Sostinėje pristatytas naujas elektrinis „Scania Citywide“

03 lapkričio 10:45 2020 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės Lankytojai

Lapkričio 3-iąją sostinės vežėjams ir savivaldybės darbuotojams pristatytas į Lietuvą atvykęs elektrinis „Scania Citywide“. Prieš tai jis demonstruotas Estijoje bei Latvijoje. Kaimyninėse šalyse autobusas pristatytas gyvai, o Lietuvoje, esant karantino sąlygoms, pasirinktas virtualus transporto priemonės pristatymo būdas.

 

 

 

Skandinavai daug dėmesio skiria ekologijai

Pasak „Scania Lietuva“ regiono vadovo Dariaus Snieškos, „Scania“ gamintojai visada daug dėmesio skyrė transporto priemonių kokybei bei ekologijai. „Scania“ vizija – tvarus transportas. Pagrindinės gamintojų kryptys – energijos efektyvumas, alternatyvus kuras ir elektrifikacija, taip pat – sumanus ir saugus transportas“, – pabrėžia D. Snieška.

Šiuo metu „Scania“ turi gamyklas Švedijoje, Prancūzijoje bei Olandijoje. Visose naudojama iš atsinaujinančių šaltinių gauta elektros energija. Iki 2025-ųjų gamintojai įsipareigojo 50 proc. sumažinti transporto priemonių išmetamų CO2 kiekį.

Elektrinį autobusą pristatęs „Scania“ autobusų vadybininkas Lietuvoje Edvinas Polzunovas priminė, jog „Scania“ tiek autobusams, tiek sunkvežimiams, tiek pramoniniams varikliams naudoja modulinę sistemą. „Jos esmė – tiek autobusams, tiek sunkvežimiams, tiek pramoniniams varikliams gaminti naudojami tie patys komponentai. Tai garantuoja greitesnį ir patogesnį detalių tiekimą klientams“, – sako E. Polzunovas.

Nauja plieninė „Citywide“ konstrukcija bendra visiems autobusų kėbulams. Jos dėka autobuso svoris sumažėjo 150 kg, tuo pačiu pailgėjo ir jo nuvažiuojamas atstumas.

Techninės savybės

„Scania Citywide“ – 12 m ilgio, žemagrindis. Pasak E. Polzunovo, elektrinis variklis yra tris kartus efektyvesnis už vidaus degimo kurio efektyvumas siekia 35-40 proc., likusi energija atiduodama į aplinką. Elektrinio autobuso efektyvumas – 90 proc., todėl tai yra tvarus, ekonomiškas, efektyvus transportas.

Keturios arba šešios baterijos montuojamos ant autobuso stogo, keturios – autobuso gale. Baterijų temperatūros kontrolės sistema palaiko pastovią 25 laipsnių baterijų temperatūrą ir vasarą, ir žiemą. Autobuso gale yra aušinimo ventiliatoriai, kurie aušina visus valdymo blokus. Jėgos agregatus sudaro variklis, dviejų pakopų pavarų dėžė, taip pat stabdymo jėgos regeneracijos sistema.

„Scania“ gamintojai elektriniams autobusams siūlo įvairius įkrovimo sprendimus. Autobusas gali būti įkraunamas maršrute, naudojant pantografą, taip pat mišriai – maršrute bei autobusų parke ar vien tik autobusų parke. „Švedų gamintojai nesiekė, kad vieną kartą įkrautomis baterijomis autobusas galėtų nuvažiuoti kuo ilgesnį atstumą. Svarbu, kad autobusas galėtų nuvažiuoti optimalų atstumą veždamas optimalų skaičių keleivių. Tam, kad jis nuvažiuotų daugiau kilometrų, reikalingos galingesnės, taigi ir sunkesnės baterijos, kurios užima keleivių vietas ir mažina transporto priemonės efektyvumą. „Citywide“ talpa nesiskiria nuo įprasto dyzelinio autobuso. Salone vienu metu gali važiuoti daugiau kaip šimtas keleivių“, – sako E. Polzunovas.

Dizaino naujovės

Lyginant su ankstesnės kartos elektriniu autobusu, pakeistas „Citywide“ dizainas. Žemesnė lango linija padidina dienos šviesos efektą, atnaujinti priekiniai, šoniniai ir galiniai žibintai, pažeminta langų linija, patobulintas kėbulo dizainas. Taip pat supaprastinta autobuso priežiūra bei remontas. Keleivių patogumui – dvisluoksnis liukas, garsą slopinanti izoliacija, iš kompozitinių medžiagų pagamintos grindys, elektra varomos durys, kurios vežėjams padeda taupyti degalus.

Patobulintas variklio išdėstymas suteikė galimybę salone sumontuoti daugiau sėdynių. „Senajame „Citywide“ modelyje variklis buvo išdėstytas skersai, per visą autobuso galą. Dabartiniame modelyje variklis montuojamas išilgai. Privalumas – papildomos trys sėdimos vietos salono gale. Priekinė ratų arka perdaryta, vietoj anksčiau buvusios vietos daiktams susidėti atsirado dar dvi sėdynės“, – dėsto E. Polzunovas.

Patobulinta ir vairuotojo darbo vieta – pagerėjo matomumas, ergonomija, saugumas. Patogiau išdėstyti mygtukai valdymo pulte, pedalai, sumontuotas elektropneumatinis stabdis.

„Vairuotojo darbo vieta įrengta taip, kad joje patogiai jaustųsi nuo 150 iki 210 cm ūgio žmogus. Reguliuojama sėdynė suteikia galimybę kiekvienam jaustis komfortiškai. Sumontuota keletas saugumo sistemų – patobulinta adaptyvi kruizo kontrolė, aklosios zonos įspėjimas, taip pat – įspėjimo sistema dėl neatsargių eismo dalyvių. Jai įsijungus, ne tik užsidega raudona lemputė, bet ir pradeda vibruoti vairuotojo sėdynė. Ši sistema Europoje bus privaloma nuo 2024-ųjų rugsėjo, o „Scania“ įsipareigoja ją diegti visuose autobusuose jau nuo 2022-ųjų rugsėjo“, – dėsto E. Polzunovas.

Pasak jo, tam, kokį atstumą autobusas įveiks vieną kartą įkrautomis baterijomis, daugiausia įtakos turi kelio kokybė, keleivių kiekis, transporto priemonės greitis, kelių topografija bei klimatas. Mieste autobusai, važiuodami SORT 2 sąlygomis, vienam kilometrui sunaudoja 0,82 kWh. Numatytas baterijų tarnavimo laikas – nuo ketverių iki aštuonerių metų.

Maksimalus „Scania Citywide“ greitis – 100 km/val. Teršalų emisija lygi nuliui.

Elektrinio transporto įkrovimo infrastruktūrą autobusams pristatė „ABB Lietuva“ atstovė Goda Montvidaitė. Ji kalbėjo apie transporto priemonių įkrovimo galimybes, elektrinių autobusų įkrovimo sprendimus, jų privalumus, taip pat pristatė ABB įgyvendintus autobusų įkrovimo projektus.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos  

 

  • DSC_0005
  • DSC_0002
  • DSC_0003
  • DSC_0011
  • DSC_0021
  • DSC_0014
  • DSC_0008
  • DSC_0001
  • DSC_0004
  • DSC_0024
  • DSC_0022
  • DSC_0025
  • DSC_0026
  • DSC_0032
  • DSC_0033
  • DSC_0040
  • DSC_0035
  • DSC_0049
  • DSC_0043
  • DSC_0044
  • DSC_0031
  • DSC_0038
  • DSC_0006
  • DSC_0041
  • DSC_0009