BRT: kad visuomeninis transportas taptų patrauklesnis

spalio 26 04:35 2010 Spausdinti straipsnį Patirtis

Viešasis transportas padeda išspręsti daugybę eismo, aplinkosaugos bei socialinių problemų. Tiesa, jis turi būtų puikiai organizuotas, greitas, patogus ir patrauklus keleiviams.

Skirtinguose Europos bei pasaulio miestuose galima atrasti įvairių transporto sistemų, geriausiai pritaikytų vieno ar kito krašto specifikai. Šįkart pristatysime vieną iš paprasčiausių bei lengviausiai įdiegiamų – vadinamąją BRT („Bus rapid transit“ – „Greitojo autobusų eismo sistema“), jau veikiančią ne viename pasaulio mieste bei aktyviai prisidedančią prie viešojo transporto populiarinimo, eismo saugumo gerinimo bei spūsčių sumažinimo gatvėse.

Kas tai yra?

BRT – tai būdas organizuoti kokybišką, greitą ir efektyvų autobusų bei troleibusų eismą. Pasaulio miestų patirtis rodo, jog kai kuriais atvejais greitieji autobusai gali atstoti tramvajaus arba lengvojo geležinkelio linijas.

Nuo įprastinių autobusų eismo sistemų BRT skiriasi keletu savybių. Visų pirma, greitųjų autobusų ar troleibusų trasos driekiasi specialiai atskirtomis juostomis; kai kuriuose miestuose jos atskirtos tik ant asfalto pažymėtomis linijomis, kai kur – specialiais borteliais, neleidžiančiais įvažiuoti jokiam kitam transportui.

Be to, autobusams bei troleibusams sudaroma vadinamoji „žalioji banga“ – keleivinio transporto priemonei privažiuojant prie sankryžos, išsyk įsijungia žalias šviesoforo signalas, suteikiantis jai pirmenybę prieš kitus automobilius. Keleiviams vežti naudojami talpūs, pailginti, iš keleto sekcijų susidedantys autobusai ar troleibusai.

Kai kuriuose miestuose kitaip tvarkomos ir greitųjų autobusų maršrutų stotelės, kurios labiau primena tramvajaus stoteles – jos uždaros, su įrengtomis bilietus parduodančiomis bei informaciją teikiančiomis kasomis. Dažnai stotelėse būna sumontuoti turniketai – bilietai į greituosius autobusus ar troleibusus tikrinami prieš įlipant į transporto priemonę.

Pietų kraštuose kai kur greitaisiaismaršrutais važinėja autobusai su optinio valdymo sistema,judantys pagal specialiai ant asfalto sužymėtas magnetines linijas.

BRT pasaulyje

BRT pirmą sykį pristatyta Amerikoje. Ji iki šiol itin populiari abiejuose – tiek Pietiniame, tiek Šiauriniame – Amerikos žemynuose. Idėjos pradininke tapo Brazilija, kur „Rede Integrada de Transporte“ sistema veikia nuo 1980-ųjų. 2000 m. Kolumbijos sostinėje Bogotoje įdiegta sistema „TransMilenio“, kurią sudaro devynios linijos. Greitojo autobusų eismo sistemos populiarios ir kituose Pietų Amerikos miestuose. Šiaurės Amerikos žemyne, JAV, įdiegta „Silver Line“ Bostone, „Prange Line“ Los Andžele ir kt.

Greitojo visuomeninio transporto sistemos paplitusios bei populiarios ir Australijoje. Čia jos vadinamos „Busway“. Greitųjų autobusų sistemos sparčiai plinta Kinijoje, susiduriančioje su itin rimtomis spūsčių problemomis. BRT sistema nuo 2006-ųjų veikia Pekine, greitųjų autobusų linijos atidarytos Dalian, Chanhzhou ir Čongčingo miestuose.

Visai neseniai greitieji autobusai atsirado ir Jeruzalės gatvėse. Naujo tipo 19 m autobusai su priekabomis vienu metu gali vežti iki 140 keleivių. Numatytos ir vadinamosios „žaliosios juostos“, o intervalai tarp autobusų – vos 6 minutės. Pirmuoju mieste įdiegtu maršrutu važinėja dešimt patogių autobusų. Artimiausiu metu, įsigijus 55 naujas transporto priemones, Jeruzalėje ketinama vežti keleivius dar šešiais greitųjų autobusų maršrutais.

Diegiant greitųjų autobusų tinklą neatsilieka ir Europa – su BRT sistema galima susipažinti Amsterdame, Geteborge, Barselonoje bei kituose didžiuosiuose miestuose. Patirtis rodo: visur, kur ši sistema įdiegiama, visuomeninio transporto keleivių gerokai padaugėja.

Svarstoma įdiegti ir Vilniuje

Apie visuomeninio transporto modernizavimą pastaruoju metu daug kalbama ir Lietuvos sostinėje. Vienas iš būdų pritraukti daugiau keleivių – įdiegti greitųjų autobusų tinklą.

Pasak savivaldybės įmonės „Vilniaus planas“ vyriausiojo transportininko Vidualdo Valeikos, keletas greitųjų autobusų linijų mieste šiuo metu būtų geriausias būdas padidinti viešojo transporto greitį bei patrauklumą.

Sostinėjejau yra maždaug 20 kilometrų viešajam transportui skirtų juostų – jos būtų panaudotos greitųjų autobusų maršrutams. Kur yra galimybės, tektų nutiesti papildomas eismo juostas, kai kur atskirti juostas visuomeniniam transportui prieš sankryžas. Automatizuota šviesoforų valdymo ir reguliavimo sistema garantuotų autobusams bei troleibusams „žaliąsias juostas“. Transporto priemonių greitis šiuose maršrutuose būtų gerokai didesnis, jos sustotų tik tose stotelėse, kur susirenka daugiau keleivių.

Remiantis keleivių srautų tyrimais, greitieji autobusai važiuotų trimis maršrutais: „Santariškės-Centras-Senamiestis-Stoties aikštė-Oro uostas“; jo ilgis būtų apie keturiolika kilometrų. Antrasis numatomas maršrutas – „Santariškės-Fabijoniškės-Karoliniškės-Naujamiestis-Stoties aikštė“, kurio ilgis – apie 17 kilometrų. Ir trečiasis – „Pilaitė-Naujasis centras-Žirmūnai-Antakalnis-Studentų miestelis“; jo ilgis taip pat būtų apie 14 kilometrų.

Į greitųjų autobusų sistemą turėtų būti integruoti ir du miesto traukinių maršrutai, kurie sujungtų Naująją Vilnią, Centrinę Vilniaus stotį, tarptautinį oro uostą, Panerius bei Lentvarį.

Jei eksperimentas pasiteisintų, tuose pačiuose maršrutuose būtų galima diegti ir naujas transporto rūšis.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.