Tropiniai karščiai nėra dažnas reiškinys Lietuvoje. Tačiau kuomet termometro stulpelis pasiekia 30 laipsnių ir daugiau, kaitra tampa išbandymu visiems. Ne išimtis – ir viešojo transporto keleiviai bei vairuotojai.
Kondicionieriai – ne visose transporto priemonėse
Saulės įkaitintose transporto priemonėse kenčia viešojo transporto keleiviai, tačiau dar sunkiau – vairuotojams. Jiems autobuso ar troleibuso kabinoje tenka praleisti visą darbo dieną.
„Autobuse labai karšta. Negelbsti atverti langai, liukai, kiekvienoje stotelėje atidarinėjamos durys. Bandau vėsintis apsitrindama šlapiu rankšluosčiu, tačiau, esant trisdešimties laipsnių karščiui, bet kokios priemonės mažai gelbsti. Šiek tiek atsigaivinti padeda kasdien nemokamai įmonėje dalijamas vanduo“, – sako pailgintą MAN autobusą vairuojanti Marina.
Kondicionieriaus moters vairuojamoje transporto priemonėje nėra ir niekada nebuvo – autobusas nenaujas, keleivius jis veža ne pirmą dešimtmetį.
Vežėjai, įsigydami naujus autobusus ar troleibusus, mielai rinktųsi transporto priemones su kondicionieriais tiek salone, tiek ir vairuotojo darbo vietoje. Deja, geras iniciatyvas stabdo lėšų trūkumas.
„Dažnai sulaukiame klausimo – kodėl naujai įsigytųjų autobusų salonuose nėra kondicionierių? Atsakymas labai paprastas: šie autobusai buvo perkami už ES lėšas, o jų panaudojimas yra griežtai reglamentuojamas. Buvo nustatyta maksimali vieno autobuso įsigijimo kaina, kuri beveik atitiko standartinės komplektacijos autobuso kainą. Transporto priemonių gamintojai, nenorėdami viršyti autobusui pagaminti skirtos sumos, negalėjo pasiūlyti mums transporto priemonių su kondicionieriais salone. Tačiau, kaip jau minėjau, autobusuose įrengtos kitos modernios vėdinimo sistemos“, – aiškina G. Nakutis.
Bendrovė eksploatuoja daugiau nei 110 anksčiau pirktų autobusų su kondicionieriais – tai 2003-iaisiais įsigytieji „Mercedes-Benz Citaro“, 2004-2006 m. pirkti „Volvo“ ir keletas kitų transporto priemonių. Kondicionieriai sumontuoti ir 45 „Solaris“ troleibusuose – juose iš tos pačios kondicionavimo sistemos vėsus oras patenka ne tik į keleivių saloną, bet ir į vairuotojo kabiną.
Technika genda
„Neturime techninių galimybių užtikrinti žemesnę temperatūrą autobusų ir troleibusų vairuotojų darbo vietose. Didžioji dalis mūsų turimų autobusų bei troleibusų – seni. Vidutinis autobusų amžius – 13,6 metų, troleibusų – per 20 metų. Montuoti tokiose savo amžių bebaigiančiose transporto priemonėse kondicionierius, kurių vieno kaina – apie dešimt tūkstančių eurų, tiesiog netikslinga. Kur kas naudingiau būtų pinigus panaudoti modernesnėms, patogesnėms transporto priemonėms pirkti“, – sako bendrovės technikos direktorius Juozas Grabys.
Pasak jo, daugiau nei dešimtį metų eksploatuojamuose autobusuose ir troleibusuose kondicionavimo sistemos susidėvėjusios, dėl nuolatinės vibracijos dažnokai pasitaiko šaldymo dujų nuotėkių, genda ir kiti šaldymo agregatai. Tokiu atveju transporto priemonė keliauja į remonto dirbtuves.
Sugedusius kondicionierius stengiamasi suremontuoti kaip įmanoma greičiau. „Jei gedimas nesudėtingas ir turime reikiamų detalių sandėlyje, kondicionavimo įrangą per karščius remontuojame prioritetine tvarka. Tačiau pasitaiko, jog gedimas – sudėtingesnis, ir detales reikia užsakinėti iš tiekėjo. Tokiu atveju remontas užtrunka. Tačiau galiu patikinti tiek keleivius, tiek vairuotojus – dedame visas pastangas, kad kuo daugiau kondicionierių autobusuose bei troleibusuose per karščius veiktų“, – kalba J.Grabys.
Tiesa, viešajame transporte dėl dažnų sustojimų stotelėse ir atidarinėjamų transporto priemonių durų kondicionieriai ne visada efektyvūs – jie nespėja vėsinti į saloną patenkančio karšto oro.
Ieško alternatyvų
Transporto priemonių salonus vėsinti stengiamasi ir kitais būdais. „Prieš keletą metų į miesto gatves dar išleisdavome iš Skandinavijos įsigytus pavažinėtus autobusus, kuriuose nebuvo orlaidžių bei stoglangių. Saloną juose vėdindavo ventiliatoriai. Per karščius tokia sistema nebuvo efektyvi. Spręsdami problemą, kiekviename autobuse pakeitėme bent po keturis langus, įrengdami orlaides. Tokiu būdu šiuose autobusuose tapo vėsiau“, – sako J. Grabys.
Vežėjai pagalvojo ir apie vairuotojus. „Prieš keletą metų visuose senesnės laidos troleibusuose sumontavome papildomus oro ventiliatorius. Aišku, šie prietaisai neatvėsina perkaitinto oro, bet nors šiek tiek pagerina darbo sąlygas vairuotojams“, – sako bendrovės technikos direktoriaus pavaduotojas Jurijus Komarovas.
Kad vairuotojai jaustųsi geriau, jiems kasdien dalijamas vanduo. „Kasdien išdalijame beveik po 700 butelių mineralinio negazuoto vandens. Kiekvienam vairuotojui kiekvieną dieną tenka po pusantro litro. Tai – nedidelė, bet vis šiokia tokia paspirtis“, – aiškina įmonės vadovas.
Sostinės vežėjai žada, jog, ateityje įsigyjamose transporto priemonėse bus daugiau komforto elementų keleiviams. „Pirkdami tiek naujus, tiek pavažinėtus autobusus ar troleibusus, daugiau dėmesio skirsime jose veikiančioms vėdinimo ar kondicionavimo sistemoms. Mums svarbu, kad keleiviai ir vairuotojai transporto priemonėse jaustųsi patogiai“, – teigia G. Nakutis.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotrauka