Nuo šiemet didžiosios Lietuvos įmonės turi teikti naujus Europos tvarumo atskaitomybės standartus (angl. European Sustainability Reporting Standards, ETAS) atitinkančias ataskaitas. Savo poveikį aplinkai turės skaičiuoti ir įmonės, kurios veikia tvarumo ataskaitas pateikti privalančių bendrovių tiekimo grandinėse. Nors pagrindinis šios prievolės tikslas – užtikrinti įmonių skaidrumą ir informacijos apie veiklos poveikį aplinkai prieinamumą visuomenei, kartu tai yra ir geras orientyras, leisiantis bendrovėms pamatyti, kur dar galima pasitempti siekiant tvaresnės veiklos. Viena iš akivaizdžiausių nuolat tobulintinų sričių yra bendrovių automobilių parkai, turintys didelį tiesioginį poveikį anglies dvideginio emisijai.
Reikia ne tik elektromobilių
Akivaizdu, kad mažiausią poveikį aplinkai eksploatuojant daro elektromobiliai. Tačiau ne visos bendrovės pajėgios juos įsigyti, galiausiai – ne visoms joms elektros pavarą turintys modeliai tinka dėl veiklos specifikos.
Čia į pagalbą ateina patys transporto gamintojai, siūlantys įvairių elektrifikavimo laipsnių pavaras. Dėl to šiandien kiekviena bendrovė ar asmeninį automobilį besirenkantys vairuotojai gali pasirinkti labiausiai savo poreikius atliepiančias transporto priemones.
Automobilių apžvalgininkas Egidijus Babelis atkreipia dėmesį, kad elektrifikuotus automobilius pirkėjai taip pat renkasi ne vien tvarumo tikslų vedami. Dažnam imponuoja ne tik galimybė sumažinti išmetamo CO2 kiekį, bet ir sutaupyti degalams ar elektrai, ar, kalbant apie elektromobilius, gerokai mažesni eksploatacijos kaštai.
„Elektromobilių pirkėjai paprastai iš anksto pasirūpina įkrovimo galimybėmis namuose ar biuruose, galbūt naudoja iš atsinaujinančių šaltinių pagamintą elektros energiją: tuomet jų 100 kilometrų nuvažiavimo kaina gali nesiekti nė 2 eurų. Tinkamai naudojami hibridiniai ar iš tinklo įkraunami hibridiniai automobiliai taip pat pasižymi menkesnėmis degalų sąnaudomis, o tai lemia ir mažesnį išmetamo CO2 kiekį, ir švelnesnį poveikį savininko piniginei. Tiek asmeninį automobilį perkančiam vairuotojui, tiek darbuotojams automobilių parką formuojančiai įmonei tereikia pasiskaičiuoti, kas jiems labiau apsimoka pagal eksploatavimo poreikius“, – paaiškina žurnalistas.
Gamintojų pastangos
Šie reiškiniai aktualūs globaliai. Todėl dalis automobilių gamintojų, kaip antai „Kia“, „Jaguar Land Rover“ ar „Peugeot“, į savo strateginius planus įtraukė laipsnišką perėjimą prie vien tik tvaresnių modelių gamybos. Kaip jiems sekasi šių tikslų siekti, galima įsitikinti pažvelgus į pristatomų naujų modelių specifikacijas, taip pat palyginus skirtingų markių pasiekimus ekologiniuose konkursuose.
Pavyzdžiui, vartotojams geriau orientuotis kasmet padeda žinomas Didžiosios Britanijos automobilizmo žiniasklaidos kanalas „Diesel&EcoCar“. Liepos pradžioje jo redakcija trečią kartą reitingavo geriausius naujus elektromobilius, hibridus, iš tinklo įkraunamus hibridinius modelius ir vandenilio kuro celėmis varomus modelius.
Šiemet jame išsiskyrė ir „Įtakingiausio „EcoCar“ elektrinių automobilių gamintojo 2024“ nominaciją laimėjo bendrovė „Kia“. Specialistų sprendimu, daugiausia balų Pietų Korėjos gamintojui surinkti padėjo elektromobilis EV9 ir visa gama elektrifikuotų „Niro“ modelio versijų. Pastarasis automobilis laimėjo geriausių hibridinių ir geriausių iš tinklo įkraunamų hibridinių vidutinio dydžio SUV modelių nominacijas, o EV9 atiteko pergalė elektrinių septynviečių SUV kategorijoje.
Tarp kitų nominacijų geriausio vidutinio dydžio elektrinio SUV karūna atiteko „Renault Scenic E-Tech“, geriausiu hibridiniu kompaktiniu SUV pripažintas „Lexus LBX“, geriausiu vidutinio dydžio elektromobiliu išrinktas mūsų šalyje neparduodamas MG 4, o geriausio didelio elektrinio SUV laurus nuskynė „Škoda Enyaq“.
Paaiškino korėjiečių veiksmus
Savo verdiktą patyrusių žurnalistų komisija paskelbė nuodugniai išbandžiusi daugiau nei 180 naujų automobilių. Tad kokios savybės lėmė geriausius įvertinimus?
Portalo redaktoriai pažymėjo, kad jų vertinimus suformuoja daugybę skirtingų kriterijų apimanti, laiko patikrinta balų skyrimo sistema. Ji leidžia įvertinti kiekvieną transporto priemonės aspektą, tad kiekvienos kategorijos laimėtojas išties yra išskirtinis savo segmente. O peržvelgus visą apdovanojimus pelniusių modelių sąrašą galima susidaryti vaizdą, kurie gamintojai aiškiai juda ekologiškesnių automobilių gamybos kryptimi.
Štai „Diesel&EcoCar“ redaktorius Ianas Robertsonas atkreipė dėmesį į bendrovės „Kia“ tris titulus pabrėždamas, kad korėjiečiams pavyko suformuoti įvairiapusišką elektrifikuotų modelių asortimentą.
„Vieni gamintojai gali pasiūlyti daugiau skirtingų elektromobilių, o „Kia“ pagrįstai gali teigti, kad plati jų elektrifikuotų modelių gama apima įvairius segmentus. Našius motorus ir patikimą programinę įrangą turintys „Soul“, „Niro“, EV3, EV6 ir EV9 modeliai leidžia gamintojui atliepti įvairius poreikius. Kol daugybė gamintojų susitelkė į aukščiausios klasės rinką, „Kia“ pasiūlė įtikinamą prieinamų elektrinių transporto priemonių asortimentą“, – paaiškino I. Robertsonas.
Jis taip pat atkreipė dėmesį į ypatingą „Niro“ modelio ekologinį universalumą kompaktiškų SUV rinkoje: šis krosoveris gali būti tiek visiškai elektrinis, tiek su iš tinklo įkraunama hibridine pavara ar tradicine hibridine galios sistema. Todėl kiekvienas vairuotojas norimą modelį gali pritaikyti tiksliai pagal savo ekologiškumo poreikius ir piniginės storį.
„Moderniu interjeru, dviem 10,25 colio ekranais, ilgu bazinės įrangos sąrašu, erdviu salonu, bagažine ir septynerių metų garantija pasižyminčios hibridinės šio modelio versijos pelnytai nugalėjo“, – dėstė I. Robertsonas.
Tvarumas – ne tik variklio skyriuje
E. Babelis atkreipia dėmesį, kad kiekvienas naujas elektrifikuotas modelis turi vis daugiau privalumų. Dalis jų tiesiogiai siejasi ir su ekologija, ir net nebūtinai su pačia pavara.
„Gamintojai vis plačiau automobilių salonuose naudoja tvarias medžiagas. Ypač tai pastebima elektromobilių salonuose: juose galima išvysti vis daugiau jau perdirbtų ir ateityje galimų perdirbti audinių, taip pat įvairių pluoštų iš atsinaujinančių šaltinių.
Pamažu auga ir pavarų našumas: dažno elektromobilio vairuotojai be ypatingų pastangų gali apsiriboti 18–20 kWh/100 km sąnaudomis, o hibridų vairuotojai su 10 litrų benzino važiuoja nebe 100, o 200 kilometrų. Taip atsiranda daugiau galimybių tiek taupyti pinigus, tiek gyventi tvariau ir labiau tausoti aplinką“, – apibendrina pašnekovas.
Pranešimas spaudai
Linos Jakubauskienės nuotrauka