Sostinės viešojo transporto problemos eilinį kartą politikų dėmesio nesulaukė

19 lapkričio 04:54 2015 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai

apie-vtLapkričio 18-ąją sostinės savivaldybėje vyko forumas „Kokio ir kodėl mums reikia visuomeninio transporto Vilniuje”. Deja, jau tradiciškai, tas pačias problemas gvildeno tie patys žmonės, iš esmės negalintys priimti jokių sprendimų. Miesto vadovams viešasis transportas vis dar tebeatrodo nuobodi ir neaktuali tema.

 

Problemos – neįdomios

Tiesa, už šią sritį atsakingas miesto vicemeras Linas Kvedaravičius šįsyk rado laiko pasisveikinti su forumo dalyviais. Tuo pačiu eilinį kartą paburnodamas ant miesto vežėjų, kad šie drįsta nuomotis ar pirkti nenaujas, nemodernias transporto priemones. Vėlgi tradiciškai „pamiršdamas“ aplinkybę, jog būtent savivaldybės laiku nemokamos dotacijos bei kompensacijos privedė sostinės viešąjį transportą prie dabartinės nepavydėtinos būklės…

Šiuo metu savivaldybė skolinga bendrovei „Vilniaus viešasis transportas“ per 40 mln. eurų. Be abejo, įsiskolinimai kaupėsi ne vienerius metus. Tačiau miesto politikai kol kas net nekalba apie tai, kaip bus grąžinamos skolos nustekentai viešojo transporto įmonei. Visos miesto vadovų viltys – į privačių vežėjų atėjimą. Pamirštant aplinkybę, jog ir pastariesiems teks mokėti tas pačias dotacijas ir kompensacijas. Ir, žinoma, laiku, nekaupiant milijoninių įsiskolinimų – antraip privatūs vežėjai tiesiog pasitrauks iš miesto gatvių. Su visomis naujomis transporto priemonėmis, kokių iš jų šiuo metu tikimasi…

„Mūsų tikslas – kad kuo daugiau žmonių naudotųsi viešuoju transportu. Deja, kaip rodo statistika, keleivių pastaruoju metu mažėja. Šiuo metu susidaręs tarsi uždaras ratas. Turime ieškoti būdų, kaip pašalinti dabartines problemas”, – kalbėjo L. Kvedaravičius.

Pasak Miesto plėtros komiteto pirmininko pavaduotojo Liutauro Stoškaus, kol kas nėra aiškios strategijos, kokia kryptimi turėtų būti plėtojamas viešasis transportas. „Būtina šią problemą nagrinėti kompleksiškai, įvertinus visus aspektus”, – kalbėjo vienas iš nedaugelio, atrodo, rimtai viešojo transporto problemomis susirūpinusių miesto tarybos narių.

Darnaus judumo planai – situacijai gerinti

Rimta paspirtis tobulinant miestų viešojo transporto sistemas galėtų būti Darnaus judumo miestuose planai, kuriuos parengti suteikta galimybė Lietuvos miestams, turintiems daugiau nei 25 tūkst. gyventojų, taip pat – kurortams. Tačiau, pasak Susisiekimo ministerijos Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamento direktoriaus Gražvydo Jakubausko, lėšų viešojo transporto parkams atnaujinti gaus ir minėtų planų neparengę miestai.

„Pavyko išsiderėti šią sąlygą, kadangi mūsų šalyje keleivinio transporto priemonės beviltiškai pasenę, jas keisti būtina. Tačiau miestų vadovai turėtų suprasti: nei nauji autobusai, nei alternatyvių viešojo transporto rūšių diegimas esminių problemų miestuose neišspręs, jei prioritetas ir toliau bus teikiamas automobilių statymo aikštelėms įrengti, keliams platinti ir panašiai. Svarbu tinkamai išsirinkti prioritetus, keisti požiūrį į susisiekimo miestuose problemas“, – kalbėjo G. Jakubauskas.

Eismo intensyvumas didėja

apie-vt1Kauno technologijos universiteto Transporto inžinerijos katedros dėstytojas Martynas Starevičius pristatė Lietuvos didžiuosiuose miestuose atliktą tyrimą, kaip per pastaruosius metus kito eismo intensyvumas gatvėse.

„Nors miestuose gyventojų mažėja, tačiau eismo intensyvumas didėja. Gyventojai vis dar renkasi keliones automobiliu, be to, vis dažniau keliamasi gyventi į priemiesčius. Visa tai formuoja transporto spūstis“, – teigė M. Starevičius.

Jo teigimu, atlikti tyrimai rodo, jog 71 proc. automobilių važiuoja po vieną žmogų, 25 proc. – po du, 3 proc. – po tris, ir tik 1 proc. automobilių vienu metu veža keturis žmones.

„Šiuo metu viešasis transportas Lietuvoje tenkina apie 20 proc. judumo poreikių. Tuo tarpu viešojo transporto vairuotojams tenka vos 1 proc. sužeistųjų avarijose. Tai rodo, jog viešasis transportas – dar ir saugi transporto rūšis“, – kalbėjo M. Starevičius.

M. Starevičius taip pat pateikė siūlymus, kaip gerinti eismo situaciją miestuose.

Viešasis transportas – keleivių akimis

apie-vt2Kai kurias šalies viešojo transporto problemas susirinkusiems pristatė Nacionalinės viešojo transporto keleivių asociacijos vicepirmininkas, judėjimo „Už troleibusus Vilniuje“ koordinatorius Marius Markevičius.

„Šiuo metu šalies savivaldybių skolos keleivinio transporto įmonėms sudaro 46,3 mln. eurų. Iš jų 40,5 mln. eurų tenka Vilniui. Tai – net 87 proc. visų įsiskolinimų. Ir nepanašu, kad situacija gerėtų. Kol kas niekas nekalba apie skolų grąžinimo grafikus“, – teigė M. Markevičius.

Jis taip pat kalbėjo apie numatomą sostinės viešojo transporto privatizavimą, kuris negalėtų išspręsti visų dabartinių miesto problemų. „Mitas, kad tik privati įmonė gali dirbti efektyviai. Mitas ir tai, kad viešasis transportas gali išsilaikyti be dotacijų bei kompensacijų. Nėra Europoje miesto, kur būtų tokia situacija“, – kalbėjo M. Markevičius.

M. Markevičius pasisakė apie būtinybę išsaugoti troleibusus sostinėje, pateikė siūlymus, kaip tobulinti sostinės viešąjį transportą.

Metas permainoms

apie-vt3Bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ laikinai einantis generalinio direktoriaus pareigas Rimantas Markauskas pristatė situaciją, šiuo metu susiklosčiusią įmonėje.

„Kol kas neturime galimybių atnaujinti transporto priemonių parką. Tokiu būdu negalėsime dalyvauti ir konkurse, kuris bus skelbiamas privatiems vežėjams, nes ten įrašytas reikalavimas vežti keleivius naujomis transporto priemonėmis. Jei savivaldybė mums pradėtų grąžinti skolas, galėtume kasmet įsigyti po 20-30 naujų autobusų. Taip per keletą metų atnaujintume transporto priemonių parką“, – kalbėjo R. Markauskas.

Pasak SĮ „Susisiekimo paslaugos“ stebėtojų tarybos nario Sigito Bisigirsko, metas būtų baigti svaidytis tarpusavio kaltinimais ir pradėti rimtai spręsti miesto viešojo transporto problemas.

„Manau, kad privačių vežėjų įsileidimas į rinką nebus vien tik neigiamas reiškinys. Atiduosime jiems tam tikrą nedidelę maršrutų dalį. Tai bus savotiškas eksperimentas, kaip mieste seksis dirbti privatiems vežėjams. Artimiausiu metu žadame miesto vadovams pateikti sprendimus, kaip gerinti viešojo transporto darbą mieste“, – kalbėjo S. Bisigirskas.

Pabaigoje forumo dalyviai diskutavo įvairiais viešojo transporto klausimais. Sprendžiant iš kai kurių miesto politikų pasisakymų bei pasiūlymų, susidarė įspūdis, jog tvarkos sostinės viešojo transporto sistemoje nebus dar ilgai…

 

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos