Autobusų dyzelinių variklių patikra – griežtesnė

vasario 22 05:05 2012 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Nuo šių metų kovo 1-osios įsigalioja nauji reikalavimai dyzelinių automobilių patikrai. Kadangi didžioji dalis šalyje važinėjančių autobusų naudoja dyzeliną, keleivinio transporto įmonių vadovai sugriežtintos patikros laukia su nerimu.

Nauji rodikliai

Remiantis Europos Sąjungos reikalavimais, nuo kovo 1-osios dyzelinių variklių dūmingumas atliekant techninę apžiūrą bus tikrinamas taikant naują procedūrą.

Pasak bendrovės „Transporto studijos“ eksperto Ramūno Vėlavičiaus, sugriežtinta dyzelinių variklių patikros tvarka jau galioja didžiojoje dalyje Europos Sąjungos valstybių, taip pat ir kaimyninėje Latvijoje. „Ilgą laiką Lietuvoje veikė liberalesnė dyzelinių variklių patikros tvarka. Atidėlioti naujų reikalavimų įsigaliojimo datos jau negalėjome – sulaukėme kritinės ribos, kada tai padaryti buvo būtina,“ – sako R. Vėlavičius.

Skirtingo amžiaus transporto priemonėms bus taikomi skirtingi kriterijai. Reikalavimai dėl dūmingumo, kaip ir iki šiol, negalios motorinėms transporto priemonėms, pirmą kartą įregistruotoms iki 1980 m. sausio 1 d.

Žemiausi reikalavimai nustatyti transporto priemonėms, pirmą kartą įregistruotoms nuo 1980 m. sausio 1-osios iki 2008-ųjų birželio 30 d. Priklausomai nuo to, ar jų variklis be turbopripūtimo ar su turbopripūtimu – maksimalios absorbcijos koeficiento reikšmės atitinkamai neturės viršyti 2,5 ir 3,0 m-1.

Automobiliams, įregistruotiesiems nuo 2012 m. sausio 1 d., taikomi griežčiausi reikalavimai: maksimali išmatuota absorbcijos koeficiento reikšmė neturi būti didesnė už nustatytą transporto priemonės tipo patvirtinimo metu. Kitaip sakant, ji neturi viršyti gamintojo deklaruotos maksimalios absorbcijos koeficiento reikšmės.

Nauja dyzelinių automobilių tikrinimo tvarka apibrėžta Valstybinės kelių transporto inspekcijos viršininko įsakyme „Dėl valstybinės kelių transporto inspekcijos prie susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. liepos 29 d. įsakymo Nr. 2B-290 „Dėl techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų“ pakeitimo“.

Autobusai seni

Pasak asociacijos „Linava“ Keleivinio transporto skyriaus vadovo Jevgenijaus Stolovickio, net 82 proc. šalies keliais bei miestų gatvėmis važinėjančių autobusų yra perkopę dešimties metų ribą. „Suprantama, kad visos transporto priemonės, taip pat ir autobusai, turi būti techniškai tvarkingi. Tačiau jei reikalavimai nenaujiems autobusams bus pernelyg griežti ir dalis transporto priemonių jų neatitiks, ar vežėjams liks kuo vežti keleivius? Juk atnaujinti transporto priemonių parkus šiuo metu turi galimybę vos vienas kitas vežėjas“, – sako J. Stolovickis.

R. Vėlavičius ramina: „Keleivinio transporto priemonės amžius nėra pagrindinis kriterijus. Jei autobusas techniškai tvarkingas ir gerai prižiūrėtas, didesnių problemų atliekant sugriežtintą patikrą neturėtų kilti“, – sako ekspertas.

Jo teigimu, problemų neturėtų sukelti ir papildomos apkrovos nenaujiems varikliams juos tikrinant. Pasak R. Vėlavičiaus, per techninę apžiūrą variklis gali sugesti, tačiau tik tuo atveju, jei jis ir prieš tai nebuvo tvarkingas. „Kiekvienos transporto priemonės variklis turi sūkių ribotuvą. Tikrinsime variklius akceleruodami iki maksimalių sūkių, kuriuos gali pasiekti vienas ar kitas variklis“, – sako R. Vėlavičius.

Naujojoje tvarkoje numatyta ir akceleravimo trukmė. „Per patikrą akceleratoriaus pedalas turės būti nuspaudžiamas iki galo greičiau nei per vieną sekundę. Taip siekiama sukurti sąlygas, kurioms esant dyzelinio variklio įpurškimo siurblys veiktų didžiausiu pajėgumu“, – sako R. Vėlavičius.

Pasak jo, tokia tikrinimo procedūra leis susidaryti tikslesnį vaizdą apie variklio būklę bei apie jo dūmingumą.

Naujojoje tvarkoje numatyta ir variklio bendrosios techninės būklės įvertinimo procedūra. Pirmiausia apžiūrimas neveikiantis variklis bei jo skyrius, tikrinamas alyvos bei aušinimo skysčio lygis ir pan. Tik neradus trūkumų, bus tikrinamas tuščia eiga minimaliais ir padidintais sūkiais dirbantis variklis.

Nepasiekia aukščiausios sūkių ribos

Pasak bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ technikos direktoriaus, vienodus tikrinimo kriterijus taikyti mieste ir užmiestyje važinėjantiems autobusams nėra teisinga. „Vidutinis mieste važinėjančių autobusų greitis – apie 20 km/val. Važiuojant tokiu greičiu, variklis tikrai nedirba visu pajėgumu, tad tikrinti dūmingumo esant maksimalioms apsukoms galbūt nereikėtų“, – sako J. Grabys.

Pasak R. Vėlavičiaus, išlygų miesto transportui nebus. „Greitis šio atveju neturi didelės reikšmės. Tarkim, važiuojant į kalną, variklis gali pasiekti ir maksimalią sūkių ribą. Sugriežtintos patikros esmė – dūmingumo kontrolė, kai įpurškimo siurblys veikia didžiausiu pajėgumu“, – sako R. Vėlavičius.

Pasak jo, iš pradžių keleivių vežėjai gali susidurti ir su nemaloniomis situacijomis, tačiau jos anksčiau ar vėliau turėtų išsispręsti. „Noriu pabrėžti: neturime tikslo sužlugdyti vieną ar kitą transporto įmonę. Mūsų tikslas – švaresnė aplinka ir naujas požiūris į transporto priemonių taršą“, – sako R. Vėlavičius.

Pasak jo, sugriežtintų techninių reikalavimų gali neatitikti daugiau nei įprasta transporto priemonių, ypač tos, kurios iki tol nebuvo tinkamai prižiūrėtos.

Geriau pasirengti iš anksto

R. Vėlavičiaus teigimu, prieš važiuodami į techninę apžiūrą, keleivių vežėjai turėtų geriau parengti savo autobusus.

„Pirmiausia derėtų patikrinti variklio techninę būklę – oro filtrus, sureguliuoti dujų paskirstymo mechanizmą, purkštukus, sutvarkyti degalų siurblį. Taip pat reikėtų atkreipti dėmesį į tai, ar naudojamos tinkamos alyvos bei degalai. Be to, pravartu papildomai „prapūsti“ autobuso išmetimo sistemą. Tai atliekama keletą kartų akseleruojant iki aukščiausios variklio sūkių ribos ir stebint, kokie dūmai sklinda iš išmetimo vamzdžio“, – aiškina R. Vėlavičius.

Pasak jo, jeigu akceleravus pirmą kartą, dūmai bus juodi, o kitą sykį – jau gerokai šviesesni, galima daryti išvadą, jog išmetimo sistema valosi. Tokiu atveju prieš atliekant techninę apžiūrą sistemą derėtų patiems išvalyti.

„Jei transporto priemonė tinkamai prižiūrima per visą jos eksploatavimo laiką, neturėtų kilti didesnių problemų ir sugriežtinus patikrą“, – sako R. Vėlavičius.

Įdiegus naująją tvarką, techninės apžiūros procedūra užtruks ilgiau, jai atlikti prireiks papildomos įrangos. Keleivinio transporto įmonių, atliekančių techninę apžiūrą savo parko teritorijoje, vadovai patys privalės pasirūpinti tinkamomis sąlygomis. „Patalpose, kur atliekama autobusų techninė apžiūra, privalėsime įrengti papildomą ventiliaciją, be to, turėsime įsigyti sūkių matuoklius“, – aiškina J. Grabys.

Keleivių vežėjams, kurie pateiks autobusus patikrai techninės apžiūros centruose, procedūra brangs.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.