Keleivių vežėjai aptarė naujai priimtą įstatymą dėl transporto lengvatų ir jo įgyvendinimą

20 kovo 04:52 2025 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Naujienos

Kovo 19-ąją Lietuvos keleivių vežimo asociacija pakvietė ne tik savo narius, bet ir visus šalies vežėjus aptarti šių metų balandžio 1 d. įsigaliojančią  Seime priimtą naują Transporto lengvatų įstatymo redakciją, kuris nuo šiol vadinsis „Lietuvos viešojo keleivinio transporto lengvatų įstatymas“. Keleivių vežėjai svarstė, kaip tinkamai per trumpą laikotarpį pasirengti jį įgyvendinti.

Asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis palygino senąsias ir naująsias įstatymo redakcijas, išvardino klausimus, kurie galėtų kilti įgyvendinant naujosios redakcijos nuostatas. „Visų pirma mums svarbu išsiaiškinti, ar vienodai mes ir vežėjus kontroliuojančios institucijos supranta priimtas pataisas“, – sakė asociacijos prezidentas.

Jis išvardino visas svarbiausias naujoves:

Naujas pavadinimas – Viešojo kelių transporto lengvatų įstatymas.

Visi kurie turi nuolaidą, ją turės ir toliau – nuo 2025 m. balandžio 1 d.

Kam taikomos nuolaidos?

Kaip ir dabar, nuolaidos taikomos  ne tik Lietuvos piliečiams, bet ir ES šalių, Europos ekonominės erdvės valstybių bei Šveicarijos piliečiams ir jų šeimų nariams, užsienio šalių valstybių piliečiams arba asmenims be pilietybės, turintiems leidimą laikinai gyventi Lietuvoje ir turintiems Lietuvoje išduotą ilgalaikį leidimą gyventi ES šalyse.

Kokiu transportu važiuojant taikomos nuolaidos?

Nuolaidos taikomos keleiviams, važiuojantiems viešuoju keleivinių transportu reguliariais reisais: vietinio (miesto ir priemiestinio) susisiekimo autobusais ir troleibusais, keleiviniais traukiniais vietiniais maršrutais 2 ir 3 klasės vagonuose ir plaukiantiems vidaus vandenų laivais (ir keltais).

Vienodos nuolaidos visoms bilietų rūšims

Kitaip nei dabar, nuolaidos nustatomos važiavimo bilietui, nesvarbu, ar tai būtų vienkartinis ar terminuotas bilietas. Be to, dabar dažnu atveju buvo skirtingos nuolaidos, t.y.  perkant vienkartinį bilietą buvo nustatyta 50, o perkant terminuotą bilietą – 80 proc. nuolaida.

Vienodos nuolaidos mieste ir priemiestyje

Suvienodinami nuolaidų dydžiai vietinio (miesto ir priemiestinio) maršrutuose. Dabar toms pačioms keleivių grupėms mieste buvo vienos, priemiestyje kitos nuolaidos,  pvz., studentai priemiestiniuose maršrutuose dabar turi 50 proc. nuolaidą, o, įsigaliojus įstatymui, ji bus 80 proc.

Didesnės nuolaidos kai kurioms keleivių grupėms

Vaikams iki 7 metų  bus galima pirkti bilietus su atskira vieta, taikant 50 proc. nuolaidą tolimojo susisiekimo autobusuose, traukiniuose ir laivuose, ir su 80 proc. nuolaida vietinio (miesto ir priemiestinio) susisiekimo autobusuose ir troleibusuose.

Aukštųjų mokyklų studentai vietinio (priemiestinio) susisiekime dabar galės pirkti bilietus su 80 proc. nuolaida, kaip ir važiuojant mieste.

Moksleiviai ir studentai vienkartinius bilietus įsigis su 80 proc. nuolaida, kai dabar jiems buvo nustatyta 50 proc. nuolaida.

Naujos keleivių grupės, kurioms bus taikomos nuolaidos

Su 80 proc. nuolaida visomis susisiekimo rūšimis galės keliauti Černobylio atominės elektrinės avarijos likviduotojai ir Sovietų armijoje tarnybos metu Afganistane kariavę kariai.

Su 50 proc. nuolaida tolimojo susisiekimo autobusais, traukiniais ir laivais galės keliauti:

– vaikai nuo 8 iki 18 metų,

– moksleiviai, vyresni nei 18 metų iki jiems sukaks 23 metai;

– senatvės pensijos amžių sukakę keleiviai ir

– tėvai, įtėviai ir globėjai (rūpintojai) keliaujantys su vaikais savaitgaliais ir švenčių dienomis.

Ar taikoma lengvata pensinio amžiaus sulaukusiems žmonėms vietinio (miesto ir priemiestinio) susisiekimo autobusuose ir troleibusuose?

Netaikoma, nebent savivaldybių tarybos yra pačios nustačiusios tokią lengvatą.

Kiti naujojo įstatymo privalumai

Pats įstatymas geriau struktūriškai išdėstytas ir yra aiškesnis.

Išskirta vaikų nuo 8 iki 18 metų grupė, kur nuolaidos taikomos visiems, nesvarbu, vaikas mokosi ar ne, o mokymosi veiksnys reikalingas tik vyresniems nei 18 metu asmenims iki jie baigs mokslus arba jiems sukaks 23 metai.

Iki šiol kai kurios lengvatos buvo numatytos įvairaus amžiaus vaikų grupėms, pvz., vaikams nuo 7 iki 8 metų 50 proc. nuolaida priemiestiniame ir tolimajame susisiekime; vaikams nuo 7 iki 10 metų – tolimajame, traukiniuose ir laivuose; mokiniams nuo 7 iki 14 metų  -laivuose ir keltuose.

Diskusijos

Po G. Nakučio pristatymo keleivių vežėjai diskutavo dėl skirtingų naujojo įstatymo nuostatų. Kalbėta apie tai, kad keleivinio transporto įmonių vadovai kai kurias nuostatas traktuoja skirtingai, neaiškumų gali kilti ir autobusų stočių darbuotojams, ir autobusų vairuotojams, ir keleiviams.

Įmonių vadovams kilo klausimų dėl žmonių su individualiais poreikiais vežimo, taip pat dėl to, kaip vertinti vienas ar kitas amžiaus grupes, kai greta metų nėra nuorodos „imtinai“.

Aiškintasi dėl savaitgaliais ir švenčių dienomis keliaujančių tėvų, įtėvių, globėjų – kokius dokumentus turėtų pateikti, kad jiems būtų taikoma lengvata. Vežėjams dėl šios visuomenės grupės kilo ir daugiau klausimų – kodėl nuolaida numatyta tik savaitgaliais. „Jei šeima keliaus pirmyn šeštadienį, o atgal grįš antradienį, tai nuolaida bus taikoma tik pirmajai kelionei“, – sakė G. Nakutis.

Keleivių vežėjai iki šiol nežino, kaip atrodys nuolaidas patvirtinantys dokumentai. Tai taip pat gali sukelti nemažai sumaišties. Vežėjai laukia Vyriausybės sprendimo dėl lengvatas patvirtinančių dokumentų, kaip numatyta įstatyme.

Pasak pasitarimo dalyvių, labai svarbu, kad skirtingos keleivinio transporto įmonės ir kontroliuojančios institucijos vienodai vertintų, reikia ar nereikia taikyti vienokias ar kitokias nuolaidas, kokius pažymėjimus pripažinti . Jų teigimu, turi būti aišku, kokių nuostatų laikosi vežėjai, kaip elgtis, kad vienodai lengvatas traktuotų stotys ir autobusų vairuotojai, parduodami lengvatinius bilietus keleiviams.

Keleivių vežėjai vieningai sutarė, jog asociacija turėtų parengti keleivių vežėjams kylančių klausimų sąrašą ir atsakingų institucijų prašyti paaiškinti, kaip vieną ar kitą įstatymo nuostatą derėtų traktuoti bei įgyvendinti.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka