Autobusų pasaulyje

birželio 08 13:05 2010 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės

Pasaulį užklupusi ekonominė krizė neaplenkė ir autobusų gamintojų – keleivinio transporto priemonių gamybos apimtys pastaruoju metu sumažėjo. Tačiau be didesnių ar mažesnių naujovių autobusų pasaulis neapsiėjo ir per sunkmetį.

Krizė, beje, autobusų gamintojus užklupo šiek tiek vėliau, nei kitas verslo sritis: keleivinio transporto priemonės paprastai užsakomos iš anksto, jos gaminamos ne vieną mėnesį, tad praėjusių metų pradžioje kompanijos dar dirbo visu pajėgumu, vykdydamos anksčiau iš klientų bei miestų savivaldybių gautus užsakymus. Štai lenkiškų autobusų „Solaris“ gamintojai teigia ne tik nesumažinę gamybos apimčių, bet ir svarstantys apie galimybę plėstis. Beje, didžiausioje bei prestižiškiausioje autobusų parodoje „Busworld Europe 2009“ inovacijų pristatyta netgi daugiau, nei „nekriziniais“ 2007-aisiais. Tiesa, ne visas jas galėjai pastebėti iš pirmo žvilgsnio – dauguma buvo „paslėpta“ po autobuso kėbulu ar variklio dangčiu. Visai naujų modelių premjerų būta nedaug.

Gamintojų teigimu, krizės suteiktas atokvėpis tapo puikia proga atsinaujinti bei patobulinti savo gaminius: ieškota būdų, kaip keleivinio transporto priemones padaryti dar saugesnes ir patikimesnes, patogesnes keleiviams. Kuriant naujus modelius ar diegiant naujoves, stengtasi pernelyg neišlaidauti, didėjančius užsakovų poreikius patenkinti minimaliomis sąnaudomis. Skirtingi autobusų gamintojai transporto priemonių kainą mažinti stengėsi įvairiausiais būdais.

Per pastaruosius dešimtmečius autobusų gamybos rinkoje itin išryškėjo globalizacijos tendencijos. Dauguma Europos gamintojų, stengdamiesi išlikti rinkoje, jungėsi tarpusavyje, sudarydami naujus koncernus bei sąjungas: „Evobus“ sujungė „Mercedes-Benz“ ir „Setra“, „Irisbus“ po delfino ženklu suvienijo „Karosa“, IVECO, MAN įsigijo „Neoplan“ akcijas ir įsteigė „Neoman“. „VDL Bus“ sujungė Beniliukso šalių gamintojus „Bova“, „Berkhof“, „Jockheere“, „Kusters“ ir pan. Pastaruoju metu šie procesai dar labiau išryškėjo: norėdami sumažinti gamybos išlaidas ir transporto priemonių kainas, Senojo žemyno gamintojai vis dažniau ieško partnerių Azijos šalyse. Bene naujausias tokios sąjungos pavyzdys – universalus „Scania“ autobusas, sukurtas švedams bendradarbiaujant su Kinijos gamintoju „Higer“. Turkų „Otokar“ į Europos rinką patekti nutarė pasinaudodamas ryšiais su prancūzų kompanija „Fast Concept Car“: Prancūzijoje pradedamas gaminti „Otokar“ modelis „Fast“. Naudos iš šio sandėrio turėtų gauti abi pusės: turkai pasiūlys rinkai Europoje pagamintus autobusus, o prancūzai, iki šiol apsiriboję mokyklinių autobusų gamyba, papildys savo modelių gamą.

Gamintojų teigimu, sunkūs laikai ateina ir praeina, tad stengiamasi nestovėti vietoje ir galvoti apie rytdieną. Tradiciškai autobusų pasaulio naujovės pristatomos kasmetėse parodose. Inovacijų gausa ypač pasižymi kas antrus metus nedideliame Belgijos Kortrijko miestelyje vykstanti „Busworld Europe“ – dalyvauti joje yra kiekvieno gamintojo prestižo reikalas. Šioje parodoje paskelbiamas ir geriausias ateinančiųjų metų autobusas. 2010-ųjų „Metų autobusu“ tapo atnaujintas „Mercedes-Benz Travego“.

Techninės savybės

Atnaujintą „Travego“ koncernas „EvoBus“ pateikė rinkai praėjusiais metais. Kortrijke jis nugalėjo keturis konkurentus, pateiktus geriausiojo turistinio autobuso nominacijai.

Patobulintasis „Travego“ nuo pirmtakų skiriasi ne savo išore, kuri išliko beveik nepakitusi, o techninėmis savybėmis. „EvoBus“ tradiciškai daug dėmesio skiria saugumui. „Mercedes-Benz Travego“ jau nuo 1999-ųjų montuojama stabdžių saugumo sistema EBS, taip pat ABS bei ASR. Antrosios kartos „Mercedes-Benz Travego“ pradėta montuoti aktyvi ekstremalaus pagalbinio stabdymo sistema (ABA), padedanti išvengti susidūrimo su priekyje važiuojančiomis transporto priemonėmis. Šios sistemos veikimo principas grindžiamas atstumo tarp transporto priemonių sekimu radaro pagalba. Trys radaro spinduliai stebi prieš transporto priemonę esančius automobilius. Sistema fiksuoja, įvertina ir palygina transporto priemonių judėjimo greitį bei atstumą tarp jų. Iš pradžių vairuotojas įspėjamas apie pavojų, aktyvuojant raudonai šviečiantį trikampį įspėjimo simbolį, esantį prietaisų skydelyje. Vairuotojui nesureagavus, pasigirsta vis stiprėjantis garsinis signalas. Po to sistema pradeda staigiai stabdyti, taip užtikrindama keleivių saugumą.

Trečiosios kartos „Travego“ įdiegta ir vadinamoji pasyvi saugumo sistema FCG (Front Collision Guard), apsauganti vairuotoją transporto priemonėms susidūrus: pajutus smūgį, vairas, sėdynė bei pedalai ant specialiai sumontuoto rėmo automatiškai pavažiuoja atgal, taip sušvelninant susidūrimo sukeltas pasekmes.

Itin originalus bei modernus ir autobuso išorės dizainas: didžiuliai panoraminiai stiklai, gausybė stiklo detalių pagerina salono apšvietimą, suteikia daugiau komforto keleiviams.

Dėmesys – ekologijai

Svarbiausios pastarojo meto autobusų rinkos naujovės susijusios su naujos kartos variklių atėjimu. Praėjusių metų rudenį įsigalioję Euro 5 reikalavimai privertė atsinaujinti tiek Europos, tiek kitų regionų, besistengiančių užkariauti Senojo žemyno rinką, gamintojus. Autobusų ekologiškumui skiriama vis daugiau dėmesio. Įvairių šalių mokslininkai nuolatos ieško būdų, kaip sumažinti transporto priemonių išmetamo anglies dvideginio kiekį. Kuriami dujomis, elektra varomi autobusai. Konstruktoriai išranda vis naujus variklius, naudojančius alternatyvų kurą: biodyzeliną, bioetanolį, gamtines dujas ar vandenilio elementus. Populiarėja ir hibridiniai autobusai. Tokią transporto priemonę, tarsi duoklę nūdienos reikalavimams, privalo atiduoti kiekvienas save gerbiantis autobusų gamintojas. Skirtingi gamintojai siūlo skirtingas hibridinių transporto priemonių technologijas. Vienas iš įdomesnių pastaruoju metu pateiktų konceptinių modelių – „Irisbus Hynovis“.

Išsiskirtinė jau šio autobuso išorė – jis triašis, tačiau dvi jo ašys išdėstytos kėbulo priekyje. Galiniai ratai yra valdomi, montuojamos ne dvigubos, kaip įprasta autobusuose, o viengubos, tačiau paplatintos padangos. Tokiu būdu autobuso svoris sumažėja maždaug šimtu kilogramų. Tuo pačiu sumažėja ir pasipriešinimas ratui sukantis, tad transporto priemonė sunaudoja mažiau degalų ir yra ekonomiškesnė. Autobuso priekyje sumontuota viena ištisinė ašis – kita ratų pora pritvirtinta nepriklausomai. Tokia konstrukcija suteikia miesto tipo autobusui daugiau manevringumo. Nepriklausoma autobuso ratų pakaba sumažina vibraciją bei padidina važiavimo komfortą. Įdiegus šias ir kitas naujoves, autobuso kėbulo svoris, palyginti su standartiniu, sumažėjo maždaug tona. Pasak gamintojų, tai neturėjo įtakos autobuso patikimumui bei saugumui.

Dar originalesnis nei išorė yra „Hynovis“ variklis. Jis dyzelinis-hidraulinis, įdiegtų modernių technologijų dėka į aplinką išmetantis perpus mažiau azoto oksido nei Euro 5 standartus atitinkantis analogas. Variklio pagrindą sudaro nedidelis bei lengvas 5,9 litro IVECOTector EEV 220 AG variklis.

„Hynovis“ modelyje panaudota variklio sistema – visiškai nauja autobusų pasaulyje. Hidraulinė sistema dalinama į dvi dalis. Pirmoji atlieka „Stop &Start“ funkciją. Ji sustabdo variklį, kai autobusas sustoja ir įjungia jį per 0,3 sek. nuo tada, kai vairuotojas paspaudžia greičio pedalą. Be šios užduoties, hidrosistema įjungia elektrogeneratorių, kontroliuoja energijos atsargas, taip pat pagalbines visos transporto priemonės sistemas. Antroji hidrosistema skirta stabdymui reikalingos rekuperacinės energijos kaupimui. Ji susideda iš hidromotorų bei hidroakumuliatorių. Tokia sistema yra ne mažiau efektyvi už jau įprasta tapusią elekrinę-dyzelinę. Hidraulinė energija šiuo atveju išgaunama stabdant autobusą, todėl jis ekonomiškesnis važiuojant miesto gatvėse, kur daugiau stotelių bei šviesoforų. Tiesa, šis modelis kol kas dar konceptinis, todėl neaišku, koks bus galutinis jo variantas bei kaina.

Autobusą su hibridiniu varikliu pastaruoju metu pateikė ir turkų gamintojas „Temsa“, beje, neseniai pakeitęs transporto priemonių įvaizdį bei logotipus. Turkų siūloma naujovė – miesto autobusas „Avenue“. Hibridinio variklio veikimas pagrįstas „stop-and-go“ principu, užtikrinančiu mažiausią degalų suvartojimą bei išmetamųjų teršalų kiekį. Autobuse montuojamas itin didelės talpos akumuliatorius, užtikrinantis energijos rekuperaciją bei saugojimą.

Hibridiniai autobusai tampa pagrindiniu koziriu, kurio neišmetę autobusų gamintojai rizikuoja likti pralaimėtojais kovoje už klientus. Tokias transporto priemones rinkai pastaruoju metu pasiūlė net kinų gamintojai „Yutong“ bei „Ankai“. Beje, kiniečiai, pirmaujantys pasaulyje pagal pagamintų autobusų kiekį, pastaruoju metu vis aktyviau skverbiasi ir į Europos Sąjungos rinką. Naujausi kinietiški autobusai jau nebeprimena tų primityvių modelių, kuriuos pirmą kartą galėjai apžiūrėti „Busworld Europe 2005“ parodoje. Per trumpą laiką kinų gamintojai gerokai patobulino savo gaminius, autobusuose montuojami žinomiausių Europos gamintojų agregatai, įdiegti pažangiausi techniniai sprendimai. Potencialius klientus, be abejo, labiausiai vilioja kur kas mažesnė nei europietiškų analogų kaina.

Naujovės

Naują autobusą, skirtą vežti turistus ir keleivius nereguliariais bei tarpmiesčio maršrutais, parodoje „Busworld Europe 2009“ pristatė „Scania“. Tai – funkcionali, ganėtinai komfortiška bei nebrangi transporto priemonė. Jos kaina „nesikandžioja“, autobusą galima įsigyti maždaug už 190-195 tūkst. eurų. Pasak švedų, transporto priemonės kainą pavyko sumažinti bendradarbiaujant su kinų autobusų gamintoju „Higer“. Kaip standartinė įranga šiame autobuse montuojama nemažai komforto elementų. Beje, švedai šiuos autobusus ketina gaminti ne vien pagal užsakymus – eksploatuoti parengtų šių transporto priemonių ketinama turėti gamyklos sandėliuose, kad pageidaujantis įsigyti autobusą klientas tai galėtų padaryti nedelsdamas.

Naujovių galėjai atrasti ir kitų autobusų gamintojų stenduose. „MAN Lion‘s City LE U“ variklis (nuo 250 iki 290 AG) pagamintas naudojant technologiją „MAN Pure Diesel“, kurios dėka autobusas atitinka EEV (Enhanced Environmental Friendly Vehicle) standartus. MAN, beje, nuolat tobulindama savo variklius bei besirengdama pereiti prie Euro 6 standartų, savo transporto priemonėms sukūrė didžiausią ekologiško EEV variklio šeimyną ir tapo vienu iš nedaugelio gamintojų, kurie siūlo keleivinio transporto priemonėse šiuos variklius kaip standartinę opciją. „MAN Lion‘s City LE U“ modernizuota ir AGR (Abgas Ruckfurung Regler) sistema. Sumontuota trečiosios kartos įpurškimo sistema „Common Rail“, kurios dėka 1800 barų slėgiu degalai efektyviau išpurškiami į cilindrą.

Naujovių pastaruoju metu pateikė ir „Setra“. Pagrindinės jų – miesto ir priemiesčio serijos „MultiClass“ transporto priemonėse. Šią šeimyną papildė modelis S416 H. Autobuso grindys „pakeltos“ iki 1040 mm aukščio, tai sudarė galimybę padidinti bagažo skyrių iki 7,9 kub. m. Autobusas tapo funkcionalesnis – jį galima naudoti ne tik priemiečio vežimuose, bet ir keleiviams vežti į netolimas turistines išvykas. Ketinama gaminti 12 ir 13 metrų ilgio autobuso versijas.

Olandų kompanija VDL praplėtė žemagrindžių miesto ir priemiesčio autobusų „Citea CLE“ gamą. Greta CLE120 (dviašis, 12 m ilgio) atsirado CLE129 (dviašis, 12,9 m), CLE 137 (triašis, 13,7 m), CLE145 (triašis, 14,5 m). Visų autobusų varikliai atitinka Euro 5 normų reikalavimus, kaip standartinė opcija montuojama EEV.

Ispanų „Irizar“ pateikė naują miesto autobuso koncepciją – „Irizar i4“ ant „Volvo“ važiuoklės. Autobusas jau tapo populiarus savo tėvynėje Ispanijoje, gamintojai tikisi, kad jis patiks ir kitiems Europos vartotojams.

Pateikta nauja „Mercedes-Benz Tourismo“ versija RH. Autobuso grindų aukštis – 1060 mm. Tai – tarsi tarpinis variantas tarp priemiesčio ir tarpmiesčio „Integro“ (860 mm) ir turistinio „Tourismo RHD“ (1330 mm). Šis autobusas tinka vežti ekskursijas neilgais turistiniais maršrutais bei keleivius priemiestyje bei tarpmiestyje.

Kortrijke debiutavo ir atnaujinta „Setra ComfortClass 400“ serija. Pasirodė du nauji modeliai – dviašis „S415 GT-HD“ ir triašis „S416 GT-HD/3“. Autobusuose įdiegta nemažai naujovių, tačiau pagrindinė – FCG sistema, iki šiol buvo montuota tik „EvoBus“ flagmanuose „Setra TopClass“ bei „Mercedes-Benz Travego“.

MAN rinkai pateikė ir atnaujintą MAN „Lion‘s Regio C“. Autobusas 13 metrų ilgio, salone telpa 59 keleiviai. Atnaujintas kėbulo priekio dizainas, įdiegta naujų komforto, saugumo elementų. Transporto priemonėse montuojami nauji varikliai „D20 LUH“. Panašiai atnaujintas ir „MAN Lion‘s Coach L“, jis tapo dar patogesnis keleiviams, saugesnis.

„Neoplan“ „Busworld Europe 2009“ pristatė „Starliner L“ bei „Cityliner C“ autobusus. Pagrindinė naujovė – patobulinta vairuotojo darbo vieta. Ji tapo dar ergonomiškesnė bei funkcionalesnė. Skaitmeninis tachografas DTCO ir klimato reguliavimo sistema priekiniame skydelyje išdėstyta vairuotojui lengviau prieinamoje vietoje. Pirmą kartą turistiniame autobuse įdiegta puikios kokybės „MAN TopLine Multimedia-Center“ su spalvotu monitoriumi, radijo imtuvu, navigacine sistema bei CD grotuvu. Beje, tam, kad nebūtų blaškomas vairuotojo dėmesys, atnaujintų autobusų prietaisų skydelyje šviečia tik tie prietaisai, kurie būtini vairuotojo darbui.

Naujovių parodoje pateikė ir belgų gamintojas „Van Hool“. Turistiniame „Astronef“ modelyje sedynės išdėstytos vadinamuoju amfiteatriniu principu. Iki šiol įžambiai kylančias sėdynių eiles teko matyti tik turistiniame „Volvo Drogmoller“. Artimiausiu metu ketinama pateikti rinkai dvi „Astronef“ versijas – 13,2 ir 14,04 m ilgio. Turistinio autobuso salonas itin komfortiškas – transporto priemonei dar gamykloje suteikiama keturių žvaigždučių kategorija.

Vidutinės klasės turkiškų autobusų gamintojai „Isuzu“ pastaruoju metu pasiūlė net keletą naujų modelių. Vienas iš jų – 27 vietų „Novo“, kuriame įdiegta daugiau komforto reikalavimų, o atnaujintas variklis atitinka Euro 5 ar net EEV standartus.

„Solaris“ stende pristatytas tarpmiesčio vežimams skirtas autobusas – dvylikos metrų ilgio „InterUrbino“. Jis gali vežti 53 keleivius. Bagažo skyrius – erdvus, salone pagal kliento pageidavimus gali būti montuojama papildoma komforto įranga. Gamintojai siūlo ties vidurinėmis autobuso durimis sumontuoti ir specialų liftą neįgaliesiems. Beje, žmonėms su negale visi autobusų gamintojai skiria itin daug dėmesio. Montuojama įranga neregiams, autobuso salone paliekamos specialios vietos invalido vežimėliui pastatyti.

Lina Jakubauskienė
rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.