Autobusai, gimstantys tankų kaimynystėje

gegužės 28 04:29 2013 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės

Gegužės 20-22 dienomis grupelė keleivių vežėjų iš Lietuvos lankėsi „Otokar“ autobusų gamykloje Turkijoje. Milžiniškoje gamykloje Sakarya mieste autobusai surenkami drauge su karine technika.

Kaip tik todėl tvarka gamykloje – itin griežta. Iš visų svečių čia pat surenkami pasai, vietoj jų išduodami specialūs leidimai. Fotografuoti galima tik tam tikrose vietose. Nenuostabu: po tuo pačiu stogu surenkami bei išbandomi ir tankai, ir šarvuota technika, ir NATO pajėgomis skirti kariniai visureigiai. Tačiau šįkart mūsų tikslas – ne karo mašinos. Mus domina taikūs vežioti žmones skirti autobusai.

Jų čia gaminama daugybė skirtingų modelių ir variantų – nuo šešių metrų ilgio mažylių iki dviašių trylikos metrų lainerių. Visi jie surenkami vienoje patalpoje, keliaudami tomis pačiomis konvejerio linijomis.

Žiupsnelis istorijos

Pasak „Otokar“ Tarptautinių pardavimų ir rinkodaros skyriaus vadybininko Mehmet‘o Ergene, „Otokar“ pirmauja Turkijoje pagal pagaminamų autobusų kiekį. Gamyklos pajėgumai – penki tūkstančiai autobusų per metus. Kol kas surenkama maždaug pusė šio kiekio.

Gamykla priklauso „Koc group“, jungiančiai per šimtą įvairių kompanijų ir sukuriančiai apie 7 proc. šalies Bendrojo vidaus produkto bei sudarančiai apie 10 proc. Turkijos eksporto dalį.

„Otokar“ gamykla įkurta 1963 m. pagal „Magyrus Deutz“ licenciją. 1980 m. įmonę nupirko „Koҫ group“, o 1990-aisiais pastatyta nauja gamykla Sakarya mieste – iki tol automobiliai surinkinėti nedidelėje gamykloje Stambule.

2000-aisiais „Otokar“ sukuria ir pradeda gaminti savus septynių metrų ilgio autobusus. Beje, visos čia gimstančios transporto priemonės – originalios. Jas kuria bei tobulina specialus dizainerių bei inžinierių skyrius.

2005-2007 metais „Otokar“ pradėjo gaminti devynių metrų ilgio autobusus, 2009-aisiais pristatė standartinį dvylikos metrų ilgio „Kent“, 2010-aisiais – šešių metrų ilgio autobusą Centro bei 12 metrų ilgio „Tarrito“, 2012 m. – „Vectio ULE“. Pernai pristatytas ir pirmasis suspaustas gamtines dujas naudojantis „Kent CNG“.

Be to, 2012-aisiais Stambule vykusioje tarptautinėje „Busworld Turkey 2012“ parodoje turkų gamintojai pristatė ir pirmąjį turkišką elektrinį „Otokar Doruk Electra”.

Autobusas žemagrindis, devynių metrų ilgio. Gamintojų teigimu, vieną kartą įkrautas „Doruk Electrа“ Vieną kartą įkrautas, autobusas mieste nuvažiuoja apie 170 kilometrų. Ličio-fosfatų baterijos įkraunamos per 6–8 valandas. Papildomai įkrovus, automobilis gali nuvažiuoti dar 30–40 proc. ilgesnį kelią. Šiuo metu autobusas išbandomas Stambulo gatvėse.

„Otokar“ itin daug dėmesio skiria aplinkosaugai, autobusų, naudojančių alternatyvius energijos šaltinius, gamybai.

Dirba pelningai

„Koҫ group“ priklausančiose įmonėse pagaminama apie 31 proc. visų šalyje surenkamų automobilių. „Otokar“ turi 11 tūkst. dilerių ir servisų Turkijoje bei 1860 aptarnavimo centrų pasaulyje.

„Koҫ group“ suskirstyta į keturis pagrindinius sektorius: energetika, automobiliai, buities technika ir finansai. Turi naftos perdirbimo įmonę, kur perdirba ir LPG dujas.

„Koҫ group“ bendradarbiauja su FORD, gamina „Ford Transit“ ir komercinius automobilius, per metus Turkijoje surenkama 350 tūkst. automobilių. Taip pat gamina „Fiat Doublo“ ir „Fiorino“, per metus surenkama daugiau nei 300 tūkst. FIAT automobilių.

Iš viso per metus „Koҫ group“ pagamina 1,2 mln. automobilių, didžioji dalis iš jų eksportuojama į užsienį. Be to, koncernas gamina traktorius bei, kaip jau minėjome, įvairią karinę techniką. „Koҫ group“ turi ir savo banką.

Koncerno apyvarta – 50 mlrd. dolerių per metus, iš viso čia dirba 85 tūkst. žmonių.

„Otokar“ gamykla Sakarya mieste užima 554 tūkst. kv. m plotą, čia dirba 3000 darbuotojų. Įmonė pelninga – pasak M. Ergene, gamyklos akcijų kaina per penketą šių metų mėnesių pakilo daugiau nei 50 proc.

„Otokar“ – pirmaujanti Turkijoje privati gynybos industrijos įmonė bei didžiausia autobusų gamykla. Pernai parduota beveik 2500 autobusų, šiemet, pasak M. Ergene, rezultatai bus dar geresni – „Otokar“ laimėjo konkursą pateikti 900 standartinio dvylikos metrų ilgio autobusų Stambulo savivaldybės įmonei.

Turkų gaminami autobusai eksportuojami į keturis kontinentus, į 40 šalių. Šiemet planuojama plėstis, ir 2014-aisiais eksportuoti savo gaminamas transporto priemones jau į 50 šalių.

Kūrimas ir gamyba

Autobusų gamybos procesas prasideda R&D departamente, arba dizainerių ir konstruktorių biure. Čia, kurdami transporto priemonių dizainą bei techninius elementus, darbuojasi 150 žmonių. R&D departamentų sukurtas autobuso prototipas keliauja inžinieriams, kurie kruopščiai patikrina, ar transporto priemonė sumanyta tinkamai, ar visi apskaičiavimai teisingi. Iš viso naujam modeliui sukurti prireikia pusantrų metų.

Jau surinkta transporto priemonė kruopščiai išbandoma. Teko lankytis daugelyje Europos ir Azijos autobusų gamyklų, tačiau tokios bandymų metodikos, kokia taikoma „Otokar“ gamykloje, niekur neteko matyti.

Transporto priemonės kėbulas tikrinamas specialiame imitatoriuje – „kratytuve“. Autobusų konstruktoriai surenka duomenis apie blogiausius šalies kelius, suveda juos į kompiuterį ir sukuria programą, imituojančią važiavimą labiausiai duobėtais keliais. Tokiu būdu išbandomas autobusas per tris mėnesius „nuvažiuoja“ milijoną kilometrų prasčiausiais įmanomais keliais. Per didžiausias „duobes“ transporto priemonė „važiuoja“ 30 km/val., geresniais – iki 60-70 km/val. greičiu. Jei aptinkamos vienokios ar kitokios autobuso konstrukcijos problemos, jos išsyk šalinamos. Todėl vežėjai, įsigiję „Otokar“ autobusą, gali būti tikri – jo kėbulas ir važiuoklė be vargo atlaikys milijoną kilometrų net važiuojant prasčiausiais keliais.

Dar viena patalpa skirta terminiams autobuso bandymams. Temperatūra imitatoriuje svyruoja nuo minus 40 iki plius 60 laipsnių. Tokiu būdu išbandoma, kaip veikia skirtingi transporto priemonės agregatai esant įvairiausioms oro sąlygomis. Parinkti bandymams vienokį ar kitokį modelį padeda specialiai sudarytas žemėlapis, kur visos pasaulio šalys suskirstytos į klimato zonas.

„Otokar“ autobusai surenkami iš galvanizuoto plieno profilių. Surinktas autobuso karkasas apipurškiamas fosfatais, tokiu būdu apsaugant nuo prarūdijimo. Tuomet karkasas gruntuojamas, siūlės dar sykį užglaistomos rankiniu būdu.

Transporto priemonių šonai ir bagažo dangčiai pagaminti iš aliuminio, priekis, galas ir stogas – iš specialių kompozitinių medžiagų.

Visi skirtingų modelių „Otokar“ keliauja ta pačia konvejerio linija, tik kiekvienas iš jų pakliūna į atskirą specialią formą, kur ir „gimsta“ vienoks ar kitoks autobuso modelis.

Per dieną gamykloje surenkami aštuoni maži ir šeši dideli skirtingų modifikacijų „Otokar“ autobusai.

„Gaminame skirtingų modelių, ilgių ir tipų autobusus tam, kad patenkintume įvairius miesto vežėjų poreikius. Įsigiję nuo 6 iki 12 metrų ilgio autobusų, Turkijos miestų vežėjai naudoja juos priklausomai nuo laiko, keleivių kiekio ir, kiek teko girdėti, yra labai patenkinti savo pasirinkimu“, – kalba M. Ergene.

Pasak jo, ypač paklausūs tarp vežėjų „Vectio C“ – jų kainos ir kokybės santykis bene geriausias. Šie autobusai jau važinėja daugelyje ES šalių: Italijoje, Belgijoje, Portugalijoje, Šveicarijoje ir kt. „Šveicarai šiuos autobusus eksploatuoja jau trejus metus, beje, itin sudėtingomis sąlygomis – pavyzdžiui, kalnuose, kur temperatūra itin žema. Nusiskundimų iš priekabių iš Šveicarijos vežėjų kol kas nesulaukėme“, – kalba M. Ergene.

„Otokar“ autobusuose montuojami MAN, „Cummins“, „Deutz“ varikliai, „Voith“, ZF pavarų dėžės, kita vakarietiška technika.

Bandymai

„Otokar“ gamintojai vežėjams iš Lietuvos suteikė galimybę išbandyti bet kurį iš labiausiai patikusių autobusų. Lietuvaičiai pasirinko „Navigo T“ ir „Vectio T“, taip pat mažylį „Centro“. Visos išbandytos transporto priemonės vežėjams paliko gerą įspūdį.

„Iki šiol teko girdėti daugybę mitų apie turkiškų autobusų gamybą. Neva jiems gaminti naudojamos pirmos po ranka pasitaikiusios detalės ir medžiagos, todėl transporto priemonių kokybė prasta. Apsilankęs gamykloje, nuomonę apie šioje šalyje gaminamas transporto priemones pakeičiau iš esmės. Akivaizdu, kad „Otokar“ gamybos procesas kai kuriais atvejais net pranoksta europietišką – nė vienoje iš Europos gamyklų neteko matyti tokių bandymų, kokius tenka atlaikyti „Otokar“. Pasivažinėjus naujais turkiškais autobusais, jų kokybė paliko dar geresnį įspūdį. Jei tik turėtume galimybę, būtinai įsigytume bent dešimtį turkiškų autobusų, juolab kad jų kainos ir kokybės santykis – labai palankus“, – sako Panevėžio autobusų parko generalinis direktorius Rimantas Petukauskas.

Pasak oficialaus „Otokar“ atstovo Lietuvoje, įmonės „BTS Vilnius“ vadovo Jono Žuko, vežėjams visada naudinga susipažinti su gamybos procesu, realiomis sąlygomis išbandyti autobusus. „Tik pamatęs, kaip iš tiesų gaminami turkiški autobusai, gali atsikratyti vis dar gajų stereotipų apie neva nepatikimas Turkijoje surenkamas transporto priemones. Štai po apsilankymo gamykloje Sakarya, du autobusus jau užsisakė bendrovė TOKS. Tikimės, jog tai – ne paskutinės keleivinio transporto priemonės, kurios artimiausiu metu vežios Lietuvos keleivius miestų gatvėmis ar užmiesčio keliais“, – sako J. Žukas.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.