Aukštesnė Euro 5 pakopa – EEV

liepos 19 07:09 2010 Spausdinti straipsnį Naujienos

Ekologiškesnių ir ekonomiškesnių EEV (Enhanced Environmental Friendly Vehicle) variklių gamyba komercinio transporto gamintojams – tai nenutrūkstamo gamybos proceso tobulinimo tarpinis ciklas, pereinant nuo Euro 5 prie griežtesnių Euro 6 standarto reikalavimų. Iš karto kyla klausimas – kokia iš to nauda vežėjams? Ar jie bus skatinami eksploatuoti ekologiškesnes transporto priemones, kadangi EEV standartas neprivalomas?

Vienareikšmio atsakymo į šį klausimą kol kas nėra, kadangi pirmiausia tai priklauso nuo kiekvienos valstybės valdininkų požiūrio į transporto priemonių gamintojų ir transportininkų pastangas išsaugoti kuo švaresnę aplinką. Šis požiūris su atitinkamomis pasekmėmis vežėjams įvairiose valstybėse labai skirtingas, tad ir apčiuopiamos naudos vežėjai gali tikėtis tik tose šalyse, kuriose ekologiškų transporto priemonių įsigijimas skatinamas valstybės subsidijomis arba taikant kelių ar kitų mokesčių lengvatas.

Pavyzdžiui, Vokietijoje valstybės subsidijos iki 2008 metų liepos mėnesio buvo skiriamos vežėjams, įsigijusiems transporto priemones su Euro 5 varikliais. Šioje šalyje daug ginčytasi ir kalbėta apie privilegijas ekologiškoms transporto priemonėms, tačiau nuo 2009 metų sausio 1 d. padidinus automagistralių mokestį, vienodas tarifas pritaikytas ir Euro 5, ir ekologiškesnėms – EEV standartą atitinkančioms – transporto priemonėms.

Pasak Vokietijos susisiekimo ministro Wolfgang′o Tiefensee, užpernai šios šalies vežėjai įsigijo apie 25 000 naujų Euro 5 reikalavimus atitinkančių sunkvežimių, kuriems skirta 108 mln. eurų subsidijų. Deja, šios sumos pakako tik iki liepos mėnesio. Už EEV standartus atitinkančių transporto priemonių įsigijimą valstybė pernaipadidino subsidijas iki 185 mln. eurų. Iš šios sumos 2550 eurų sudarys bazinė valstybės parama vežėjui už kiekvieną įsigytą EEV transporto priemonę. Mažos ir vidutinės vežėjų įmonės, taip pat ekologiškai jautriose zonose dirbantys vietiniai vežėjai bus skatinami papildomai: jie gali tikėtis maksimalios – iki 4250 eurų – valstybės paramos kiekvienai EEV standartus atitinkančiai transporto priemonei.

Žinoma, tikėtis didelės materialinės naudos net ir Vokietijoje iš valstybės subsidijų vežėjams neverta, kadangi pažangesnė, aukštesnius ekologinius reikalavimus atitinkanti įranga visada susijusi su papildomomis išlaidomis. Daugelis sunkvežimių bei autobusų gamintojų kol kas nepateikia oficialios padidintos kainos, tačiau žinoma, jog „Scania“ už EEV sertifikuotą 9,3 l variklį su aukšto slėgio XPI įpurškimo sistema, išmetamųjų dujų regenaratoriumi ir kietųjų dalelių katalizatoriumi prašys 2 349 eurų papildomai.

Euro 5 ir EEV variklių skirtumai

EEV standarto normos, palyginti su Euro 5, sugriežtintos pagal tris parametrus – angliavandenilių (HC), anglies monoksido (CO) ir kietųjų dalelių emisiją. Pagal išmetamųjų dujų ribinius rodiklius EEV variklių CO emisija sumažėja nuo 4,0 iki 3,0 g/kwh, HC – nuo 0,55 iki 0,40 g/kwh, kietųjų dalelių – nuo 0,03 iki 0,02 g/kwh. Pastarasis rodiklis atitinka net 33 proc. sumažintą emisiją.

Ekologiškų transporto priemonių gamintojai siūlo skirtingus EEV variklių variantus. Štai DAF pateikia įvairią naujųjų variklių paletę – nuo 4,5 l darbo tūrio 160 AG agregato iki 12, 9 l 360–510 AG jėgainės. Pasak šio gamintojo, galingesniems EEV reikalavimus atitinkantiems varikliams būtinas pasyvus suodžių dalelių filtras, kurį periodiškai reikia valyti. Mažiausiam 4,5 l darbo tūrio EEV varikliui, montuojamam į LF 45, toks filtras nereikalingas.

MAN sukūrė didžiausią EEV variklių šeimyną. Pasak variklių konstruktoriaus Wofgang′o Held′o, kuriozas, jog naujojo D 26 grupės variklio, atitinkančio EEV standartą, nėra, o štai D 28, pasiekiantis 680 AG, sertifikuotas kaip galingiausias EEV reikalavimus atitinkantis variklis. D 20 320/360 AG jėgainei, kaip ir galingiausiam D 28 V8 15,2 l darbo tūrio varikliui, EEV emisijai pasiekti pakanka SCR katalizatoriaus. Visi MAN D 08 šeimos įvairaus galios diapazono varikliai su kietųjų dalelių filtru taip pat pasiekia EEV reikalavimus. Šiems varikliams MAN paprastai naudoja nesudėtingus oksidų katalizatorius.

„Volvo“ sertifikavo D 13 EEV variklį su SCR sistema.

O šiek tiek kitu keliu, kurdami EEV variklius, nuėjo IVECO ir „Mercedes-Benz“ gamintojai. IVECO „EuroCargo“ ir naujausiam „Stralis“ pritaikė gamtines suslėgtas dujas naudojančius „Cursor 8 CNG“ variklius, atitinkančius EEV emisiją ir pasiekiančius 272 AG bei 1 100 Nm maksimalų sukimo momentą.

„Mercedes-Benz“ siūlo EEV standartą atitinkantį ekologišką „Econic“ 6,9 l darbo tūrio variklį M 906 LA, pritaikytą gamtinėms dujoms. Nuo kitų šis jėgos agregatas pirmiausia skiriasi tuo, jog gali būti maitinamas ir suslėgtomis CNG, ir suskystintomis LNG dujomis. Pasak „Mercedes-Benz“ konstruktorių, kas nori tempti priekabą su kroviniais mažiausiai teršdamas gamtą, tam šis sunkvežimių gamintojas gali padėti. EEV emisijos „Econic“ variklius „Mercedes-Benz“ pagal klientų pageidavimą jau montuoja į vilkikus.

Parengė Tomas LABŽENTIS

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.