Rugsėjo 19-ąją Pabradėje oficialiai atidaryta „Vandenilio kaip kuro ar kuro priedo, ekologiškų kuro priedų ir kuro sistemų eksperimentinių tyrimų laboratorija”.
Tai – „SG dujos“ grupės įmonės „SG dujos Auto“ projektas, kuriam įgyvendinti gauta lėšų iš ES struktūrinių fondų. Bendra projekto vertė – 7,6 milijonai litų, iš jų 5,3 mln. litų sudaro iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų gauta parama.
„Ši laboratorija –pirmoji tokia Lietuvoje ir Baltijos šalyse. Įgyvendinamo projekto tikslas – tirti vandenilio panaudojimo kuro gamybai galimybes Lietuvoje, plėtoti aplinkai draugiško kuro gamybos technologijas bei pažangius naujausius vandenilio kaip kuro ar kuro priedo pritaikymo drauge su gamtinėmis dujomis metodus“, – sako bendrovės „SG dujos Auto“ direktorius Vidas Korsakas.
Vandenilis čia bus išgaunamas iš vandens, naudojant elektros energiją, vėliau suspaudžiamas ir maišomas su gamtinėmis dujomis. Pasak „SG dujos Auto” atstovų, pabradiškiai gali nesibaiminti dėl savo saugumo – gaunamas mišinys yra lengvesnis už orą, todėl išsyk išsisklaido, nekeldamas pavojaus aplinkai.
Laboratorijoje dirbs devyni žmonės. Vilniaus Gedimino technikos universiteto ir Lietuvos Energetikos instituto mokslininkai laboratorijoje tirs vandenilio įterpimo į gamtines dujas galimybes bei nustatys tinkamiausias gaunamo mišinio proporcijas. „Mūsų tikslas – sukurti metodiką, kaip būtų galima efektyviausiai panaudoti naują kuro rūšį – hidrometaną – skirtingose transporto priemonėse, atsižvelgiant į variklių technines savybes“, – sako V. Korsakas.
Į atidarymą susirinkusiems specialistams pademonstruota įsigyta įranga, taip pat tai, kaip laboratorijoje vyks praktiniai tyrimai. Specialiuose stenduose čia bus išbandomi įvairių tipų automobilių – tiek lengvųjų, tiek komercinių – varikliai bei jiems parenkamas tinkamiausias gamtinių dujų bei vandenilio santykis.
Pasak V. Korsako, laboratorijoje sukurti eksperimentiniai hidrometano gamybos moduliai bus diegiami degalinių ir viešojo transporto aptarnavimo infrastruktūroje. Toliau bus siekiama sukurti reikiamas sąlygas pradėti hidrometano įrangos pramoninę gamybą.
„SG dujos Auto“ vadovo teigimu, svarbiausias įgyvendinamo projekto tikslas – ekologija; sumaišius gamtines dujas su vandeniliu, į aplinką išmetamo CO2 kiekis gali sumažėti net iki 50 proc. „Tačiau mums svarbu, kad efektas būtų ne tik ekologinis, bet ir ekonominis. Taigi sieksime rasti optimalų balansą tarp maišomo vandenilio kiekio, ekonomijos bei ekologijos“, – sako V. Korsakas.
Pasak jo, gamtinės dujos pasaulyje dažniausiai naudojamos viešajame transporte, taip pat komunalinio ūkio ir specialiosios paskirties įmonių transporto priemonėse, taksi automobiliuose.
Tad „SG dujos Auto“ tikisi visų pirma bendradarbiauti su keleivinio transporto įmonėmis, kuriose jau įrengtos suspaustų gamtinių dujų degalinės.
„Tačiau pagrindinis mūsų tikslas – sukurti patogią sistemą vartotojui. Kai bus sukurtas hidrometanas, išplėtotas jo gamybos bei pildymo stočių tinklas, šie degalai galės būti naudojami ir kitose transporto rūšyse, pavyzdžiui, tarpmiestinio susisiekimo autobusuose ar lengvuosiuose automobiliuose“, – sako V. Korsakas.
„SG dujos Auto“ vadovo teigimu, pastačius naują laboratoriją, tikimasi prisidėti prie inovatyvių technologijų kūrimo bei jų pritaikymo praktinėje veikloje. „Taip pat suteiksime galimybę atsirasti naujoms darbo vietoms aukštos kvalifikacijos specialistams, skatinsime ir modernių technologijų paslaugų ir produktų eksportą į užsienį“, – sako V. Korsakas.
Nuo 2016-2017 m. laboratorijoje planuojama tyrinėti didesnio sodrumo hidrometano mišinius, taip pat tirti vandenilio, kaip kuro priedo panaudojimą įvairiose degalų rūšyse tokiose kaip benzinas, dyzelinas, kurti efektyvius, netaršius ir pigius, vandenilio gamybos būdus.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos
Komentaras:*
Nickname*
E-mail*
Website
Noriu savo interneto naršyklėje išsaugoti vardą, el. pašto adresą ir interneto puslapį, kad jų nebereiktų įvesti iš naujo, kai kitą kartą vėl norėsiu parašyti komentarą.