LKVA nariai Vyriausybės strateginės analizės centro specialistams apibrėžė keleivinio transporto problemas

23 gegužės 05:40 2025 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Naujienos

Gegužės 22 d. su Vyriausybės strateginės analizės centro (STRATA) atstovai  surengė pasitarimą su Lietuvos keleivių vežimo asociacija. Susisiekimo ministerijos užsakymu STRATA parengė klausimus tema: „Viešojo keleivinio kelių transporto būklė ir pažanga mažinant ŠESD emisijas Lietuvoje”.

Klausimų tematika – įvairi

Keleivių vežėjai išsamiai atsakė į daugiau kaip dešimtį STRATA parengtų klausimų. Jie buvo įvairūs – apie alternatyviais degalais varomų transporto priemonių perspektyvas Lietuvoje, apie investicijas į parkų atnaujinimą, finansavimo galimybes tvarioms transporto priemonėms įsigyti, finansines paskatas. STRATA atstovai domėjosi, su kokiais iššūkiais susidūrė autobusų parkai, perėję prie alternatyvių degalų naudojimo ir pan.

LKVA atstovams taip pat pateikti klausimai, kaip efektyviausiai galėtų būti sprendžiamos panaudotų baterijų utilizavimo, senų dyzelinių autobusų panaudojimo problemos. Būta ir klausimų apie autobusų amžiaus cenzą, e-tolling įtaką keleiviniam transportui, vežėjų santykius su savivaldybėmis ir kt.

Keleivių vežėjų atsakymai – išsamūs

Keleivių vežėjų teigimu, labiausiai tiek savivaldybių, tiek valstybės ar privačioms įmonėms dirbti trukdo tai, kad iki šiol nėra viešojo transporto strategijos. Anot jų, visi keliami klausimai turėtų būti apibrėžti viename dokumente, kurio turėtų laikytis tiek vežėjai, tiek savivaldybės, tiek valstybė.

Įmonių vadovai taip pat pasisakė apie parkų atnaujinimą alternatyviomis transporto priemonėmis – jų manymu, atsižvelgiant į karą Ukrainoje, būtina parkų diversifikacija, svarbu turėti tam tikrą kiekį dyzelinių transporto priemonių, jei tektų evakuoti žmones.

Keleivių vežėjai taip pat kalbėjo apie pernelyg menką paramą naujoms, alternatyviais degalais varomoms transporto priemonėms įsigyti, apibrėžė, kokio dydžio parama turėtų būti, kad vežėjams apsimokėtų įsigyti alternatyviais degalais varomų transporto priemonių.

LKVA nariai piktinosi ir dėl autobusų amžiaus cenzo –  remiantis dabar galiojančiais dokumentais, nuo 2026-ųjų tolimojo susisiekimo maršrutais vežantys autobusai turėtų būti ne senesni nei 10 metų amžiaus. Anot vežėjų, tokio reikalavimo nėra nė vienoje pasaulio šalyje – svarbu, kad transporto priemonė būtų techniškai tvarkinga. Tiesa, šiuo metu jau parengtas įstatymo projektas kuriuo ketinama atšaukti 10 ir palikti 14 metų amžiaus cenzą. Jį ketinama priimti Seime dar per pavasario sesiją.

Kalbėta ir apie tolimojo susisiekimo problematiką, Lietuvos transporto saugos administracijos vykdytą tolimojo susisiekimo autobusais reformą, kuri atnešė priešingų rezultatų nei tikėtasi, tolimojo susisiekimo maršrutų tinklas susitraukė kone perpus.

Įmonių vadovai pasisakė ir apie santykius su valdžios institucijomis, pabrėžė, jog labai dažnai jų balsas nėra girdimas, į pastabas ar pasiūlymus neatsižvelgiama. Keleivių vežėjai pateikė duomenis, kiek pabrangtų autobuso eksploatavimas, jei keleivių vežėjams atsirastų e-tolling mokestis, kuris būtų keletą kartų didesnis nei dabar mokama už naudojimąsi keliais.

Tiek LKVA, tiek STRATA atstovai susitikimą apibūdino kaip labai dalykišką ir abiem pusėms naudingą.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka