Kaip sumažinti baterijų nusidėvėjimą elektriniuose autobusuose?

17 birželio 04:37 2022 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Viešasis transportas elektrifikuojamas visame pasaulyje. Tikimasi, kad iki 2024 m. Jungtinė Karalystė turės didžiausią elektrinių autobusų parką Europoje, o Londonas planuoja iki 2034 m. elektrifikuoti visą savo autobusų parką.

Nors elektrinių autobusų eksploatavimo išlaidos (TCO) yra mažesnės nei dyzelinių, pradinės investicijos į tvarias transporto priemones gali būti didelės. Išmanūs automobilių parko stebėjimo ir apmokestinimo proceso valdymo įrankiai galėtų sumažinti elektrinių autobusų TCO. Pavyzdžiui, vairavimo stiliaus stebėjimo įrankiai gali padėti operatoriams nustatyti ir, jei įmanoma, sumažinti „tuščiąją eigą“, mokant vairuotojus atlikti konkrečius veiksmus, rašo automotiveworld.com.

Baterija sudaro beveik 50 % elektrinio autobuso kainos. Kadangi baterija laikoma nebenaudojama, kai pasiekia 80 proc. pradinės talpos, labai svarbu nuolat stebėti jos būklę. Baterijų galia mažėja dėl keturių pagrindinių veiksnių: temperatūros, didelės galios, išsikrovimo lygio ir vidutinės įkrovos būsenos.

Baterijos geriausiai veikia esant 15–30 laipsnių C temperatūrai. Labai žema temperatūra taip pat sumažina baterijų gebėjimą kaupti energiją, todėl karštomis dienomis rekomenduojama autobusus statyti pavėsyje arba po stogu, o labai šaltomis dienomis laikyti juos garažuose.

Antra, jei baterijos nėra pritaikytos greitam įkrovimui, geriausia vengti didelės galios srovės įkraunant ar iškraunant jas. Dėl didelės galios baterijos greičiau susidėvi, tokiu būdu sutrumpėja jų galiojimo trukmė, todėl manoma, kad baterijoms įkrauti geriau naudoti mažesnę srovę ir galią.

Trečiasis aspektas, į kurį reikia atsižvelgti, yra išsikrovimo lygis (DoD). Įkrovimo ciklai tiesiogiai veikia baterijos senėjimą. Kuo mažiau išsikrovusi baterija, tuo geriau. Kitaip tariant, geriau atlikti 1000 įkrovimo ciklų įkraunant bateriją 2000 kartų nuo 50% iki 100%, o ne 1000 kartų nuo tuščio iki visiško.

Vidutinė įkrovimo būsena (SoC) taip pat turi įtakos baterijų būklei. Geriausia praktika yra naudoti baterijas esant vidutiniškai 50 % SoC.

Kai baterijos tampa netinkamos naudoti viešajame transporte, jas galima perparduoti trečiosioms šalims, pavyzdžiui, perdirbėjams, antrinei rinkai arba grąžinti atgal gamintojui. Taip pat yra daug antrinio naudojimo būdų, pavyzdžiui, tramvajų ir traukinių pastotėse arba autobusų įkrovimo stotyse.

eBus.lt

Linos Jakubauskienės nuotrauka