„Karsan Jest Electric“ – simpatiškas mažylis su BMW „širdimi“

15 lapkričio 05:27 2018 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės Lankytojai

Turkijos „Karsan“ gamintojai Miunchene specialistams iš įvairių Europos šalių pristatė bendradarbiavimo su Vokietijos BMW koncernu rezultatą – nedidelį miesto vežimams skirtą autobusą „Karsan Jest Electric“. Transporto priemonė manevringa, saugi, ekonomiška bei ekologiška.

 

 

 

Savybės – bandymų trasoje

„Spauskite akceleratorių iki dugno, tuomet patraukite koją nuo pedalo“, – moko vairavimo instruktorius iš Turkijos kiekvieną, panorusį išbandyti originalią transporto priemonę. „Karsan Jest“ staigiai šauna į priekį, o vėliau tolygiai rieda BMW bandymų poligono trasa, naudodama stabdymo metu sukauptą energiją. Be abejo, mieste toks keleivių vežimo mieste stilius nėra tinkamiausias, todėl gamintojai siūlo ir kitus autobuso valdymo režimus, kuomet greitį reguliuoja specialūs kompiuteriai.

Sėdusieji prie „Karsan Jest Electric“ vairo galėjo išbandyti ne tik autobuso greitėjimo bei stabdymo ypatumus, bet ir jo stabilumą kelyje. Kad ir kokiu greičiu vairuotojai įveikdavo specialiai parengtą slalomo trasą, apversti transporto priemonės, pasak gamintojų, neturėjo jokių šansų. Tai garantuoja autobuse sumontuota elektroninė stabilumo kelyje sistema.

„Iš pradžių slalomo trasoje buvo truputį baugu, tačiau įspūdžiai – patys geriausi. Autobusas valdomas dar lengviau negu lengvasis automobilis“, – sako asociacijos „Linava“ viceprezidentas, Tauragės autobusų parko direktorius Rimantas Martinavičius. Pasak jo, autobusą vairuoti patogu, jis manevringas, važiuoja efektingai. „Be abejo, vairuotojai turėtų išmokti, kaip efektyviai naudoti stabdymo sistemas, vairuoti naudingai. Tačiau akivaizdu, kad autobusas būtų itin tinkamas vežti keleivius senamiesčio maršrutais ar ten, kur nėra daug keleivių“, – teigia R. Martinavičius.

Autobusą trasoje išbandė ir Klaipėdos autobusų parko generalinis direktorius Vaidas Ramanauskas. Jam naujoji transporto priemonė taip pat paliko gerą įspūdį. „Vairuoti „Karsan Jest Electric“ buvo lengva, vairuotojo vieta – patogi, matomumas – geras. Tai – ne pirmas mano išbandytas elektrinis autobusas, tačiau šis pasižymėjo manevringumu ir stabilumu kelyje“, – sako įmonės vadovas.

Jo teigimu, autobusai, kuriose – 22 vietos, Klaipėdos miestui per maži, jie neatitiktų šiuo metu mieste skelbiamų viešųjų pirkimų konkursų reikalavimų. Vis dėlto jei gamintojai išspręstų klausimą su vietomis salone, Klaipėdos autobusų parkas mielai eksploatuotų panašias transporto priemones, kadangi jos – ekologiškos, netriukšmingos, todėl ypač tinkamos važinėti pajūryje.

Turkų ir vokiečių bendradarbiavimo rezultatas

BMW korporacija Turkijos „Karsan Automotive“ pateikė „Jest“ autobusui elektrinį motorą, baterijas, įkrovimo sistemas. „Karsan Jest Electric“ sumontuotas BMW i variklis – 125 kW, maksimalus sukimo momentas – 290 Nm. Priklausomai nuo baterijų talpos, autobusas vieną kartą įkrautomis baterijomis gali nuvažiuoti nuo 80 iki 210 kilometrų. Įkrovimo procesas trunka nuo 0,7 iki 6 valandų, jis priklauso nuo įkrovimo tipo – ar įkraunama naudojantis tradiciniais kintamosios srovės įkrovikliais ar greitojo įkrovimo sistema galinėse stotelėse.  Be to, baterijos gali būti įkraunamos vos iki 25 proc., nes regeneracinė stabdžių sistema garantuoja teikiamą papildomą energiją.

Gamintojų teigimu, autobusas pritaikytas važiuoti ne tik lygiu keliu, bet ir į įkalnes. Jis važiuoja tyliai, į aplinką neišmeta nei CO2, nei kitų teršalų.

„Karsan Jest Electric“ kėbulas gaminamas iš tvirto metalo, apsaugai nuo prarūdijimo naudojama kataforezės technologija.  Tai – paviršiaus dengimas korozijai atspariomis medžiagomis, pagrįstas elektrochemija. Naudojant šią technologiją, visas kėbulas, netgi sunkiai prieinami kampų paviršiai, antikorozine medžiaga padengiami vienodai.

Techninės savybės

Iš pažiūros nedideliame, kompaktiškame šešių metrų ilgio simpatiško dizaino autobusiuke vienu metu gali važiuoti 22 keleiviai. Sėdimos vietos gali būti  išdėstomos pagal užsakovo pageidavimus. Plačios įlipimui skirtos durys, mechaninė atlenkiama rampa užtikrina patogų važiavimą tiek neįgaliesiems vežimėliuose, tiek ir sunkiau vaikštantiems keleiviams ar tėvams su mažais vaikais.

Visos autobuso ašys yra valdomos, todėl jis – labai manevringas. Įdiegta elektroninė stabilumo sistema bei kitos saugumą garantuojančios sistemos.

Vairuotojo darbo vieta atskirta nuo salono, prietaisų skydelis – modernus, jame vairuotojas mato, kiek energijos liko baterijose, kitus transporto priemonės parametrus. „Karsan Jest Electric“ yra ir galinio matymo vaizdo kamera, taip pat sumontuotos vaizdo kameros salono viduje, ties durimis, vairuotojo darbo vieta.

Salone – LED apšvietimas, vaizdo ir garso sistemos, „Bluetoth“, USB lizdai ir kt. Gerą matomumą keleiviams garantuoja dideli panoraminiai langai. Keleivių ir vairuotojo patogumui – nepriklausoma klimato kontrolės sistema, kuri užtikrina, kad žiemą salone bus šilta, o vasarą – vėsu.

Tikisi populiarumo

Pasak „Karsan Automotive“ generalinio direktoriaus Okano Baš,  BMW yra vienas iš pirmaujančių automobilių gamintojų pasaulyje, todėl bendradarbiaujant su jais sukurtas „Karsan Jest Electric“ modelis jau sulaukė didžiulio susidomėjimo.  Turkijos gamintojai tikisi, jog, suvienijus turkų ir vokiečių pastangas, „Karsan Jest Electric“ taps konkurencingas ne tik Europoje bei Turkijoje, bet ir visame pasaulyje.

„Jau sulaukėme pirmųjų užsakymų iš Rumunijos, Portugalijos, Ispanijos, Slovakijos, mūsų transporto priemone aktyviai domisi ir Prancūzija bei kitos Europos šalys. „Karsan Jest Electric“ tiek pagal dydį, tiek pagal kitus parametrus neturi analogų Europoje bei pasaulyje, todėl tikimės, kad ji patiks įvairių šalių vežėjams“, – sako O. Baš.

Pasak jo, masinė gamyba bus pradėta jau šiemet, maksimalus autobuso pagaminimo laikas – keturi mėnesiai.

Be „Karsan Jest“, turkai gamina „Hyundai“ lengvas komercines transporto priemones, taip pat 8 metrų ilgio „Atak“ ir „Star“ autobusus. Bendradarbiaudami su „Menarinibus“ ir „Bozankaya“, gali pasiūlyti rinkai ir  10-12-18 ar 25 m hibridinius, elektrinius,  SGD bei dyzelinius autobusus.

„Visame pasaulyje miestai plečiasi, žmonės keliauja daugiau. Tokiu būdu didėja ir oro užterštumas didmiesčiuose. Senų autobusų, išmetančių daug žmonių sveikatai kenkiančių medžiagų, mažėja pernelyg lėtai. Viešojo transporto elektrifikavimas – vienas iš sprendimų, kuris greitai ir ženkliai pagerintų oro kokybę mieste“,  sako „Karsan“ atstovas Baltijos šalims Ervinas Vaišnoras.

Viešojo transporto elektrifikavimas – tai dyzelinių autobusų, kurių išmetami teršalai sukelia šiltnamio efektą, atsisakymas ir pakeitimas elektrinėmis keleivinio transporto priemonėmis bei atitinkamos infrastruktūros įrengimas miestuose. „Lietuva – nedidelė šalis, todėl šioje srityje gali tapti lydere, sukurti savo gyventojams aplinkai draugiško viešojo transporto tinklą. Labai džiaugiuosi, kad mūsų atstovaujamas autobusų gamintojas „Karsan“ jau dabar siūlo rinkai inovatyvius ir aplinkai draugiškus sprendimus. Tai – autobusai „Jest Electric“ bei „Atak Electric“. Jei miestų ir rajonų savivaldybės priimtų reikiamus sprendimus, Lietuvoje žmonės galėtų gyventi švaresnėje aplinkoje“, – pabrėžia E. Vaišnoras.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

 

  • DSC_0001
  • DSC_0002
  • DSC_0013
  • DSC_0014
  • DSC_0037
  • DSC_0006
  • DSC_0007
  • DSC_0048
  • DSC_0009
  • DSC_0012
  • DSC_0056
  • DSC_0094
  • DSC_0097
  • DSC_0100
  • DSC_0108
  • DSC_0120
  • DSC_0121
  • DSC_0124
  • DSC_0123
  • DSC_0127
  • DSC_0129
  • DSC_0133
  • DSC_0138
  • DSC_0150
  • DSC_0152