Asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyrius kas pusmetį surenka bei susumuoja asociacijai priklausančių šalies keleivinio transporto įmonių veiklos rezultatus. Ne išimtis – ir 2014-ieji. Duomenis asociacijai šįkart pateikė 43 keleivių vežėjai.
Pasak „Linavos“ Keleivinio transporto skyriaus vadovo Jevgenijaus Stolovickio, praėjusių metų rezultatai – teigiami. „Keleivių daugėjo 3 proc., vežėjų pajamos padidėjo 6,4 proc. Daugėjo ir vairuotojų – 2,5 proc., 0,6 proc. didėjo darbuotojų atlyginimai“, – sako J. Stolovickis.
Be to, šiek tiek atjaunėjo ir keleivinio transporto priemonių parkas. Autobusai bei troleibusai iki 5 metų amžiaus sudarė 14 proc., nuo 5 iki 10 m. amžiaus – 11 proc., senesni nei 10 m. – 75 proc.
Miesto vežimai
Pastaruoju metu pagerėjusios viešojo transporto paslaugos didžiuosiuose miestuose lėmė teigiamus rezultatus. Keleivių Lietuvos miestuose per 2014-uosius vežta 338 mln., tai – 4,9 proc. daugiau nei 2013-aisiais.
„Optimizuoti viešojo transporto maršrutai Vilniuje, įdiegtas elektroninis bilietas didžiuosiuose miestuose prisidėjo prie to, kad keleivių autobusuose bei troleibusuose padaugėjo. Vilniuje vienkartinis elektroninis bilietas suteikė galimybę persėsti iš vienos transporto priemonės į kitą be papildomo mokesčio, patogesnė paslauga padėjo pritraukti į miesto viešąjį transportą daugiau keleivių. Akivaizdu, jog vežėjų pastangos duoda vaisių – keleivių miesto transporte jau ne pirmus metus daugėja“, – aiškina J. Stolovickis.
Padidėjo ir transporto priemonių rida; lyginant su 2013-aisiais – 9,9 proc. Tai reiškia, jog miestiečiams teikiama daugiau paslaugų.
Tuo pačiu 12,1 proc. padidėjo ir vežėjų gaunamos pajamos. Sąnaudos šįkart didėjo gerokai mažiau – 1,1 proc. Taigi 26,4 mln. Lt 2013-ųjų nuostolį 2014-aisiais keitė 5,6 mln. Lt pelnas.
„Kur kas geriau savivaldybės atsiskaitė su vežėjais ir už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą. 2013-aisiais įmonėms kompensuota 95,5 mln. Lt, pernai – jau 131,4 mln. Lt. Tai – 37,6 proc. daugiau“, – sako J. Stolovickis.
Tiesa, kompensacijų už keleivių vežimą nuostolingais, bet visuomenei būtinais maršrutais vežėjai gavo 5,9 proc. mažiau: 2013-aisiais – 35,4 mln. Lt, o 2014-aisiais – 33,3 mln. Be to, kai kuriuose miestuose savivaldybių įsiskolinimai vežėjams vis dar tebėra dideli. Tai trukdo vežėjams atnaujinti transporto priemonių parkus bei plėtoti paslaugas keleiviams.
Priemiesčio maršrutai
Situacija priemiesčio vežimuose nuolat prastėja. Keleivių 2014-aisiais vežta 15,2 proc. mažiau nei 2013-aisiais. Sumažėjo ir transporto priemonių rida – 3,5 proc.
„Priežasčių čia gali būti keletas. Mažėja gyventojų kaimuose, mažėja autobusų reisų. Žmonės emigruoja į užsienį, išvažiuoja gyventi į didžiuosius miestus. Be to, koją vežėjams kiša ir geltonieji mokykliniai autobusai“, – kalba J. Stolovickis.
Tiesa, kompensacijų vežėjams išmokėta net 50 proc. daugiau: nuo 8,3 mln. Lt 2013-aisiais iki 12,5 mln. Lt 2014-aisiais. Vežėjai gavo ir 14,6 proc. daugiau dotacijų: nuo 20,5 mln. Lt 2013 m. iki 23,5 mln. Lt 2014 m.
„Pastaruoju metu atokesnių vietovių gyventojai skundžiasi, kad neliko susisiekimo su rajonų centrais. Tačiau dėl priemiesčio maršrutų reikalingumo sprendžia ne vežėjai, o savivaldybės. Autobusų į nuošalesnes vietoves važiuoja vis mažiau. Matyt, tam įtakos turi ir būtinybė savivaldybėms išlaikyti geltonuosius autobusiukus, kurie atsieina gana brangiai“, – aiškina J. Stolovickis.
Tolimojo susisiekimo maršrutai
Palyginti su 2013-aisiais, keleivių tarpmiesčio autobusuose sumažėjo 2,4 proc. (nuo 8,2 mln. 2013 m. iki 8 mln. 2014 m.).
Transporto priemonių rida beveik nesikeitė, padidėjo vos 0,2 proc. Vežėjų pajamos sumažėjo tiek pat, kiek ir mažėjo keleivių – 2,4 proc.
Tolimojo susisiekimo maršrutai vežėjams buvo nuostolingi. 2013-aisiais nuostoliai sudarė 4 mln. Lt, o 2014-aisiais – 1,1 mln. Lt.
Už lengvatomis besinaudojančių keleivių vežimą valstybė su vežėjais atsiskaitė be įsiskolinimų.
Tarptautiniai maršrutai
Keleivių vežimas tarptautiniais maršrutais tampa vis labiau nuostolingas, keleivių nuolat mažėja. 2013-aisiais vežta 255,9 tūkst., o 2014-aisiais – 221,1 tūkst. Tai – 13,6 proc. mažiau.
3,6 proc. mažėjo ir transporto priemonių rida, taip pat ir vežėjų pajamos – 17 proc. 2013-aisiais pajamos sudarė 15,3 mln. Lt, o 2014-aisiais – 12,7 mln. Lt. „Vežėjai pamažu atsisako keleivių vežimo tarptautiniais maršrutais. Matyt, konkuruoti su pigių skrydžių bendrovėmis šioje srityje tampa nerealu“, – teigia J. Stolovickis.
Jei 2013-aisiais vežimas tarptautiniais maršrutais nebuvo nei pelningas, nei nuostolingas, tai 2014-aisiais vežėjų nuostoliai sudarė 1,3 mln. Lt.
Užsakomieji reisai
Užsakomaisiais reisais keleivių vežta 12,5 proc. daugiau – nuo 1,6 mln. 2013 m. iki 1,8 mln. 2014-aisiais. Transporto priemonių rida padidėjo 20,3 proc., didėjo ir vežėjų surenkamos pajamos.
Vežimas užsakomaisiais reisais keleivių vežėjams yra pelningas. Vežėjų surenkamos pajamos padidėjo 18,3 proc., tačiau sąnaudos išaugo šiek tiek daugiau – 18,6 proc. Pelno gauta šiek tiek daugiau nei 2013-aisiais (0,8 mln. Lt) – 0,9 mln. Lt.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotrauka
Komentaras:*
Nickname*
E-mail*
Website
Noriu savo interneto naršyklėje išsaugoti vardą, el. pašto adresą ir interneto puslapį, kad jų nebereiktų įvesti iš naujo, kai kitą kartą vėl norėsiu parašyti komentarą.