Vilnius pradeda troleibusų parko atnaujinimą, po kurio sostinės troleibusų parkas taps vienu naujausių ir moderniausių. Baigiantis metams „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT), iš naujo patikslinęs sąlygas, paskelbė viešąjį pirkimą 91 dviašiam troleibusam įsigyti ir pradėjo pirmąjį atnaujinimo etapą. Po pirkimo autonominės ridos troleibusai Vilnių pasieks 2024 m. vasarą. Likusios transporto priemonės bus pristatytos 2025 m. I ketvirtį.
„Atnaujinome didelę dalį autobusų, dabar atėjo laikas troleibusams – perkame jų net 91. „Vilniaus viešasis transportas“ jau turi banko finansavimą, pirkimo procedūros pradėtos. Metai su trupučiu, ir visi dviašiai troleibusai bus naujutėliai. Ir tai, sakyčiau, net ne troleibusai, o labiau elektriniai autobusai, pasikraunantys nuo kontaktinio tinklo ir galintys dalį maršruto važiuoti be tiesioginio kontakto su juo“, – sako Vilniaus meras Remigijus Šimašius.
Planuojama, kad Vilnius iki 2026 m. atnaujins visą troleibusų parką, o vidutinis troleibusų amžius sieks kiek daugiau nei 2 metus.
Pirmame atnaujinimo etape paskelbtas tarptautinis pirkimas bus finansuojamas Europos rekonstrukcijos ir plėtros banko (ERPB), įskaitant ir Klimato kaitos programos lėšas – 10 mln. eurų, kuriuos bendrovė gavo dar 2021 m.
„Pagal paskelbtas pirkimo sąlygas troleibusai į Vilnių atkeliaus partijomis po 20, 35 ir 36 vienetus. Bendra troleibusų su pristatymu kaina bus aiški pasibaigus konkursui, tačiau suma neviršys 48 mln. eurų, kurių didžiąją dalį finansuos ERPB tarptautinis bankas. Konkurso nugalėtojas bus nustatytas įvertinus ne tik geriausią kainą, bet ir 10 metų troleibusų gyvavimo ciklo sąnaudas: elektros suvartojimą, eksploatacinius, remonto bei baterijų nusidėvėjimo kaštus“, – sako VVT generalinis direktorius Darius Aleknavičius.
Anot D. Aleknavičiaus, tarptautinis pirkimas pirmą kartą bus vykdomas naudojantis banko pirkimų sistema. Tai leis užtikrinti didesnę tarptautinę konkurenciją, skaidrumą bei sutrumpins pirkimo procedūrų trukmę.
Antrame troleibusų atnaujinimo etape, 2023 m. bendrovė skelbs dar vieną viešąjį pirkimą 68 triašiams troleibusams įsigyti. Tad iš viso troleibusų parkas iki 2026 metų bus atnaujintas 159 troleibusais.
Troleibusas ar el. autobusas
Naujieji autonominės ridos troleibusai kartais vadinami elektriniais autobusais, nes dalį kelio gali nuvažiuoti be papildomo įkrovimo. Išties šie troleibusai turi esminį pranašumą nuo senųjų troleibusų – jei standartinių troleibusų maršrutus riboja esamas kontaktinis tinklas, tai troleibusai su autonomine eiga gali važiuoti ir šiam nesant.
„Autonominės ridos troleibusai gali nuvažiuoti ne mažiau kaip 20 kilometrų nenaudodami kontaktinio tinklo. Tokio tipo troleibusai yra manevringesni, komfortiškesni, gali apvažiuoti susidariusias kliūtis ne tik sankryžose, bet esant reikalui ir aplinkinėmis gatvėmis, dėl to viešojo transporto sistema taps dar lankstesnė ir efektyvesnė. Kitas išskirtinis privalumas – šioms transporto priemonėms nereikalingas papildomas elektros įkrovimo infrastruktūros įrengimas, ką tenka daryti norint eksploatuoti elektrinius autobusus“, – papildo D. Aleknavičius.
Didelis dėmesys naujo tipo troleibusuose skiriamas keleivių ir vairuotojų saugumui. Juose įrengtos uždaros, dėl saugumo sertifikuotos kabinos vairuotojams. Pagal naujus reikalavimus, transporto priemonės kabina turės būti išbandyta dėl atsparumo nuo eismo įvykių ir kontaktinių smūgių iš šono, priekio ir stogo, pati konstrukcija – nuo virtimo grėsmių.
Svariausia – keleivių poreikiai
Nuo šių metų lapkričio visos naujos įsigyjamos viešojo transporto priemonės turi būti pritaikytos neįgaliesiems ir (ar) asmenims su individualiais poreikiais. VVT pirkimo sąlygose numatė įsigyti žemagrindžius troleibusus, kurie užtikrins visų žmonių lygiavertį judėjimą viešuoju transportu. Šiuo metu bendrovėje tokios transporto priemonės sudaro 74 proc., o po pirkimo šis skaičius sieks apie 90 proc.
„Reaguodami į tai, kad iki 2027 metų visas viešasis transportas turės būti pritaikytas individualių poreikių turintiems asmenims, dar metų pradžioje pirkimo sąlygose nusimatėme tam tikrus sprendinius, tokius kaip tvirtinimo rampa, specialūs mygtukai pranešti apie pagalbos poreikį ar garsiniai signalai“, – sako D. Aleknavičius.
Naujieji troleibusai bus patogūs dviračių mėgėjams, kadangi salono viduje bus įrengta bent vienam dviračiui skirta tvirtinimo įranga bei numatyta galimybė vežti dviračius. Be to, visuose troleibusuose keleivių patogumui bus įrengtos USB jungtys, WiFi, švieslentės ir multimedijos ekranai, kurie suteiks keleiviams naujausią informaciją kelionės metu.
Troleibusų salonuose bus užtikrinamas kokybiškas kondicionavimas, šildymas bei vėdinimas. Taip pat bus įrengta ir virusų bei kitų mikroorganizmų neutralizavimo sistema, o troleibusų viduje ir išorėje sumontuotos vaizdo stebėjimo kameros padės užtikrinti keleivių saugumą.
Aplinkai draugiški troleibusai
Su naujų troleibusų pirkimu, VVT skatina perėjimą prie mažiau aplinką teršiančių elektrinių transporto priemonių rūšių.
Kaip teigia D. Aleknavičius, naujų troleibusų baterijos ir išmani elektros suvartojimo valdymo sistema leis padidinti energijos vartojimo efektyvumą – krauti baterijas esant mažesnei elektros tiekimo kainai ir taip sutaupyti.
„Troleibusai su traukos baterijomis ir dinamine įkrovimo sistema nuo kontaktinio tinklo yra labai efektyvi technologija, turinti didžiulį ekonominį ir aplinkosauginį potencialą. Be to, naujos transporto priemonės ženkliai sumažins esamas remonto sąnaudas, keleivių nepatogumus. Taip bus užtikrinamos greitesnės, punktualesnės ir patogesnės kelionės tiek patiems bendrovės vairuotojams, tiek mūsų keleiviams“, – pabrėžia D. Aleknavičius.
VVT informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka