Galvos skausmas būsimiems merams: dalis gyventojų gali likti be susisiekimo autobusais

28 vasario 10:57 2023 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Pirmas darbas, kurio skubiai gali tekti imtis būsimiems rajonų savivaldybių merams – spręsti tarpmiestinio susisiekimo autobusais iššūkius, teigia Lietuvos keleivių vežimo asociacija (LKVA). Asociacijos vadovas Gintaras Nakutis sako, kad institucijų nesusikalbėjimas šiuo metu rinkoje kelia chaosą, o dėl situacijos neapibrėžtumo keleiviai jau dabar negali užsisakyti bilietų kelionėms po balandžio 1 dienos.

„Visuomet sakėme – kad ir kokius pokyčius valstybė šioje rinkoje beįgyvendintų, mūsų visų pagrindinis tikslas turi būti, kad sąlygos keleiviams nepablogėtų. Dabar matome, kad šiam pamatiniam tikslui kyla grėsmių“, – sako G. Nakutis.

Tapo institucinio nesusikalbėjimo įkaitais

Šiuo metu Susisiekimo ministerija jau yra parengusi Kelių transporto kodekso (KTK) pataisas, kuriomis bus apibrėžta liberali patekimo į tolimojo susisiekimo rinką procedūra. Šios pataisos lapkritį buvo aptartos Seimo Ekonomikos komitete, joms pritarta, tačiau galutinis svarstymas atidėtas iki pavasario sesijos.

Anot vežėjų asociacijos prezidento, neapibrėžtumą rinkoje kelia tai, kad nelaukdama minėtų pataisų priėmimo, ministerijai pavaldi Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) paskelbė konkursus, skirtus naujiems vežėjams atrinkti. Motyvuojama tuo, kad dabar galiojančios sutartys su esamais vežėjais baigs galioti balandžio 1 d.

„Susiklosto tokia dviprasmiška situacija: Susisiekimo ministerija parengė pataisas, kad patekimas į rinką būtų liberalus ir nereikėtų konkursų, o jai pavaldi įstaiga – organizuoja konkursą. Kaip šis chaosas bus sprendžiamas, jei Seimas pavasarį priims KTK pataisas, o konkursai jau bus įvykę ir vežėjai maršrutams atrinkti?“, – klausia G. Nakutis.

Anot jo, Vilniaus apygardos administracinį ir Vilniaus apygardos teismus jau yra pasiekę vežėjų ir kitų suinteresuotų asmenų skundai dėl LTSA vykdomo konkurso. Juose keliami ne tik konkurso teisinio pagrįstumo klausimai, bet ir argumentuojama akivaizdžiais praktinio įgyvendinimo trūkumais: pavyzdžiui, niekas negali atsakyti, kaip galima vykdyti maršrutą, kurio reiso tvarkaraštis sudarytas tik viena kelionės kryptimi arba kaip apskaičiuoti paslaugos įkainį, jei nėra nurodytas net preliminarus keleivių skaičius.

Keleiviai piktinasi: negali planuoti kelionių Velykoms

Dabartinių vežėjų sutartys su LTSA baigiasi kovo pabaigoje, nuo balandžio yra stabdomi pardavimai ir informacijos teikimas keleiviams apie tarpmiestinių autobusų eismą portale www.autobusubilietai.lt, autobusų stotyse, turizmo informaciniuose centruose ir kituose informacijos kanaluose.

„Jau dabar sulaukiame pasipiktinusių keleivių skambučių – kodėl negalima užsisakyti bilieto iš anksto, susižinoti maršruto? Savaitė, kai bus sustabdytas tiek bilietų pardavimas, tiek informacijos teikimas – priešvelykinė, kai tradiciškai autobusais keliaujama daugiau. Tai Lietuvos gyventojams ir šalies svečiams gali turėti ypač neigiamos įtakos. Žmonės nežinos nei kaip važiuos autobusai, nei kaip nusipirkti bilietą“, – teigia bendrovės „Kautra“ rinkodaros direktorius Gintautas Pakusas.

Klaipėdos autobusų parko generalinio direktoriaus Vaido Ramanausko teigimu, visa ši situacija – tai dar viena nežinomybė ir keleiviams, ir vežėjams.

„Neturime supratimo, kaip dirbti toliau, kaip planuoti ateitį. Tenka aiškintis keleiviams, kodėl negalime jiems suteikti informacijos apie autobusų eismą Velykų švenčių laikotarpiu, teisintis, jog tai – ne mūsų, vežėjų, problema. Nežinomybė atbaido keleivius, skatina juos rinktis alternatyvius keliavimo būdus, nors valstybė deklaruoja žengianti Žaliojo kurso keliu ir teikianti prioritetą viešajam transportui“, – sako V. Ramanauskas.

Tuo metu Rokiškio autobusų parko direktorius Antanas Taparauskas teigia, kad apskritai nėra aišku, kaip keleiviai galės iš rajonų nuvykti į didžiuosius miestus.

„Gali nutikti taip, kad žmonės, užsiregistravę pas gydytojus, laukę eilėje apie pusmetį ir suplanavę važiavimus po balandžio 1-osios, liks be galimybės nuvykti taip lauktos konsultacijos. Galbūt kam nors tai – gyvybės ir mirties klausimas“, – pabrėžia A. Taparauskas.

Siūlo sprendimą

Vežėjų atstovai nesupranta, kam LTSA prireikė skelbti konkursą, kol tebevyksta Susisiekimo ministerijos parengtų pataisų projekto svarstymas Seime.

„Mūsų manymu, visų pirma derėtų sulaukti teisinio tolimojo susisiekimo autobusais reguliavimo, Seimo sprendimų, nes kitaip pasekmės gali atsiliepti daugeliui mūsų šalies gyventojų“, – sako G. Nakutis.

Jo teigimu, iki tol, kol bus priimtos KTK pataisos ir įsigalios naujas teisinis reguliavimas, dabartiniams keleivių vežėjams galėtų būti išduoti laikini leidimai vežti keleivius turimais maršrutais.

„Tokiu atveju neliktu dviprasmybės, keleiviai net nepajustų, kad kažkas pasikeitė įstatymuose. Jie jau dabar vėl galėtų įsigyti bilietus iš anksto, žmonėms nereikėtų nerimauti iki paskutinės kelionės dienos – pavyks ar nepavyks? Turime ieškoti geriausio sprendimo keleiviams jau dabar, nes priešingu atveju pirmas darbas, kurio turės imtis naujai išrinkti rajonų merai – spręsti užgriuvusias susisiekimo problemas“, – pažymi G. Nakutis.

Nuogąstavimą, kad šalyje gali sumažėti tarpmiestinių autobusų maršrutų ir gyventojams taps sunkiau pasiekti kitus miestus žiniasklaidoje praėjusią savaitę išreiškė ir Lietuvos savivaldybių asociacija.

Pranešimas spaudai

Linos Jakubauskienės nuotrauka