Sostinėje pasirašyta sutartis dėl paskolos naujiems troleibusams įsigyti

19 balandžio 04:11 2023 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Naujienos

Balandžio 18-ąją sostinės Vilniaus miesto savivaldybė bei bendrovė „Vilniaus viešasis transportas pasirašė sutartį su Europos rekonstrukcijos ir plėtros banku (ERPB) dėl 91 troleibuso su autonomine rida finansavimo. Planuojama, jog pirmieji troleibusai į Vilnių atvyks jau kitų metų pirmoje pusėje.

Troleibusai atvyks ne visi iškart– sutartyje numatyta, kad transporto priemonės bus pristatomos partijomis, o mokėjimai atliekami pristačius 20, 35 ir likusius 36. Visi troleibusai sostinėje bus jau 2025-ųjų pirmąjį ketvirtį.

Spaudos konferencijoje sostinės meras Remigijus Šimašius kalbėjo apie viešojo transporto reikšmę miestui, kaip svarbu, kad jis būtų ekologiškas ir patrauklus miesto gyventojams.

VVT direktoriaus Dariaus Aleknavičiaus teigimu, VVT per artimiausius septynerius metus sieks tapti klimato kaitai neutralia įmone – siekiama pakeisti 80 proc. dyzelinių transporto priemonių parko, arba įsigyti 510 naųjų transporto priemonių. Planuojama, jog dyzelinius autobusus keis elektriniai, pirmosios 10 tokių transporto priemonių į Vilnių atvyks jau 2025-aisiais. Iki 2028-ųjų ketinama visai atsisakyti dyzeliu varomų autobusų.

Sutartis su ERPB banku – pirmoji, kurią sostinė pasirašė viešojo transporto parko atnaujinimui finansuoti. Sąlygos, kurias kelia bankas paskolos gavėjui, lyginant su įpratu komerciniu banku gana plačios ir įvairiapusės.

Aktyvus pasirengimas nuo kliento įsipareigojimo – ketinimų protokolo pasirašymo iki paskolos sutarties sudarymo su Vilniaus miesto savivaldybe bei VVT – truko daugiau nei tris mėnesius, nors dažniausiai panašios procedūros užtrunka iki pusės metų. ERPB labai svarbu, kad projektas būtų reikšmingas aplinkosauginiu požiūriu, taip pat vertinami ir jo socialiniai aspektai, įskaitant tokius kaip lygiateisiškumas, t. y., prieinamumas individualių poreikių turintiems žmonėms ir pan.

Siekdamas užsitikrinti finansavimą, miesto vežėjas turėjo suplanuoti ir atitinkamas investicijas į troleibusų infrastruktūrą. Nuolatinis jos atnaujinimas užtikrins sistemos tvarumą ir paslaugų patikimumą. Tačiau kone svarbiausias elementas – gerai subalansuota viešųjų paslaugų teikimo sutartis, kuri visuomet vertinama kaip vienas iš pamatų finansavimui pritraukti.

Dar viena naujovė, kurią turėjo įgyvendinti UAB Vilniaus viešasis transportas, tai troleibusų įsigijimas turi būti vykdomas pagal banko viešųjų pirkimų politiką ir taisykles. Konkurso rezultatai paaiškės jau netrukus.

ERPB suteiks bendrovei iki 38,23 mln. eurų dydžio paskolą – 30,58 mln. eurų iš ERPB nuosavų lėšų, partnerių lėšos – iki 7,65 mln. eurų, jas suteiks Taivano tarptautinis bendradarbiavimo ir plėtros fondas. Pastaroji paskola suteikiama su gerokai mažesnėmis palūkanomis.

Planuojama, kad su naujais troleibusais metinė rida didės dvigubai daugiau nei senomis transporto priemonėmis, apie 10 proc. gerės troleibusų paruoštumo koeficientas. Šis projektas užtikrins bendrovės teikiamų paslaugų ir klientų aptarnavimo aukštesnį kokybės lygį, mažesnę taršą ir efektyvesnį darbą.

Bendrovės vairuotojams tai bus komfortiška ir saugi darbo vieta, o naujos transporto priemonės tikėtina padės pritraukti iki 10 proc. daugiau naujų vairuotojų.

Šiuo metu VVT transporto parką sudaro 649 transporto priemonės, iš jų 397 autobusai ir 252 troleibusai. Paskutinį kartą 2018 metais VVT įsigijo 41 troleibusą „Solaris“. Bendrovė vis dar eksploatuoja 160 „Škoda 14TR” markės troleibusų, kurių amžiaus vidurkis – 31 metai. Bendras visų troleibusų amžiaus vidurkis siekia apie 23 metus. Po troleibusų parko atnaujinimo troleibusų vidutinis amžius sieks apie 2 metus.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka