Praėjusiais metais pardavusi Ispanijai sutaupytus taršos leidimus, Lietuva įsipareigojo gautus pinigus skirti viešiesiems pastatams renovuoti bei naujoms ekologiškoms keleivinio transporto priemonėms įsigyti. Jau paaiškėjo, kad naujus suspaustas gamtines dujas (SGD) naudojančius autobusus ir suspaustomis gamtinėmis dujomis bei elektra varomus hibridus gaus dešimt šalies miestų.
Iš viso autobusams įsigyti skirta beveik 90 milijonų litų. Svarstyta, kad kiekvienas paraišką pateikęs miestas turėtų gauti ne didesnę nei 20 mln. paramą. Tačiau pareiškėjų pasirodė gerokai daugiau nei planuota, tad miestui tenkančią paramos sumą nuspręsta sumažinti.
„Atrankos komitetas nusprendė, kad lėšos autobusams turi būti paskirstytos atsižvelgiant į tai, kiek naujos transporto priemonės padės sumažinti į aplinką išmetamo CO2 kiekį – šis kriterijus buvo lemiamas“, – sako Lietuvos Aplinkos apsaugos investicijų fondo direktorius Arvydas Dragūnas.
Planuojama, jog už skirtus pinigus iš viso bus galima nupirkti apie šimtą autobusų. „Remiantis ispanų reikalavimais, dešimt iš jų būtinai privalės būti hibridiniai, varomi suspaustomis gamtinėmis dujomis ir elektra“, – aiškina A. Dragūnas. Atrankos komitetas nusprendė, jog po vieną tokią transporto priemonę bus skirta kiekvienam iš paramą gaunančių miestų.
Jau paaiškėjo, po kiek autobusų gaus kiekvienas iš projekte dalyvaujančių miestų. Vilniaus miesto vežėjai iš viso turėtų gauti 22 (įskaitant hibridinius), Kaunas – 15, Telšiai – 9, Raseiniai – 7, Ukmergė – 6, Klaipėda – 12, Marijampolė – 8, Elektrėnai – 4, Šiauliai ir Panevėžys – po 9 autobusus.
„Kai kurie miestai gaus gerokai mažiau autobusų nei jų prašė. Kaip jau minėjau, privalėjome atsižvelgti į vežėjų pateiktus duomenis, kaip naujos transporto priemonės padės sumažinti miestuose išmetamo CO2 kiekį. Visus vežėjų pateiktus duomenis vertinome itin kruopščiai, kadangi projekto įgyvendinamą ispanai griežtai kontroliuos“, – aiškina A. Dragūnas.
Vilniečiai pageidavo gauti 23, telšiškiai – 10, kauniečiai – 23, raseiniškiai – 8, ukmergiškiai – 7, klaipėdiečiai – 22, marijampoliečiai – 12, elektrėniškiai – 4, šiauliečiai – 23, panevėžiečiai – 22 naujus autobusus.
Skirstant autobusus skaičiuota, jog vienas SGD autobusas kainuoja apie 850 tūkst. Lt, o suspaustomis gamtinėmis dujomis ir elektra varomo hibrido kaina – 1 mln. 200 tūkst. „Jei autobusus pavyks nupirkti pigiau, likusius pinigus panaudosime didesniam transporto priemonių kiekiui įsigyti. Kaip juos paskirstyti, vėl spręs Aplinkos ministras“, – sako A. Dragūnas.
Šią savaitę LAAIF kreipėsi į pareiškėjus, kad šie raštu patvirtintų sutinką su jiems skiriamų autobusų skaičiumi. Tuomet galutinį sprendimą dėl autobusų paskirstymo priims Aplinkos ministras.
Visus autobusus ketinama pirkti centralizuotai – Centrinė projektų valdymo agentūra jau paskelbė atvirą konkursą pagal vežėjų pateiktus įgaliojimus. Viešųjų pirkimų konkurso nugalėtojas turėtų paaiškėti šių metų vasario 10-ąją.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotrauka
Komentaras:*
Nickname*
E-mail*
Website
Noriu savo interneto naršyklėje išsaugoti vardą, el. pašto adresą ir interneto puslapį, kad jų nebereiktų įvesti iš naujo, kai kitą kartą vėl norėsiu parašyti komentarą.