Kada paskutinį kartą naudojotės viešuoju transportu? Ar pastebėjote tą momentą, kai iš miesto gatvių pamažu dingo taršūs ir nepatogūs seni autobusai, į kuriuos patekti žmogui su negalia ar mamai su vežimėliu buvo neįmanoma? Paanalizavus paskutinius 6-erius metus matome, kad Šiaulių miesto gatvėmis važiuojantys autobusai labai pasikeitė. Kadangi geri dalykai nėra pastebimi ir daugelis juos priima kaip savaime suprantamus, mes šiame straipsnyje pabandysime įrodyti, kad savaime suprantamų dalykų nėra ir tie pasikeitimai yra nuoseklaus, tikslingo ir atsakingo darbo rezultatas bei pateiksime argumentuotų priežasčių, kodėl tikrai verta naudotis viešuoju transportu.
Pradėkime nuo esminio dalyko – mieste važiuojančių autobusų. Niekas nepaneigs, kad visiems maloniau važiuoti nauju, tvarkingu švariu bei aplinkai draugišku autobusu. Tokį autobusą kur kas smagiau vairuoti ir vairuotojams. Įmonė jau kuris laikas eina kryptingu keliu ir siekia tapti žaliausiu autobusų parku. Tai puikiai iliustruoja dyzelinių bei dujinių miestą aptarnaujančių autobusų skaičiaus pokytis per paskutinius 6-erius metus. Jei dar 2015 m. mieste važiavo net 103 dyzeliniai ir tik 22 dujiniai autobusai, tai šiandien situacija yra kardinaliai pasikeitusi ir dyzeliniu kuru varomų autobusų yra 24, o dujomis net 102 autobusai. Skaičiai labai aiškiai parodo kryptingą bei sistemingą darbą. Ir šiemet įmonė vėl turi gerų naujienų savo keleiviams. UAB „Busturas“ įvykdžiusi visas projekto įgyvendinimo procedūras, gavo dalinį finansavimą 10 vnt. visiškai naujų žemagrindžių (angl. low floor) vienaaukščių miesto tipo hibridinių (varomų dujomis ir elektra) autobusų. Šis projektas buvo parašytas pačių įmonės darbuotojų, kurie nuoširdžiai dėjo visas pastangas paramos gavimui, todėl rezultatas džiugina dar labiau.
Naujesni, patogesni ir aplinkai draugiškesni autobusai yra viena iš esminių priežasčių, kuri turėtų paskatinti miestiečius naudotis viešuoju transportu. Tačiau ne mažiau svarbus yra ir finansinis aspektas. Šiandien, kai kuro kainos šovė į neregėtas aukštumas, tikrai verta paskaičiuoti ir pagalvoti apie nuosavo automobilio palikimą kieme ir keliavimą mieste autobusais. Kuro kainai drastiškai augant, viešojo transporto paslaugos kaina tampa vis patrauklesne. Viešojo transporto kainai tiesioginės įtakos turi juo besinaudojančių žmonių skaičius – kuo daugiau bus važiuojančių autobusais, tuo ši paslauga bus pigesnė.
2018 – 2020 metais vienkartinis važiavimo bilietas kainavo 0,54 Eur, nuo 2021 m. sausio mėn. bilieto kaina neženkliai pasikeitė ir šiuo metu kaina siekia 0,60 Eur (kaina padidėjo 11 proc.). Žvelgiant į kuro kainų pokyčius matome, kad skaičiai yra kardinaliai kitokie, o kuro kainų pokytis kur kas didesnis. Vidutinė metinė dujų įsigijimo kaina (be mokesčių) 2018 m. buvo 0,59 Eur/m3, o 2021 m. jų kaina jau siekė 0,73 Eur/m3 (padidėjo 24 proc.). Dyzelinio kuro kainos pokytis taip pat ženklus – 2018 – 2019 metais vidutinė dyzelinio kuro kaina (be mokesčių) buvo 0,84 Eur/l, 2020 m. ji sumažėjo iki 0,70 Eur/l, o 2021 m. jau siekė 0,88 Eur/l. Todėl 2021 m. vidutinę metinę dyzelino kainą (be mokesčių) lyginant su 2020 m. matomas net 26 proc. augimas. Kuro sąnaudos bendrose įmonės sąnaudose sudaro ženklią dalį net 27 proc., todėl kuro kainų augimas lėmė ženklų net 49 proc. kuro sąnaudų didėjimą.
Bendrovė savo veikloje visada teikė ir teiks prioritetą keleiviui, jo patogumui bei judėjimo mieste užtikrinimui. Siekiant paslaugą padaryti kuo patrauklesne ir nustatyti realų keleivių poreikį šiuo metu yra vykdoma Šiaulių miesto viešojo transporto maršrutų galimybių studija. Jos parengimo tikslas – išanalizuoti ir įvertinti esamų viešojo transporto maršrutų tinkamumą bei parengti maršrutų atnaujinimo planą.
Apibendrinant galime tik dar kartą pabrėžti, kad keliavimas viešuoju transportu mieste yra viena pigiausių judėjimo priemonių. Tuo pačiu yra tausojama aplinka, kas šiai dienai darosi vis aktualiau. Todėl kviečiame bent vienai dienai savo asmeninius automobilius palikti namie ir išbandyti miesto viešąjį transportą. O kas jeigu patiks? Iki pasimatymo autobusuose!
Busturo informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka