Viena seniausių Lietuvoje keleivių vežimo įmonių – bendrovė „Kauno autobusai“ šventė 90-mečio sukaktį. Ta proga prisiminta ilgametė įmonės istorija, svarbiausi įvykiai bei apdovanoti geriausi „Kauno autobusų“ darbuotojai.
Žiupsnelis istorijos
Autobusų įmonė keleiviams vežti Kauno mieste buvo įkurta 1934 m. vasario 8 d. Kauno miesto Tarybos posėdžio nutarimu Nr. 444. Ši data ir laikoma Kauno viešojo transporto gimimo diena.
Iki tol nuo 1924 m. Kaune keleivius vežė privatūs vežėjai, tačiau miesto gyventojai bei savivaldybės vadovybė nebuvo patenkinti jų darbu, todėl nuspręsta keleivių vežimą savivaldybei perimti į savo rankas.
Pirmaisiais įmonės gyvavimo metais bendrovė turėjo nedaug autobusų, tačiau laipsniškai jų buvo įsigyjama daugiau: 1937-aisiais miestiečius jau vežė 44 autobusai.
Paskutiniais prieškario metais įmonei pirkti autobusų iš užsienio jau nereikėjo – Šančiuose pastatytose remonto dirbtuvėse imta gaminti savus autobusus.
Antrojo pasaulinio karo metais įmonė savo veiklą buvo visiškai nutraukusi, žmonės buvo priversti vaikščioti pėsčiomis arba naudotis vežiko paslaugomis.
Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui, autobusų Lietuvoje nebuvo likę, keleivius vežiojo žmonėms vežti pritaikyti sunkvežimiai ir sutaisyti besitraukiančių vokiečių pakelėse palikti vermachto autobusai.
Keleivinio transporto eismas atgijo tik 1945 metais – tuomet keletas autobusų vežiojo keleivius maršrutu „Rotušė-Panemunė“, o praėjus dvejiems metams atidarytas ir pirmasis tarpmiestinis maršrutas „Kaunas – Šiauliai“.
Pirmaisiais pokario metais vėl pradėta gaminti autobusus. Gaminami autobusai turėjo indeksą L-1. Tai buvo vietos specialistų perdirbtas Leningrade gaminto autobuso tuo pačiu pavadinimu modelis.
1950 m. įmonė pavadinta „Kauno autobusų – taksimotorų parku“, o praėjus šešeriems metams reorganizuota į dvi savarankiškas įmones: Kauno taksi parką bei Kauno autobusų parką.
1958 m. Kauno autobusų parką pasiekė pirmieji trijų durų autobusai „Ikarus 66“. Šių autobusų, kurių gamyba Vengrijoje buvo pradėta 1953 metais, Kauno autobusų parkas gavo kelias dešimtis. Vieną restauruotą „Ikarus“ kauniečiai pristatė 90-mečio jubiliejaus proga.
1984 m. įmonėje dirbo daugiau kaip 2 300 darbuotojų, buvo eksploatuojami 465 autobusai, kurie vežė keleivius 41 miesto, 10 priemiesčio ir 30 tarpmiestinių maršrutų.
1989 m. įmonė įsikūrė dabartinėje vietoje – Raudondvario pl. 105.
1993 įmonė reorganizuota į UAB „Kautra“ bei Kauno valstybinį miesto autobusų parką. Pastarasis 1994 m. reorganizuotas į specialios paskirties uždarąją akcinę bendrovę, o kitais metais pervadintas UAB „Kauno autobusai“. Vienintelis bendrovės akcininkas – Kauno miesto savivaldybė.
1992 metais Kauno miesto viešojo transporto keleivius vežė tik „Ikarus“ ir keletu suspaustomis gamtinėmis dujomis varomų LAZ autobusų. 2004 m. įsigyti 55 nauji „Solaris“ autobusai.
Naujausi laikai
Jubiliejaus proga bendrovė „Kauno autobusai“ parengė leidinį „UAB „Kauno autobusai – 90 metų kelyje. Istorijos tęsinys“.
Jame – svarbiausi pastarojo dešimtmečio įvykiai.
2014-aisiais prie „Kauno autobusų“ prijungta troleibusų įmonė „Autrolis“.
2016-aisiais bendrovės specialistai sukūrė mobiliąją aplikaciją „KVT“ balsas, skirtą regos negalią turintiems žmonėms. Aplikacija sulaukė didžiulio susidomėjimo – ta pati programėlė pradėjo veikti Šiauliuose, Vilniuje ir Klaipėdoje.
2017-aisiais atnaujintas bendrovei priklausantis Aleksoto funikulierius.
2018-aisiais įmonė atnaujino viešojo transporto priemonių parką iš esmės: įsigyti 85 nauji „Solaris Trollino 12“ troleibusai, vėliau – 25 žemagrindžiai „Temsa“ autobusai.
Pradėjo galioti ir ypatingos nuolaidos važiuoti viešuoju transportu: 822 eurų lengvata daugiavaikių šeimų vaikams, deklaravusiems gyvenamąją vietą Kaune. Įsigiję lengvatinį 1 095 kalendorinių dienų terminuotą elektroninį bilietą už 3 eurus, keleiviai autobusais ir troleibusais keliauti gali nemokamai trejus metus. Šia lengvata gali pasinaudoti ir senjorai, sulaukę 80 metų ir vyresni.
2018-aisis pristatyta dar viena svarbi naujovė – aplikacija „Žiogas“, kuria taip pat sukūrė įmonės specialistai.
2019-aisiais įsigyta 20 naujų „Mercedes-Banz Spriter“ mažos talpos autobusų, o 2019-aisiais nupirkta dar 30 tokių autobusų. 2020 m. – 6 nauji hibridiniai „Mercedes-Benz Sprinter“.
2019-aisiais „Kauno autobusai“ įsigijo 100 naujų hibridinių „MAN Lion‘s City“, kurie ženkliai prisidėjo prie geresnės miesto ekologinės situacijos.
2021-aisiais įkurtas keleivių aptarnavimo centras miesto centre, kur keleiviams teikiamos aktualiausios paslaugos.
2021-aisiais atnaujinta „Žiogas“ bilietų sistema kauniečiams bei miesto svečiams, įdiegti nauji ir modernūs komposteriai.
2022-aisias „Kauno autobusai“ daug prisidėjo prie pagalbos Rusijos užpultai Ukrainai: perdavė 10 pavažinėtų autobusų, įdarbino 27 Ukrainos piliečius. Be to, keleivių aptarnavimo centras tapo svarbiu Ukrainos pabėgėliams skirtu centru.
2022-2023-iaisiais surengtos „Kauno autobusų“ darbuotojų Šeimos šventės, kur varžėsi ir geriausi įmonės vairuotojai.
2023-iaisiais kauniečiai sulaukė ir dar vienos naujovės – nupirkti 39 standartinio ilgio ir 25 triašiai „MAN Lion‘s City“. Praėjusių metų gegužę vykusiuose Aplinkos ministerijos „Žaliųjų Viešųjų pirkimų lyderių apdovanojimuose“ bendrovė pelnė apdovanojimą už žaliausią transporto priemonių pirkimą.
Pernai įdiegta ir dar viena naujovė – sustojimai „Pagal pareikalavimą“, norintieji išlipti keleiviai turi paspausti STOP mygtuką, tai padeda keleiviams kelionės tikslą pasiekti greičiau.
2023-iaisis pagerėjo ir susisiekimas su Kauno rajonu – Kauno miesto ir Kauno rajono savivaldybės pasirašė bendradarbiavimo sutartį dėl maršrutų plėtros į tolesnes rajono vietoves.
Apdovanoti geriausieji
Šventės proga įmonė sulaukė gausybės pagyrimų bei padėkų už sėkmingą darbą, vežant keleivius mieste. Anot Kauno miesto savivaldybės atstovų, šiuo metu Kauno viešojo transporto parkas yra naujausias Europoje, o jo darbuotojai pirmieji pasitinka kauniečius ir paskutiniai juos palydi mieste.
Įmonę garbingo jubiliejaus proga sveikino Kauno miesto savivaldybės vicemerai, kurie perdavė linkėjimus nuo mero Visvaldo Matijošaičio, Kauno krašto pramonininkų ir darbdavių asociacijos atstovai, UAB „SG dujos“ generalinis direktorius Virginijus Korsakas, Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis, bendrovės „Kautra“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas, kiti garbūs svečiai.
Kalbėjusieji pabrėžė, kad Kauno viešojo transporto sistema galėtų būti pavyzdžiu daugeliui ne tik Lietuvos miestų.
Bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius trumpai priminė bendrovės istoriją, pasidžiaugė sėkmingais darbo rezultatais, dėkojo įmonės darbuotojams už nuoširdų triūsą, vežant keleivius mieste.
Garbingų apdovanojimų sulaukė ne vienas įmonės darbuotojas. Tauro statulėles įteikė Kauno miesto savivaldybės atstovai, geriausieji apdovanoti J. Vileišio pasidabruotais medaliais, Kauno krašto pramonininkų ir darbdavio asociacija įteikė Profesijos riterio apdovanojimus.
„Kauno autobusų“ įmonės vadovas įteikė apdovanojimus Už ilgametį ir profesionalų darbą.
Šventė baigėsi įspūdingu Kauno valstybinio muzikinio teatro artistų koncertu.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos