Dyzelį laidoti anksti, tačiau galvoti apie alternatyvius degalus – būtina

16 lapkričio 07:08 2018 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Net kelių Lietuvos miestų gyventojai pastaruoju metu atkreipė dėmesį į gatvėmis važinėjusį neįprastą „Scania“ autobusą. Jame įrengta laboratorija, kur Švedijos koncernas „Scania“ kartu su atstove Lietuvoje UAB „Scania Lietuva“ ir partneriais bendrove „SG dujos“ bei Vilniaus Gedimino technikos universitetu vykdė alternatyvaus ekologiško kuro srities tyrimus.

 

 

 

 

Kliūčių alternatyvaus kuro plėtrai praktiškai nėra

Bandomasis „Scania“ autobusas rugsėjo ir spalio mėnesiais važinėjo įvairiais reguliariais maršrutais Vilniuje, Kaune, Šiauliuose, Klaipėdoje, Telšiuose, Ukmergėje ir Pabradėje, įveikė apie 8 tūkst. kilometrų. Keleivių vietas užėmė papildomi svoriai, imituojantys natūralią transporto priemonės apkrovą.

Tyrėjai stebėjo, kaip keičiasi įvairūs autobuso agregatų darbo parametrai, prisodrinus gamtines dujas dideliu vandenilio kiekiu. Vertintos ir ekonominės bei ekologinės šio kuro savybės. Testuotas žemagrindis standartinio ilgio „Scania Citywide CK280 UB 4×2 LB“, varomas suslėgtomis gamtinėmis dujomis (SGD). Autobuse sumontuotas 9 l darbinio tūrio OC09 101 Euro 6 standartų reikalavimus atitinkantis 280 AG variklis, kurio sukimo momentas – 1 350 Nm bei GRS895R pavarų dėžė su kalnų stabdžiu – retarderiu. Autobuso talpa – 100 keleivių.

Autobuso bandymų rezultatai aptarti lapkričio 15-ąją surengtoje konferencija „Inovacijos Lietuvos keliuose“, kur kalbėta ir apie alternatyvių degalų naudojimą Lietuvoje bei pasaulyje, visose komercinio transporto srityse.

„Šiuo metu Lietuvoje pagaliau turime visas būtinas detales alternatyvaus kuro plėtrai. Paskutinė jų – valstybės paskata veikti nebe tik vienoje siauroje nišoje, o visose transporto srityse, kuo plačiau taikyti pažangias vandenilio ir gamtinių dujų bei kitas alternatyvaus kuro technologijas komerciniame transporte. Turime visko, ko mums reikia – išbandytą ir plėtrai parengtą infrastruktūrą, vežėjus, turinčius patirties kasdien naudoti vandenilį ir gamtines dujas autobusų parkuose, gamintojus, Lietuvoje testuojančius alternatyviu kuru varomus vilkikus ir autobusus, bandymų laboratoriją ir mokslininkų komandą. Beliko visa tai sujungti į visumą“, – sako UAB „SG dujos“ generalinis direktorius Virginijus Korsakas.

Tai, kad tema aktuali, pademonstravo dviejų ministrų dalyvavimas konferencijoje. „Alternatyvaus kuro klausimas yra labai svarbus valstybei. Esame įsipareigoję iki 2030-ųjų sumažinti taršą 9 proc. Jei to nepadarysime, valstybė mokės dideles baudas. Tai, ką darote, atneša ne tik finansinę naudą, bet ir pasididžiavimą valstybe, kad joje gali būti kuriami ir bandomi alternatyvūs degalų šaltiniai“, – sakė susisiekimo ministras Rokas Masiulis.

Pasak jo, Lietuva – dujinė valstybė, turime suspaustų gamtinių dujų terminalą, kurio potencialas vis dar nėra išnaudotas. Kol kas trūksta LNG stotelės, kuri Lietuvoje turėtų atsirasti artimiausiu metu, veikiausiai ties Kaunu.

Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas kalbėjo apie tai, kad turėti alternatyvas transporto srityje yra labai svarbu. „Inovacijos – labai aiški kryptis energetikoje. Sveikinu „Scania“ pasirinkimą bandyti SGD ir vandenilio mišinį Lietuvoje. Tai – vienas iš ženklų, kad turime tinkamą aplinką tiek politine, tiek transporto prasme, šioje srityje esame vieni iš pirmųjų Europoje“, – teigė ministras.

„Scania“ – lyderė diegiant alternatyvius degalus

„Scania“ grupės autobusų padalinio pardavimų vadovas Ignacio Cortezon Marques teigė, jog „Scania“ yra lyderė pristatydama transporto sprendimus alternatyvios energetikos srityje. „Pasaulyje didėja CO2 emisija, tačiau tuo pačiu reikia vis daugiau transporto paslaugų. Todėl skatiname sprendimus, kurie užtikrintų švaresnę aplinką tiek gabenant krovinius, tiek ir žmones. Tvarus transportas – tai, ką siūlome visuomenei. Kalbame apie tris kertinius akmenis: efektyvų energijos naudojimą, alternatyvius degalus ir transporto elektrifikavimą“, – teigia koncerno atstovas.

Pasak jo, vieno sprendimo, kuris užtikrintų tvarų transportą, nėra. „Turime pasitelkti ir biokurą, ir sintetinį dyzeliną, ir transporto priemonių elektrifikavimą. Lietuvos specialistai siūlo originalius sprendimus, kurie pagrįsti gamtinių dujų maišymu su vandeniliu, taip stengiantis sumažinti į aplinką išmetamo CO2 kiekį. Tai galėtų būti puikus sprendimas įvairiomis prasmėmis“, – sako I. C. Marques.

Pasak „Scania“ atstovų, iki 2050-ųjų transporto apimtys miestuose patrigubės, jei ir toliau eisime tuo keliu, kokiu einama dabar. Tai reiškia ir daugiau išmetalų, kurių miestai nebegalės pakelti, todėl šioje srityje dera ieškoti tvarių sprendimų. Be to, labai svarbu ir užtikrinti energetinį Europos saugumą, mažinti importuojamų degalų apimtis.

Neekologiškos transporto priemonės daug prisideda prie klimato kaitos, jų išmetamos dujos sukelia šiltnamio efektą, kuris rimtai grasina žmonijai. Svarbu užtikrinti, kad miestuose važinėtų tik švarūs automobiliai, o transporto sistema veiktų darniai ir tvariai. Vežėjai turi rinktis ekologiškas kuro rūšis, kad visi žmonės kvėpuotų švariu oru.

Bandydama rasti atsvarą dyzeliniams degalams, „Scania“ dirba trimis kryptimis: tai energijos efektyvumas, išmanusis transportas, elektrifikacija. „Scania“ gali klientams pasiūlyti visus komercinius sprendimus, susijusius su alternatyviais degalais, kurie šiuo metu yra rinkoje: tai biodyzelis, sintetinis kuras, HVO, biodujos, suskystintos gamtinės dujos, hibridai.

Pasak „Scania“ atstovų, darni transporto plėtra – tai ir skirtingos rūšies transportas mieste, priemiestyje, tarpmiestyje. Labai svarbu, kad miestų centruose važinėtų tik ekologiškos transporto priemonės. Neseniai Stokholmas tapo pirmuoju miestu, kur 100 proc. viešojo transporto priemonių varomos ne iškastiniu kuru.

Lietuva stengiasi neatsilikti

„Scania Lietuva“ generalinis direktorius Darius Snieška pristatė tendencijas alternatyvaus kuro srityje tiek Lietuvoje, tiek ir pasaulyje. „Transporto elektrifikacija – labai rimta tendencija, „Scania“ daug dirba ta linkme. Tačiau čia kol kas viskas nėra taip taip idealu, kaip norėtume, ypač komercinio transporto srityje. Net lengviesiems automobiliams kyla problemų su įkrovimu, o komercinis transportas, be baterijų, turi vežti dar ir sunkų krovinį. Be abejo, tokia transporto priemonė bent kol negali konkuruoti su dyzeliniu automobiliu. Tačiau ir šioje srityje jau dabar esama įvairių sprendimų – nuo gamtinių dujų iki sintetinio dyzelino, biodyzelio, hibridų su elektros ar dujiniais varikliais, kurie gerokai sumažina CO2 emisijas“, – sako D. Snieška.

Jo teigimu, ateityje nebus vienos kurios nors kuro rūšies – bus naudojamas įvairus kuras, gamtinės dujos, biodujos – viena iš jų. D. Snieška pasidžiaugė, kad Lietuvoje atsiranda ne tik suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų autobusų, bet ir sunkvežimių. „Scania“ ieško partnerių, kurie prisidėtų ir prie LNG degalų bandymų.

„Scania Lietuva“ generalinis direktorius teigė esąs patenkintas partneryste su „SG dujomis“ bei Vilniaus Gedimino technikos universitetu dujų ir vandenilio mišinio bandymų srityse. Tai – patraukli kuro rūšis, kuri gali pasiteisinti ir ekologiškai, ir ekonomiškai.

Tam, kad vieno kelio diegiant alternatyvias kuro rūšis, nėra, pritarė ir V. Korsakas. Pasak jo, sprendimų ieškoma pasitelkus mokslininkus, transporto gamintojus.

„Per dvylika metų nuveikėme nemažai. Šiuo metu Lietuvoje sukurta patikima ir saugi gamtinių dujų paskirstymo ir pristatymo sistema. Miestų gatvėmis važinėja beveik 200 SGD autobusų, veikia alternatyvaus kuro tyrimo laboratorija. Mūsų pasirinkta strategija atitinka esmines ES direktyvas, skirtas transporto sektoriui, sprendimai orientuoti į visas įmanomas alternatyvių degalų rūšis“, – teigia V. Korsakas.

Pasak jo, jau 2019-aisiais Lietuvoje turėtų atsirasti ir suskystintų gamtinių dujų stotis. Svarstoma ir apie kitas naujoves – kaip vandenilio perdirbimui panaudoti saulės energiją, kurti ekologiškus kuro mišinius.

„Nelikus akcizo dujoms, jų kaina tampa konkurencinga, todėl šia kuro rūšimi domisi didžiosios transporto kompanijos. Žadame dar labiau išplėsti gamtinių dujų degalinių tinklą, kad jie būtų viešai prieinami. Degalines artimiausiu metu ketiname atidaryti Vilniuje ir Kaune“, – kalba V. Korsakas.

Bandymų rezultatas

Doc. dr. Saugirdas Pukalskas, VGTU automobilių inž katedros vedėjas, „SG dujos Auto“ mokslinių tyrimų vadovas, pasakojo apie Pabradėje veikiančioje laboratorijoje atliekamus tyrimus, tai pat drauge su „Scania“ atliktų bandymų rezultatus. Maišant gamtines dujas su vandeniliu įvairiomis proporcijomis siekta nustatyti ir palyginti autobuso, varomo įvairiomis dujomis (biodujomis, gamtinėmis dujomis) ir dujų mišiniais (įvairus vandenilio kiekis ir gamtinėse dujose) eksploatacinius parametrus, tokius kaip degalų sąnaudos, veikimo efektyvumas, ekologiniai ir kt. rodikliai.

Šiuo metu trijų Lietuvos miestų – Telšių, Ukmergės ir Marijampolės – maršrutais keleivius veža 23 vandeniliu prisodrintomis gamtinėmis dujomis (H2NG) varomi ir „SG dujos“ įrengtose stotyse pildomi autobusai, naudojantys iki 10 proc. tūrio vandenilio. Per metus šie autobusai sunaudoja apie 0,5 mln. kubinių metrų H2NG.

Bandytas autobusas pritaikytas eksperimentams, jame sumontuota papildoma testinė įranga, kuri rinko duomenis apie variklio darbą ir kuro sunaudojimą. Šie duomenys kiekvieną dieną buvo siunčiami į koncerno laboratoriją bei pateikiami „SG dujos“ tyrimų centrui. Jie svarbūs įvertinant tiek ekonominį, tiek ekologinį naujos kuro rūšies efektą.

„Kodėl mes tai tiriame? Todėl, kad alternatyvų transporto srityje ieškoti ragina ES dokumentai. Tarp kitų alternatyvių kuro rūšių, prioritetas teikiamas vandeniliui, kaip universaliam energijos nešikliui. Vandenilio mišiniai gali būti kaip pereinamasis kuras, pereinant prie grynojo vandenilio. Šio kuro privalumas – vandenilį galima gauti iš atsinaujinančių šaltinių. Lietuvoje daugėja vėjo, saulės jėgainių, tai žalias būdas išgauti energiją ir panaudoti vandenilio gamybai“, – sako S. Pukalskas.

Susirinkę vežėjų atstovai, mokslininkai diskutavo apie alternatyvius degalus, jų efektyvumą bei ekologiškumą. Apie SGD varomo vilkiko bandymų rezultatus pasakojo UAB „Vlantana“ vykdantysis direktorius Vladas Stončius, apie gamtines dujas viešajame transporte, jų naudojimo realijas bei perspektyvas kalbėjo UAB „Busturas“ generalinis direktorius Vaidas Seirackas.

„Transportas, naudojantis alternatyvų kurą, yra vienas iš mūsų prioritetų. Anksčiau ar vėliau susidursime su taršos leidimais, tuomet didieji miestai privalės imtis tinkamų sprendimų. Elektrifikacija kol kas – tik ateities vizija. Pirmiausia reikėtų pradėti nuo infrastruktūros elektrinėms transporto priemonėms kūrimo, todėl gamtinės dujos ir įvairūs kuro mišiniai su jomis yra kol kas tinkamiausia išeitis miestams“, – sako V. Seirackas.

UAB „SG dujos Auto“ direktorius Vidas Korsakas pasidžiaugė, kad gamtinių dujų infrastruktūra nuolat plečiasi. „Dar neseniai SGD buvo kaip labai specifinis kuras. Degalinės kurtos atsižvelgiant į šiuos poreikius. dabartinė infrastruktūra nėra patogi, tačiau netrukus situacija keisis. Per keletą ateinančių metų infrastruktūra taps patogesnė, dujos – labiau prieinamos visiems vartotojams“, – teigia V. Korsakas.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

  • DSC_0005
  • DSC_0004
  • DSC_0027
  • DSC_0023
  • DSC_0019
  • DSC_0017
  • DSC_0038
  • DSC_0034
  • DSC_0007
  • DSC_0045
  • DSC_0049
  • DSC_0050
  • DSC_0057
  • DSC_0067
  • DSC_0073