Keleivių vežėjai 2013-uosius pasitinka su viltimis

03 sausio 07:08 2013 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Baigiant metus, įprasta atsigręžti atgal ir įvertinti tai, kas nuveikta praėjusiais. Apie tai, kokie 2012-ieji buvo keleivių vežėjams, apie ateities viltis kalbamės su asociacijos „Linava“ viceprezidentu, bendrovės „Kauno autobusai“ generaliniu direktoriumi Mindaugu GRIGELIU.

– Jei reikėtų praėjusius metus apibūdinti vienu sakiniu, ką apie juos galėtumėte pasakyti?

– Metai buvo viltingi. Pagaliau pavyko pasiekti, kad būtų sumažintas PVM keleiviniam transportui, taigi galima tikėtis, jog 2013-aisiais keleivinio transporto įmonės atsikvėps lengviau. Be abejo, didėja akcizas dyzelinui, kiti mokesčiai, tačiau PVM lengvata padės bent šiek tiek amortizuoti jų didėjimą.

– Kokios dar pastaruoju metu išspręstos problemos palengvins keleivinio transporto įmonių gyvenimą?

– Praėjusių metų pradžioje, pasikonsultavę su Vokietijos atsakinga institucija, su valstybės įmone „Regitra” suderinome klausimą dėl galimybės Vokietijos automagistralėmis ir greitkeliais autobusu važiuoti 100 km/val. greičiu be anksčiau reikalaujamo specialaus sertifikato. Remiantis naujos redakcijos Vokietijos Kelių eismo taisyklėmis, dabar pakanka tik atitinkamo įrašo autobuso registracijos liudijime. „Regitra” sutiko transporto priemonės registracijos liudijime įrašyti autobuso maksimalų 100 km/val. greitį ir autobuso išmetamų teršalų lygį, kurio yra reikalaujama kai kuriose šalyse.

Be to, asociacijos „Linava“ iniciatyva pakeisti Keleivių ir bagažo vežimo kelių transportu taisyklių 32 ir 47 punktai, kuriais įteisintas tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutų terminuotasis bilietas.

– Ar pavyko įteisinti Darbo Kodekso pataisas dėl vairuotojų darbo režimo?

– Kol kas – tik iš dalies. Kaip žinia, pagal Darbo kodekso 160 straipsnį keleivinio transporto įmonės vairuotojų darbą turėtų organizuoti taip, kad tarp pamainų susidarytų ne trumpesnis kaip vienuolikos valandų nepertraukiamas poilsis. Tačiau keleivių vežėjai, kurie veža vietinio susisiekimo maršrutais, sudarinėdami vairuotojų grafikus, dažnai priversti taikyti pertraukiamąjį darbo dienos režimą, todėl ne visada įmanoma vairuotojams suteikti vienuolikos valandų kasdienį poilsį. Inicijavome pataisas, kad darbui, susijusiam su miesto keleivių vežimu reguliariais reisais, būtų taikomas išimtinis reguliavimas.

Pavyko „Darbo ir poilsio laiko ypatumus ekonominės veiklos srityse“ papildyti dviem naujais punktais, nustatančiais, jog Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/88/EB nuostatos, leidžiančios nukrypti nuo pagrindinio reguliavimo, įgyvendinamos kolektyvinėmis sutartimis. Dabar „mobiliesiems darbuotojams, kurių darbas susijęs su keleivių vežimu reguliariais reisais vietinio (miesto) susisiekimo maršrutais“, esant jų raštiškam sutikimui, tam tikrais atvejais gali būti taikomas pertraukiamasis darbo dienos režimas. Ši nuostata taip pat bent iš dalies palengvins keleivinio transporto įmonių darbą.

– Pastaruoju metu teikėte iniciatyvą atsisakyti Keleivių vežimo lapų?

– Manome, šis dokumentas nebeatlieka jokios funkcijos, o jo gamybai, technologinei apsaugai, platinimui, įsigijimui ir naudojimui keliami ypatingi reikalavimai, kurie didina vežėjų išlaidas.

Be to, pagal Kelių transporto kodekso 18 straipsnio 4 dalį „iš anksto sudarytos keleivių grupės vežamos turint keleivių vežimo sutartis”, kurių, mūsų nuomone, pakaktų užsakomųjų reisų kontrolei.

Taip pat pasiūlėme Kelių transporto kodekso 18 straipsnio 8 dalies, reglamentuojančios keleivių vežimą maršrutiniais taksi, pakeitimą, kurio esmė yra tai, kad komercinės keleivių vežimo maršrutiniais taksi paslaugos nedubliuotų viešųjų paslaugų.

– Šalies valdžia jau prakalbo apie besibaigiančią finansų krizę. Galbūt keleivių vežėjai praėjusiais metais pagaliau gavo visas jiems priklausančias dotacijas bei kompensacijas?

– Keleivių vežėjams kol kas dar anksti kalbėti apie krizės pabaigą. Keleivinio transporto įmonės negavo nei visų jiems priklausančių dotacijų, nei kompensacijų.

Kadangi lengvatinio keleivių vežimo kompensavimas nevyksta sklandžiai, jau keletą metų siekiame, kad keleivių lengvatos, taikomos vietinio reguliaraus susisiekimo maršrutuose, būtų finansuojamos iš valstybės biudžeto. Šiuo klausimu kreipėmės į įvairias valdžios institucijas, tačiau Vyriausybės pritarimo dar nesulaukėme.

Pastaruoju metu keleivių vežėjai sulaukia mažiau dotacijų už nuostolius, patiriamus vežant keleivius savivaldybės nustatytais viešojo transporto mašrutais. Nors jas keleivių vežėjai turėtų gauti remiantis šalyje galiojančiais įstatymais, tačiau ne visos savivaldybės įstengia atsiskaityti su keleivinio transporto įmonėms. Kai kur savivaldybės visai atsisako keleivinio transporto įmonėms kompensuoti nuostolius, patiriamus aptarnaujant nepelningus, tačiau visuomenei būtinus maršrutus. Kai kuriuose rajonuose kompensacijų nemokama visai, kitur vežėjai privalo tenkintis tokio dydžio sumomis, kokias jiems skiria savivaldybė. Tokia situacija, kuomet nesilaikoma šalyje galiojančių įstatymo, be abejo, nėra normali.

– Ko gero, praėjusiais būta ne tik problemų, bet ir džiugių įvykių, smagių renginių?

– Be abejo. Pernai keleivių vežėjai dalyvavo Kėdainių oro uoste vykusiose asociacijos „Linava“ bei VŠĮ „Saugus ratas“ surengtose 15-ose Krovininių automobilių ir autobusų vairuotojų varžybose. Iš 18 dalyvavusių komandų net 10 buvo keleivių vežėjų komandos. Geriausia šiais metais pripažinta UAB „Kautra“ komanda „Kautra Senior“.

Jau tapo gražia tradicija vėlyvą rudenį dalinti autobusų keleiviams atšvaitus. Pernai vairuotojai išdalino 30 tūkstančių atšvaitų.

Praėjusiais metais užsimezgė bendrdarbiavimas su Baltarusijos respublikiniu visuomeniniu susivienijimu „Baltarusijos transporto sąjunga“. Su jais pasirašėme sutartį dėl bendradarbiavimo keleivinio transporto srityje.

– Tačiau, ko gero, džiugiausia praėjusių metų naujiena – atnaujinti didžiųjų miestų autobusų parkai…

– Didžiųjų šalies miestų keleivių vežėjai praėjusį pusmetį atnaujino savo eksploatuojamų transporto priemonių parką. Pirmąsyk po kelerių metų pertraukos įsigyta naujų transporto priemonių.

Už ES Struktūrinių fondų lėšas pagal priemonę „Kompleksinė ekologiškų transporto priemonių plėtra“ bendrovė „Kauno autobusai“ sulaukė 24 naujų ekologiškų suspaustas gamtines dujas naudojančių autobusų. Šešias hibridines keleivinio transporto priemones gavo Panevėžio autobusų parkas.

Šiaulių miestui skirti aštuoni „Irisbus Citelis CNG“ . Naujų autobusų artimiausiu metu turėtų sulaukti ir Vilniaus bei Klaipėdos autobusų parkai.

Dar daugiau naujų autobusų keleivių vežėjai turėtų sulaukti šiais metais – jie bus nupirkti už Lietuvos Ispanijai parduotus vadinamuosius taršos leidimus.

– Ir pabaigai – ko palinkėtumėte keleivių vežėjams 2013-aisiais?

– Visiems asociacijai „Linava” priklausantiems tiek krovinių tiek ir keleiviųvežėjams palinkėčiau visų pirma vienybės, susiklausymo, tarpusavio supratimo ir saugių kelių. Asmeniškai kiekvienam – sveikatos, sėkmės ir gerų, gražių svajonių išsipildymo.

– Dėkoju už pokalbį.

Kalbėjosi Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.