarti aktualiausi klausimai

17 rugpjūčio 04:42 2022 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Baltijos šalių profesinių sąjungų planuotas susitikimas įvyko rugpjūčio 11-12 d. Estijoje, Tartu mieste. Jame dalyvavo Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų Forumo pirmininkas Bronius Bučelis, Teisininkė Jovita Jančiauskienė, UAB „Kauno autobusai“ darbuotojų profesinės sąjungos narys Artūras Lauruševičius, Dainius Kizis, UAB ,,Vilniaus viešasis transportas“ Darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius, Vilniaus viešasis transportas ,,Solidarumas“ pirmininkas Jonas Petraška, Lietuvos profesinių sąjungų ,,Aljansas“ pirmininkas Audrius Cuzunauskas, Lietuvos Vežėjų profesinių sąjungų pirmininkė Roma Kairienė, Estijos transporto Federacijos pirmininkas Ullar Kallas, Tartu keleivinio transporto pirmininkas Arre Kurbarsepp, Latvijos transporto profsąjungų pirmininkas Juris Kalninš, Krovininio transporto Federacijos pirmininkas Eval Lass, Lux ekspres profsąjungos pirmininkas Dainis Vitols. Nuotoliniu būdu iš Briuselio prisijungė Europos transporto Federacijos viešojo transporto vadovas Baltijos šalyse Conor Farrell.

Estijos transporto Federacijos pirmininkas Ullar Kallasi informavo, kad jų šalyje vyksta maršrutų konkursai ir yra pasirašomos šakinės kolektyvinės sutartys. Sutartyse vairuotojams numatytas minimalus atlyginimas, kuris, neatskaičius mokesčių, siekia 1200 eurų, vidutiniškai vairuotojas į rankas uždirba 1040 eurų. Kalbant apie maršrutų konkursus, sąlygose numatyta ne mažesnis atlyginimas ir naujos transporto priemonės. Estijos profsąjungų judėjime įvyko pasikeitimai, kai Estijos profsąjungos pirmininkas Pepe Peterson išrinktas Estijos sveikatos ir darbo ministru. Rugpjūčio mėnesį įvyko Estijos profesinių sąjungų konferencija kurios metu metams išrinktas profsąjungos pirmininku Henrik Tomell.

Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų Forumo pirmininkas Bronius Bučelis kalbėjo, jog netrukus minėsime Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų įkūrimo 20- mėtį. Planuojame išleisti leidinį, pristatyti organizaciją Seime spaudos konferencijoje.

Dėl vykstančio karo Ukrainoje, Lietuvoje energetinių kainų didėjimas rugpjūčio mėnesį pasiekė 21%. Estijoje ir Latvijoje infliacija pasiekė 23%. Lietuvoje, kaip kitose ES Baltijos šalyse brangsta komunaliniai mokesčiai ir kasdienio vartojimo prekes. Vidutinis darbo užmokesti neatskaičius mokesčių yra 1729,9 Eur, į rankas – 1087,4 Eur. Minimalus atlyginimas nuo 2022 m. sausio 1 d. neatskaičius mokesčių siekia 730 eurų. Darbo kodekse nėra numatyta kokiu dydžiu turi būti indeksuojamas darbo užmokestis tai paliekama teisė darbuotojų atstovams susitarti.

„Galime konstatuoti, kad pirmą kartą Lietuvoje, Forumui rekomendavus, Lietuvos Vežėjų profsąjunga kreipėsi į Lietuvos administracinių Ginčų komisiją, kuri liepos 14 d. sprendimu nurodė pareiškimą tenkinti. Sprendimą per vieną mėnesį nuo sprendimo priėmimo bylos šalys turi teisę apskųsti Vilniaus apygardos administraciniam teismui įstatymo nustatyta tvarka. Manyčiau, tai pirmas atvejis, kai profesinės sąjungos Teisme bylinėjosi su Vyriausybe ir, tikiuosi pasieks palankaus teismo sprendimo profesinėms sąjungoms“, – sakė B. Bučelis.

Jis atkreipė dėmesį, kad privačiame transporte vairuotojams mokama tik už vairavimą: „Šiuo klausimu kreipėmės į Vyriausybę prašydami išsiaiškinti priežastis, dėl ko neapmokama vairuotojams už pertraukas galiniuose maršrutuose. Keleiviniame transporte vis dar mokami vairuotojams lauko priedai, nuo kurių nereikia mokėti mokesčių Valstybei, o darbuotojai praranda visas socialines garantijas. Transporto profsąjungos kreipėsi į Seimą, ir tik nuo 2023 m. birželio mėnesio lauko priedai vairuotojams bus panaikinti. Ne viename šalies mieste viešasis transportas jau yra nemokamas, planuojama diegti elektroninį bilietą visoje šalyje“.

Pasak B. Bučelio, keleivinio transporto priemonių vairuotojų atlyginimas yra mažesnis 150-170 eurų negu skelbiamas vidutinis atlyginimas. Lietuvoje transporto sektoriuje nėra pasirašytų šakinių kolektyvinių sutarčių, nes darbdavių asociacijos tam nepritaria. „Kauno autobusai“ 2018 m. gruodžio mėnesį pasirašė kolektyvinę sutartį 4 metams, šiuo metu ruošiamas naujas kolektyvinės sutarties projektas. 2021 m. spalio ir 2022 m. liepos mėnesį darbuotojams pakelti atlyginimai vidutiniškai 10-11% . Vidutinis atlyginimas neatskaičius mokesčių sudaro1540 eurų, bendrovėje dirba 1100 darbuotojų iš jų autobusų ir troleibusų vairuotojų 740 žmonių.

UAB ,,Vilniaus viešasis transportas“ Darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkas Algirdas Markevičius informavo, kad sunku surasti kompromisą su darbdaviu, dėl to nėra pasirašyta kolektyvinė sutartis, o vairuotojai masiškai palieka bendrovę.

„Primenu, kad „Vilniaus viešaojo transporto“ profsąjungai iškėlus reikalavimus 2021 m. spalio 18 d. ir paskelbus streiką, bendrovės administracija apskundė profesinę sąjungą teismui ir teismas nurodė susilaikyti nuo streikų įmonėje kadangi Seimas yra priėmęs dėl nepaprastos padėties Lietuvoje“, – sakė A. Markevičius.

Lietuvos profesinių sąjungų ,,Aljansas“ pirmininkas Audrius Cuzunauskas priminė, kad Lietuvos vežėjų sąjunga priimta Europos profesinių sąjungų Federacijos nare. Gegužės mėnesį vykusiame ETF kongrese Budapešte buvo priimti svarbūs dokumentai. „ETF atliko tyrimą dėl vairuotojų trūkumo, jų vidutinis amžius viršija 54 metų, vis mažiau norinčių dirbti sektoriuje. Dėl krovininio transporto vairuotojų atlyginimo dydžio esame sutarę, kad vairuotojams mokamas 1,65 koeficiento dydis nuo minimalaus atlyginimo dydžio. Nuo rugpjūčio 1 d. įsigalioja Darbo kodeksas turi apimti ir valstybių, į kurias darbuotojas komandiruojamas, pavadinimus, darbo užmokestį pagal valstybės, į kurią komandiruojamas, teisę, dienpinigių ir kitų išmokų, skirtų su komandiruote susijusioms faktinėmis kelionės, nakvynės ir maitinimo išlaidoms kompensuoti, sumą, nuorodą į priimančiosios valstybės oficialią nacionalinę interneto svetainę, kurioje pateikiama informacija apie komandiruojamus darbuotojus“, – sakė A. Cuzanauskas

Latvijos transporto profsąjungų pirmininkas Juris Kalninš pasakojo, kad šalyje nuo 2019 metų vyksta konkursai vežti keleivius tolimojo susisiekimo maršrutais, vis dėlto iki šiol ne visur paskelbti laimėtojai, nes tebevyksta teismai. Minimalus atlyginimas Latvijoje 530 eurų. Pasirašyta Nacionalinė kolektyvinė sutartis, kurioje numatyta vairuotojams mokėti už 1 val. 5.00 eurų atlyginimą. Atlyginimas mokamas tik už vairavimą.

Europos transporto Federacijos viešojo transporto vadovas Baltijos šalyse Conor Farrell sakė, jog artimiausiu laiku ETF Vykdomame komitete ir Prezidiume bus išnagrinėti nurodyti pažeidimai ir bus pateiktos rekomendacijos iki rugsėjo 20 d. „Vėliau aptarsime susitikimus Lietuvoje ir Latvijoje, svarstysime, kaip spręsti iškeltas problemas“, – sakė C. Farrell.

Rugpjūčio 12 d. visi turėjo progos apsilankyti Tartu autobusų parke, ten dalyvius pasitiko Raoul Ruuder, kuris informavo, kad nuo 2019 m. liepos 1 d. Tartu miesto maršrutus aptarnauja AS „GoBus”. Pagal transporto sutartį, sudarytą tarp Tartu miesto ir AS „GoBus“, keleivius veža 64 modernūs, su oro kondicionieriumi, žemagrindžiai dujiniai autobusai. Tai didžiausias autobusų tiekimo konkursas Tartu miesto istorijoje, kuriame didžiausias dėmesys skiriamas paslaugų kokybei, kelionių patogumui ir aplinkos tausojimui. Tartu gyventojams tai suteiks patogų ir ekologišką viešąjį transportą 2019–2029 m. Tartu miesto vyriausybės sprendimų priėmimo srityje nurodomas autobusų linijų skaičius, maršrutai, stotelių vieta, išvykimo laikas ir bilietų kainos. „Susitikimo metu apžiūrėjimo dispečerinę, remonto dirbtuves ir darbininkų darbo vietas. Vėliau diskutavome apie darbuotojų darbo sąlygas ir atlyginimų dydžius. Po pietų išvykome į Lietuvą ir sutarėme, kad sekantis susitikimas 2023 m. įvyks Latvijoje“, – sako B. Bučelis.

Bronius Bučelis

 

  • 1-bucelis
  • 1-bucelis2
  • 1-bucelis3
  • 1-bucellis1