Kur gimsta gražuoliai „Irizar“

10 birželio 19:17 2010 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės

Kas galėtų ginčytis, kad švedų-ispanų „Irizar“ – vienas iš gražiausių autobusų modelių. Apsilankyti netoli Bilbao įsikūrusioje gamykloje ir savomis akimis išvysti, kaip gimsta šie dailūs autobusai, buvo itin smalsu.

Kodėl šypsosi irizaras?

Į kelyje ar gatvėje sutiktа irizarą neįmanoma neatkreipti dėmesio – žaismingas, futuristinio dizaino autobusas skiriasi nuo kitų įspūdinga išore: didžiulis priekinis stiklas, „besišypsantis“ priekis, savita „kuprelė“ ant stogo, įdomi galinės dalies apdaila, originalūs priekiniai ir galiniai žibintai suteikia ispanų gaminiui nepakartojamo žavesio. Plati „šypsena“ puošia visus irizaro modelius – tiek tolimojo tarpmiesčio vežimams skirtą „Century“, tiek tarpmiestinį „InterCentury“, tiek įspūdingiausią Ispanijoje gaminamа turistinį modelį „Irizar PB“. Savitą autobusų dizainą kuria Anglijos specialistai, o ispanų dizaineriai tik pasirūpina, kaip autobusą kuo gražiau nudažyti ir išdailinti, kad liktų patenkintas įnoringiausias klientas. Kodėl irizaro išorė tokia žaisminga, suvoki tik nuvykęs į Ispaniją: šioje saulėtoje, nuostabioje linksmų ir draugiškų žmonių šalyje, padūmavusių kalnų apsuptoje gamykloje, tiesiog negalėjo gimti niūraus dizaino, „rimtas“ ir neišvaizdus autobusas…

Gamykloje

Čia surenkami vien turistiniai bei tarpmiesčio vežimams skirti autobusai. „Irizar“ – vienas iš seniausių kėbulų gamintojų Ispanijoje – jis priklauso MCC korporacijai, įkurtai 1956 m. Korporacija jungia daugiau kaip 100 įmonių, čia darbuojasi 73 tūkst. darbuotojų.

Šiuo metu „Irizar“ kompanijai priklauso septynios gamyklos. Pagrindinė – Ispanijoje, netoli Bilbao. Be jos, gamybos linijos yra kone visame pasaulyje – Meksikoje, Brazilijoje, Kinijoje, Indijoje ir kt. „Irizar“ dar 1889-aisiais įkūrė Chosė Antonio Irizaras, tad ši gamykla dvejais metais vyresnė už savo švedų partnerį – „Scania“ koncerną. Pradžioje čia gamintos keleivinės bei pašto karietos, o autobusų gamybos linija atidaryta 1929-aisiais. Beje, gamykloje autobusai renkami ne vien tik ant „Scania“ važiuoklių: „Irizar Scania“ teikiamas tik Europos rinkai, tuo tarpu Ispanijos keliuose gali sutikti ir „Mercedes-Benz Irizar“, ir „Volvo Irizar“, ir „IVECO Irizar“, ir „MAN Irizar“. Kasdien pasaulyje atsiranda keliolika naujutėlių „Irizar“, apie 50 proc. jų skirta Ispanijos rinkai. Autobusai siunčiami į 65-ias pasaulio šalis.

Gamykloje dirbama kooperatyvo principu. Pasak pačių ispanų, čia nėra nei bosų, nei direktorių – dirba komanda, kurioje kiekvienas narys atsakingas už savo darbo barą. Gamyklai vadovauja taryba, renkama iš aštuonių žmonių. Ji gali būti perrenkama kas keturi mėnesiai, tačiau, kaip pažymėjo ispanai, jau keletа metų dirba tie patys žmonės, kadangi gamyklos darbuotojai jų veikla patenkinti. Darbo valandos biuro darbuotojams nėra griežtai apibrėžtos – dirbama po 8-9 valandas per pamainą, tačiau kiekvienas gali pasirinkti, kokiu laiku ateiti į darbą ir išeiti iš jo. Darbininkams tokios privilegijos netaikomos – jie privalo dirbti nustatytomis valandomis.

Visi dirbantieji yra firmos dalininkai, tad asmeniškai suinteresuoti gaminių kokybe. Darbuotojų kaita, pasak ispanų, labai menka. Paklausti, ar gamykloje populiarios šioje šalyje mėgiamos popietinės siestos, darbuotojai šypsojosi – didžiuosiuose šalies miestuose bei didelėse gamyklose ilgam poilsiui dienа neužtenka laiko…

Gamykloje, beje, nėra sandėlių detalėms ar agregatams saugoti: viską, ko prireikia tos dienos darbui, pristato tiekėjai iš netoliese esančių sandėlių. Tai, pasak gamyklos darbuotojų, padaroma tiksliai nurodytа valandа ir net minutę.

Bilbao gamykloje vyksta tik baigiamasis autobusų surinkimo procesas: važiuoklė čia atvežama jau sumontuota, atvežamas ir kėbulo karkasas, kuris surenkamas gamyklos cechuose. Bilbao veikia šešios gamybos linijos. Pradžioje iš nerūdijančio plieno pagamintas kėbulas uždedamas ant kurio nors gamintojo važiuoklės. Kėbului, beje, gamintojas suteikia penkerių metų garantijа. Maždaug trys dienos skiriamos elektros laidų bei kabelių išvedžiojimui, išorinių panelių uždengimui ir panašiems darbams. Vėliau apie tris dienas trunka dažymo procesas. Į vidaus ertmes purškiama speciali antikorozinė medžiaga, dėl kurios autobusas tampa itin atsparus rūdijimui. Taip apdoroti irizarai, pasak gamintojų, gali sėkmingai važinėti bet kurioje pasaulio šalyje ir bet kokiomis klimato sаlygomis: tiek Brazilijoje, kur vasarа būna +40-45 C, tiek Rusijos šiaurėje, Sibire, kur temperatūra žiemа nukrenta iki –40-50C. Nudažyti bei antikorozinėmis medžiagomis padengti autobusai keliauja į interjero įrengimo linijа: čia sudedamos sėdynės, atliekami vidaus apdailos darbai, kėbulas dailinimas pagal kliento pageidavimus. Dar tris dienas tikrinama autobuso kokybė. Jei randama trūkumų, jie tuoj pat pašalinami, ir tik visiškai parengtas autobusas atiduodamas klientui.

Modeliai

Pasak ispanų, jų autobusai pasižymi maksimaliu komfortu bei saugumu. „Irizar“ stabilūs kelyje, tvirtos konstrukcijos, atsparūs šoniniams smūgiams. Be to, jie aerodinamiški, suapvalintas autobuso priekis iki minimumo sumažina oro pasipriešinimą.

Pastaruoju metu atnaujintas tarpmiesčio „Irizar InterCentury“ – jo dizainas tapo panašesnis į prestižiškiausiа modelį „IrizarPB“ – jispaprastas, be ištaigingų opcijų, tačiau patogus keleiviams, važiuojantiems neilgais maršrutais. „InterCentury“ gaminamas įvairiausių modifikacijų – nuo 10,7 m (trumpesnių važiuoklių „Scania“negamina) iki triašių 15 metrų ilgio modelių.

„Century“ modelis pasirodė 1997 metais. Pastaruoju metu jis taip pat atnaujintas, pritaikant prie naujųjų ES reglamentų. Autobusas tapo saugesnis, atsparesnis apsivertimui, sutvirtintas jo kėbulas, įdiegti saugos diržai. „Century“ ekonomiškas, tinkamas tiek netolimoms turistinėms kelionėms, tiek tarpmiesčio vežimams.

Ir pagaliau ispanų pasididžiavimas – 2004-aisiais „Metų autobusu“ pripažintas modelis „Irizar Scania PB“. Liukso klasės laineris aerodinamiškas, solidžių, originalių formų, patogus tiek keleiviams, tiek vairuotojui, tiek juo važiuojančiam gidui. Jame įdiegtos moderniausios šildymo bei kondicionavimo sistemos: per valandа autobuse oras pasikeičia net 30 kartų. Irizaras netriukšmingas – kelia tik 66 decibelų triukšmą.

„Irizar PB“ gali būti įvairių modifikacijų: nuo12 metrų ilgio (aukštis – 3,68 m) iki 15 metrų ilgio versijos, kurios aukštis – 3,9 metro. šis modelis ypač įspūdingas. „Irizar Scania PB“ pristatytas 2002-aisiais, o kurtipradėtas dar 1997-aisiais. Autobuso dizainа sumanė anglų firma „Arup Research“, o kėbulo struktūra sukurta padedant tarptautinės inžinerijos kompanijos „Sener“ specialistams. „Irizar PB“masės centras žemiau, geriau subalansuotas svorio pasiskirstymas tarp priekinės ir galinės autobuso ašies. Kėbulas, palyginti su ankstesniais modeliais, 30 proc. tvirtesnis. Pagerėjus aerodinaminėms savybėms, degalų sаnaudos sumažėjo iki 8 proc.

Patikimi ir „Scania“ siūlomi autobuso agregatai. Pastaruoju metu į „Scania K“ važiuoklę montuojamas Euro 5 reikalavimus atitinkantis variklis, kuriame naudojama vadinamoji EGR (išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema) technologija.

Lina Jakubauskienė

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.