Nuo liepos 1 d. mažėja gyventojų, vykstančių tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais, pasirinkimo galimybės

28 birželio 05:11 2023 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Keletą pastarųjų metų mūsų šalyje vyko keleivių vežimo tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais organizavimo pertvarkymas valstybės mastu. Šį pertvarkymą savo sprendimais inicijavo Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba, į jį įsitraukė Lietuvos Respublikos Susisiekimo ministerija, Lietuvos transporto saugos administracija (toliau – LTSA) ir netgi Lietuvos Respublikos (toliau – LR) Seimas. Veiklą įmonių, vežančių keleivius tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais, tarp jų ir UAB „Zarasų autobusai“, labai apsunkino teisinės aplinkos nestabilumas.

Buvo siūlomi ir bandomi įgyvendinti įvairūs keleivių vežimo tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais veiklos organizavimo modeliai – nuo konkurencingo vežėjų parinkimo konkurso būdu iki liberalios nereguliuojamos rinkos modelio, kai leidimai vežti keleivius būtų išduodami visiems vežėjams bet kokiu norimu maršrutu ir tvarkaraščiu. Visą šią pertvarkymo kampaniją lydėjo bylinėjimasis teisme, lobistų veikla ir karštos diskusijos tarp vežėjų, jų asociacijų ir valstybės institucijų. Kol buvo daug neaiškumų, ar ateityje UAB „Zarasų autobusai“ iš viso galės tęsti veiklą (bendrovei LTSA išduoti leidimai aptarnauti tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutus baigė galioti 2023 m. kovo 31 d.), bendrovė ir jos steigėjas – Zarasų rajono savivaldybė – keletą metų negalėjo investuoti į autobusų parko atnaujinimą. Situacija tapo šiek tiek aiškesnė tik 2023 m. kovo 23 d. LR Seimui skubiai priėmus LR Kelių ir transporto kodekso 81, 11, 16, 171, 18, 182 straipsnių pakeitimo ir kodekso papildymo 182 straipsniu įstatymą (toliau – Kelių transporto kodekso pakeitimo įstatymas), kuris įtvirtino liberalų atviros rinkos modelį.

Pagal šio įstatymo nuostatas UAB „Zarasų autobusai“ buvo pratęstas leidimų galiojimo terminas iki 2023 m. birželio 30 d. ir suteikta galimybė 18 mėnesių tęsti veiklą, jei bendrovė turi šiame įstatyme nustatytus reikalavimus atitinkančius autobusus: autobusai iki 2023 m. turi būti ne senesni kaip 14 metų, o nuo 2026 m. sausio 1 d. – ne senesni kaip 10 metų. Be to, visi naujai įsigyjami nauji ir naudoti autobusai, kurie iki 2022 m. lapkričio 1 d. nebuvo registruoti Lietuvoje, vadovaujantis LR Transporto veiklos pagrindų įstatymu ir LR Susisiekimo ministerijos ministro patvirtintu Viešojo transporto priemonių pritaikymo neįgaliesiems ir riboto judumo asmenims reikalavimų aprašu turi būti pritaikyti neįgaliųjų vežimui. Kelių transporto kodekso pakeitimo įstatymo paskelbimo metu reikalavimus atitiko tik 2 iš 12 bendrovės tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutuose naudotų autobusų.

Skaičiavimai parodė, kad norėdama su perspektyva išlaikyti visus aptarnaujamus tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutus bendrovė ar/ir jos steigėjas atnaujindami autobusų parką turi investuoti nuo 1,5 iki 2 milijonų eurų. Skirti šiam tikslui tokių lėšų nei bendrovė, nei savivaldybė neturi galimybių. Be to, reikalavimai neįgaliųjų vežimui apriboja galimybę įsigyti autobusus santykinai greitai: kadangi pritaikytų vežti neįgaliuosius autobusų trūksta rinkoje, tiekėjai paprastai tokius autobusus pristato per 6–12 mėn. nuo užsakymo pateikimo termino.

Atsižvelgiant į šias kliūtis ir tai, kad autobusų parko atnaujinimo investicijų projekto parengimas, jo svarstymas ir patvirtintas akcininkų susirinkime – Zarasų rajono savivaldybės tarybos posėdyje, banko paslaugų viešojo pirkimo organizavimas bei pačių autobusų viešojo pirkimo organizavimas taip pat reikalauja įstatymuose nustatyto termino, per labai trumpą trijų mėnesių laikotarpį nuo įstatymo paskelbimo iki jo nuostatų įsigaliojimo nebuvo net teorinių galimybių atnaujinti autobusų parką taip, kad bendrovė galėtų vežti keleivius tais pačiais tolimojo reguliaraus susisiekimo kelių transporto maršrutais ir reisais, kuriais paslaugos teikiamos iki Kelių transporto kodekso pakeitimo įstatymo įsigaliojimo. Todėl UAB „Zarasų autobusai“ pateikė prašymą LTSA išduoti leidimus vežti keleivius tokiu skaičiumi maršrutų, kiek bendrovė gali aptarnauti pagal turimų reikalavimus atitinkančių autobusų skaičių. LTSA bendrovės prašymą patenkino.

Todėl nuo 2023 m. liepos 1 d. UAB „Zarasų autobusai“ keleivius veš tik Vilniaus kryptimi tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais Zarasai-Utena-Molėtai-Vilnius-Molėtai-Utena-Zarasai (išvykimas iš Zarasų 6.40 val., išvykimas iš Vilniaus 11.40 val.) ir Zarasai-Dusetos-Utena-Vilnius-Utena-Zarasai (išvykimas iš Zarasų 11.25 val., išvykimas iš Vilniaus 17.15 val.). Didesnio skaičiaus maršrutų ir reisų UAB „Zarasų autobusai“ aptarnauti neturi galimybės, todėl keleivių vežimas tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais Kauno ir Klaipėdos kryptimis nuo 2023 m. liepos 1 d. nebus vykdomas. Į Kauną ir atgal Zarasų gyventojai galės vykti tik UAB „KAUTRA“ aptarnaujamais dviem maršrutais Kaunas-Zarasai-Visaginas-Zarasai-Kaunas. Rokiškio, Panevėžio, Klaipėdos kryptimi tiesiogiai vykti viešuoju transportu Zarasų gyventojai ir svečiai galimybės neturės.

Gaila, kad teisės aktų kūrėjai ir leidėjai, įteisindami keleivių vežimo tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutais organizavimo tvarką, nesuteikė tokios savivaldybių valdomoms bendrovėms, kokia yra UAB „Zarasų autobusai“, realaus pereinamojo laikotarpio pasiruošti dirbti pagal naujus reikalavimus ir tęsti veiklą visa apimtimi. Apmaudu, kad byra per dešimtmečius nusistovėjęs ir keleiviams įprastas šalies tolimojo reguliaraus susisiekimo maršrutų tinklas. Galbūt tai paskatins į rinką žengti naujus vežėjus, kuriems tokios galimybės nuo 2023 m. liepos 1 d. atsiveria.

 

Zarasų rajono savivaldybės informacija

Linos Jakubauskienės nuotrauka