Nacionaliniame energetikos ir klimato srities veiksmų plane – galimybės atnaujinti viešojo transporto parkus

10 gruodžio 05:54 2019 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Naujienos

Alternatyviųjų degalų ir infrastruktūros asociacijos neeiliniame susirinkime pristatytas Nacionalinis energetikos ir klimato srities veiksmų planas, kuriame – ir galimybės atnaujinti viešojo transporto parkus ekologiškomis transporto priemonėmis.

 

UAB „SG dujos“ finansų konsultantas Marius Čižas pristatė planuojamas priemones, kurias žadama įgyvendinti klimato kaitos srityje.

Plane numatytas miesto viešojo transporto priemonių parko atnaujinimas alternatyvius degalus naudojančioms transporto priemonėms, taip pat – alternatyvių degalų SGD ir elektros infrastruktūros, kaip stotelės, įrengimas autobusų parkų teritorijose. Pagal šią priemonę 2021-2030-aisiais bus galima įsigyti 200 alternatyviais degalais varomų miesto ir priemiestinių autobusų bei diegti infrastruktūrą. Tai esama priemonė, kuri yra įtvirtinta teisės aktuose ir jai jau numatytas finansavimas.

Taip pat numatyta parama autobusams, pritaikytiems važiuoti biometano dujomis, įsigyti. Remiantis planu, miestuose turėtų važinėti bent 680 gamtinėmis dujomis varomų autobusų, kurių kiekvienas per metus turėtų nuvažiuoti ne mažiau kaip 65 tūkst. kilometrų. Priemonė AEI15 taip pat siūlo atitinkamai koreguoti viešuosius pirkimus reglamentuojančius teisės aktus, numatant reikalavimus, kad, perkant viešojo transporto paslaugas, savivaldybės numatytų sąlygą, jog paslaugų teikėjas keleivių vežimus turi vykdyti autobusais, pritaikytais naudoti biometano dujas. Vienas gamtinėmis dujomis varomas autobusas yra maždaug 20 proc. brangesnis lyginant su varomu dyzeliniu kuru, pagal šią priemonę būtų kompensuojamas kainų skirtumas.

Priemonėje T13 numatyta atnaujinti transporto parkus taikant žaliuosius pirkimus ir užtikrinant būtinuosius viešojo pirkimo tikslus transporto srityje. Numatomas teisinės bazės keitimas siekiant didinti netaršių transporto priemonių naudojimą ir sumažinti įprastu kuru varomų transporto priemonių skaičių įgyvendinant būtinuosius viešųjų pirkimų tikslus. Iki 2024 m. gruodžio 31 d. vykdant žaliuosius pirkimus netaršių autobusų (M3 kategorija) skaičius, palyginti su visais autobusais, turi sudaryti 80 proc. Iki 2030 m. gruodžio 31 d. – 100 proc.

Kaip priemonė planuojama Darnaus judumo fondo sukūrimas. Fondas yra pirminė ir būtina priemonė kitoms priemonėms vykdyti. Į fondą turėtų keliauti visos lėšos iš tikslinių taršos mokesčių ir būti skirtos skatinti mažiau taršų transportą. Numatyta ir LNG bei SGD degalinių inftrastruktūros plėtra.

Visos šios priemonės turės būti įtvirtintos teisės aktuose ir joms turės būti numatyti finansavimo šaltiniai.

Remiantis ADIA turima informacija, šiuo metu yra rengiami mažiausiai penki projektai, susiję su alternatyviųjų degalų infrastruktūros kūrimu. Bendra investicijų suma sudaro apie 31 mln. eurų, iš jų apie 8 mln. eurų skirta infrastruktūros diegimui ir apie 23 mln. eurų transporto priemonių įsigijimui. Šių projektų realizacija numatoma per artimiausius 2-3 metus.

eBus.lt

Linos Jakubauskienės nuotrauka