SGD autobusai: ne tik ekologiški, bet ir ekonomiški

balandžio 04 04:29 2011 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Prieš porą metų parodę gražią iniciatyvą ir pradėję naują suspaustų gamtinių dujų erą Lietuvoje, UAB „Vilniaus autobusai“ darbuotojai spėjo patirti ir šilto, ir šalto. Nors ekologiški degalai pradėti naudoti tik viską gerai apsvarsčius bei apskaičiavus, ilgą laiką bendrovė eksploatavo SGD autobusus patirdama nuostolius. Panaikinus akcizą gamtinėms dujoms, situacija ėmė keistis į gera.

Pasaulyje populiarėja

Suspaustas gamtines dujas naudojančios transporto priemonės populiarėja visame pasaulyje. Ekologiškoms transporto rūšims prioritetą teikia ir Europos Sąjunga: numatyta, jog iki 2020 metų 20 proc. benzino ir dyzelinio kuro turi būti pakeista alternatyviais degalais. Planuojama, jog 2020-aisiais ES šalyse važinės apie 23,5 mln. suspaustas gamtines dujas naudojančių automobilių, o SGD degalinių skaičius sieks 20 tūkstančių.

Esminis suspaustų gamtinių dujų pranašumas – gana nedidelė kaina bei jų ekologiškumas. Šiuose degaluose nėra mutageninių ir kancerogeninių medžiagų, sieros dvideginio, neišmetama tamsių dūmų, kietųjų dalelių, išmetama mažiau azoto oksidų (NOx) ir anglies monoksidų (CO). Be to, SGD naudojantys varikliai yra maždaug 20-30 proc. mažiau triukšmingi nei įprastiniai dyzeliniai ar benzininiai.

Sprendimas – prieš penketą metų

Mūsų šalyje suspaustos gamtinės dujos nėra naujiena: jos pradėtos naudoti dar devintojo dešimtmečio pradžioje. Didžiuosiuose šalies miestuose buvo pastatytos penkios kompresorinės stotys, gamtinėmis dujomis važinėjo tiek autobusai, tiek krovininis transportas. Deja, tai tęsėsi gana neilgai: prastėjant ekonominei situacijai, dujų kaina mažai skyrėsi nuo tradicinių degalų, tad naudoti jas nebeapsimokėjo.

Sprendimas sostinės autobusuose pradėti naudoti ekologišką degalų rūšį priimtas 2006-ųjų rudenį. Tuomet užsakyta SGD panaudojimo įmonėje galimybių studija, kurią atliko UAB „Verslo raktas“; nepriklausomi ekspertai patvirtino, kad toks projektas yra realus ir ekonomiškai pagrįstas. Vilniaus miesto tarybos kolegija idėjai pritarė, ir projektas pradėtas įgyvendinti.

Konkurso būdu parinktas tiekėjas – bendrovė „Autoidėja“, kuris per dvejus metus pastatė dujų kompresorinę stotį bei pateikė bendrovei šimtą ne anksčiau kaip 1996 metais pagamintų suspaustas gamtines dujas naudojančių autobusų. „Pasibaigus nustatytam projekto įgyvendinimo terminui – maždaug po 5-6 metų – dujų kompresorinė stotis ir autobusai pereis mūsų bendrovės nuosavybėn“, – projektą komentuoja UAB „Vilniaus autobusai“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Toks projekto įgyvendinimo būdas buvo naudingas keletu aspektų: vežėjams nereikėjo tiesioginių investicijų autobusams bei kompresorinei, be to, per trumpą laiką bendrovė įsigijo šimtą suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų žemagrindžių autobusų. Gavus autobusus planuota, jog sąnaudos degalams per metus sumažės apie 2 mln. Lt, o miestiečiai įgis teisę kvėpuoti švaresniu oru.

Sėkmingai įgyvendinta

2008-aisiais bendrovės „Vilniaus autobusai“ teritorijoje pastatyta dujų pildymo kompresorinė su trimis dvipusėmis greitojo pildymo kolonėlėmis, kur vienu metu gali būti pildomi šeši autobusai bei 50 lėtojo pildymo kolonėlių, kur vienu metu gali būti pildoma 50 autobusų. „Diegdami projektą, pagalvojome ir apie ateitį – kompresorinės pajėgumai leidžia didinti SGD autobusų skaičių iki dviejų šimtų“, – komentuoja G. Nakutis.

Be to, šalia bendrovės teritorijos esančioje UAB ‚Luktarna“ degalinėje buvo įrengta viena SGD greito pildymo kolonėlė, kurioje gamtinių dujų gali prisipilti ir kiti lengvųjų automobilių, autobusų bei krovininio transporto priemonių savininkai. Tuo metu tai buvo pirmoji tokia degalinė Lietuvoje.

UAB „Vilniaus autobusai“ darbuotojai įrengė ir specialias ES reikalavimus atitinkančias dirbtuves suspaustas gamtines dujas naudojantiems autobusams remontuoti. „Privalėjome įsirengti griežtus reikalavimus atitinkančias patalpas autobusų dujinių sistemų techninei priežiūrai bei remontui. Bendrose remonto dirbtuvių patalpose atskyrėme 312 kv. m ploto teritoriją ir pagal visus Europos Sąjungos saugaus darbo organizavimo pavojingoje aplinkoje reikalavimus įrengėme dujinių autobusų remonto barą”, – pasakoja „Vilniaus autobusų“ technikos direktorius Juozapas Grabys. Specialiai apmokyti ir SGD autobusus prižiūrintys darbuotojai.

Pirmieji ekologiški autobusai Vilniaus gatvėse pasirodė 2008-ųjų spalio mėnesį. Deja, Finansų ministerija į gražią „Vilniaus autobusų“ iniciatyvą atsakė padidindama akcizą gamtinėms dujoms: jos prilygintos suskystintoms naftos dujoms, ir akcizas joms padidintas daugiau nei du kartus – nuo 30 iki 72 centų už kubinį metrą. Paradoksas, tačiau eksploatuoti SGD autobusus vilniečiams tapo brangiau nei dyzelinius. Be to, už dujinių autobusų eksploatavimą buvo sumokama daugiau mokesčių negu už autobusus, naudojančius kur kas labiau aplinkai kenkiantį dyzeliną…

Negana to, akcizas dujoms praėjusių metų pavasarį buvo padidintas dar kartą – iki 75 centų už kubinį metrą. Tiesa, Finansų ministerijos valdininkai šio padidėjimo netraktavo kaip pabrangimo – esą, pasikeitė tik akcizo apskaičiavimo metodika… Vežti keleivius SGD autobusais tapo dar brangiau. Nepaisant to, 2010 m. suspaustas gamtines dujas naudojantys autobusai sostinės gatvėmis nuvažiavo 3,8 milijono kilometrų.

Akcizo neliko

Praėjusių metų rudenį keleivių vežėjai sulaukė džiugios žinios: nuo šių metų pradžios akcizo mokestis suspaustoms gamtinėms dujoms, kurias viešojo transporto autobusai naudoja kaip variklių degalus, panaikintas. Drastiškai padidėjus dyzelino kainoms, vilniečiams eksploatuoti SGD autobusus pagaliau tapo pigiau nei dyzelinius. „Šiuo metu stengiamės į miesto maršrutus išleisti kuo daugiau autobusų, naudojančių suspaustas gamtines dujas. Pabrangus dyzelinui, šių transporto priemonių ekonomija tapo ženkli – už litrą dyzelino mokame 3,25 Lt, o už kubinį metrą SGD – tik 1,19 Lt“, – sako G. Nakutis.

Gerokai sumažėjo ir degalų sąnaudos ekologiškiems autobusams. „Pernai, kai gamtinėms dujoms buvo nustatytas padidintas akcizo mokestis, dyzelino sąnaudos buvo 1,32 Lt kilometrui (akcizo dalis – 0,46 Lt), o dujų – 1,50 Lt/km (akcizo dalis – 0,60 Lt). Šiemet (sausio mėnesio duomenimis) dyzelino sąnaudos padidėjo iki 1,65 Lt (akcizo dalis – 0,50 Lt), o suspaustų gamtinių dujų sąnaudos sumažėjo iki 0,96 Lt (akcizas – 0)“, – pasakoja UAB „Vilniaus autobusai“ eksploatacijos direktorius Rimantas Markauskas..

Autobusų parkas plėsis

Dar šiais metais UAB „Vilniaus autobusai“ keleivinio transporto priemonių parkas turėtų pasipildyti naujais suspaustas gamtines dujas naudojančiais autobusais – iš Europos Sąjungos struktūrinės paramos Sanglaudos fondo bendrovė turėtų sulaukti aštuoniolikos ekologiškų transporto priemonių. Dar daugiau naujų SGD autobusų viliamasi gauti pagal Klimato kaitos programą už Lietuvos parduotus taršos leidimus.

Naujų suspaustas gamtines dujas naudojančių autobusų įsigis ir dar trijų didžiausių šalies miestų – Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių – autobusų parkai. Tokiu būdu Lietuvoje, vienoje iš paskutiniųjų Europoje, atsiras ir suspaustų gamtinių dujų degalinių tinklas bei ekologiškų degalų naudojimo infrastruktūra.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.