Kokie keleivių vežėjams buvo 2016-ieji?

sausio 03 05:41 2017 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

rimas1Pradedant Naujus metus, įprasta aptarti praėjusiųjų rezultatus. Kokie 2016-ieji buvo keleivininkams – kalbamės su asociacijos „Linava“ viceprezidentu, Tauragės autobusų parko direktoriumi Rimantu MARTINAVIČIUMI.

 

 

 

– Keleivinio transporto verslas tradiciškai Lietuvoje vis dar tebėra podukros vietoje. Ar praėjusieji keleivių vežėjams buvo bent šiek tiek sėkmingesni nei ankstesnieji?

– Ko gero, būtų galima pasakyti ir taip. Ne viena savivaldybė, tarp jų – ir didžiosios, ėmė ne tik geriau atsiskaityti su vežėjais, tačiau ir grąžinti ankstesniųjų metų įsiskolinimus. Dėl to kai kurie autobusų parkai galėjo dirbti pelningai, įsigyti naujų ar naujesnių transporto priemonių.

Esminis proveržis mūsų versle, žinoma, dar neįvyko, tačiau galima pasidžiaugti, jog tendencijos – šiek tiek geresnės.

– Bet pagrindinės problemos – ne visada sąžininga konkurencija, nelegalūs vežėjai – ko gero, niekur neišnyko?

– Tiesa. Valstybinės institucijos ne visada kreipia reikiamą dėmesį į mūsų problemas. Nesyk teikėme pasiūlymus ar užklausimus dėl nelegalios ir neteisėtos keleivinio transporto veiklos, dėl „Uber“, taip pat internete aktyviai besiskelbiančių vežėjų keliamų problemų, sudaromos nesąžiningos konkurencijos. Gaila, tačiau jau daugelį metų nelegalūs vežėjai tebėra neįveikiami. Kaip matome, atsiranda ir vis naujų grėsmių mūsų verslui.

– Ar, pasikeitus asociacijos „Linava“ vadovybei, gerėja bendravimas su įvairiomis institucijomis?

– Reikėtų pasidžiaugti,  jog pagerėjo bendradarbiavimas su Susisiekimo ministerijos Kelių transporto ir civilinės aviacijos politikos departamentu, reguliariai vyksta susitikimai su departamento direktoriumi, kuriuose aptariami aktualūs keleivinio transporto klausimai.

Ne vieną raštą su pasiūlymais išsiuntėme dėl Kelių transporto kodekso projekto, kurio svarstymas tęsiasi jau pustrečių metų. Taip pat teikti pasiūlymai arba užklausimai dėl nelegalios ir neteisėtos keleivinio transporto veiklos, dėl viešojo transporto atnaujinimo priemonių, panaudojant ES lėšas, finansavimo aprašų, dėl biodegalų naudojimo komercinio transporto priemonėms problemų ir kt. Bendraujant ir bendradarbiaujant, pavyksta įtikinti valdžios institucijas atkreipti dėmesį į keleivinio transporto verslui skaudžias problemas.

Nuolat bendradarbiaujame ir su vežėjais. Informuojame juos apie teisės aktų, reglamentuojančių kelių transporto veiklą, projektus ir įsigaliojusius pakeitimus. Nagrinėjame projektus ir teikiame pastabas ir pasiūlymus valdžios institucijoms.

Vežėjams nuolatos elektroniniu paštu siunčiama informacija apie teisės aktų projektus, įsigaliojusius naujus teisės aktus, apie asociacijos organizuojamus renginius, apie važiavimo sąlygas užsienio šalyse ir kt. Asociacijos interneto svetainėje keleivių vežėjai gali rasti konferencijose, seminaruose, pristatymuose pateiktą medžiagą.

– Kokie pagrindiniai renginiai vyko praėjusiais metais?

– Stengėmės nuolat reaguoti į besikeičiančią situaciją, surinkti vežėjus aptarti svarbiausias, aktualiausias problemas. Sausio 8 d. Kaune vyko keleivių vežėjų, dirbančių tolimojo susisiekimo maršrutuose, pasitarimas dėl siūlomų bilietavimo sistemų.

Vasario 4 d. įvykusiame Keleivinio transporto tarybos posėdyje buvo informuota apie prezidiumo veiklą ir asociacijos kongreso organizavimą, vasario 24 d. įvykusiame prieškongresiniame keleivinio transporto įmonių susirinkime buvo išrinktas keleivių vežėjų atstovas prezidiume ir iškelta kandidatūra į Revizijos komisiją.

Balandžio 13-16 dienomis surengėme kelionę į Tarptautinę keleivinio transporto parodą „Busworld‘2016“ Stambule.

Rugpjūčio 30 d. į posėdį rinkosi Keleivinio transporto taryba. Posėdyje dalyvavę asociacijos vadovai informavo apie prezidiumo ir sekretoriato nuveiktus darbus, o Tarybos nariai aptarė aktualius viešojo transporto klausimus, susijusius su bilietų pardavimu, elektronine autobusų įvažiavimo į autobusų stotis  sistema ir kt.

Rugsėjo 25-30 d. vykome į komercinių automobilių parodą IAA‘2016 Hanoveryje, kur susitikome su autobusų gamintojais, lankėmės Liubeko miesto viešojo transporto įmonėje.

Džiaugiuosi, kad keleivių vežėjai aktyviai dalyvavo asociacijos „Linava“ 25-mečio jubiliejaus renginiuose, taip pat „Linavos“ kongrese.

2016 m. vasarį surinkti ir išanalizuoti keleivinio transporto įmonių 2015 m. veiklos statistiniai duomenys, o liepos mėnesį pateikta 2016 m. pirmo pusmečio statistika.

2016 m. pavasarį buvo patikrinti 43 pagal Tarptautinę autobusų klasifikavimo sistemą klasifikuoti autobusai ir pratęstas jų sertifikatų galiojimas metams.

Gegužės 25-26 d. asociacijoje lankėsi Baltarusijos keleivinio transporto specialistai, kurie domėjosi Lietuvos viešojo transporto sistema ir ES reglamentų ir direktyvų įgyvendinimu. O rudenį, spalio 4-6 dienomis, baltarusių kvietimu J. Stolovickij dalyvavo Minske vykusioje konferencijoje „Keleivinio transporto perspektyvos Baltarusijoje“ ir skaitė pranešimą apie Lietuvos ir ES viešojo transporto reglamentavimą.

– Kaip manote, ko reikėtų, kad Lietuvos keleivinis transportas funkcionuotų taip pat gerai, kaip ir kaimyninėse šalyse? Kokias problemas jums teks spręsti 2017-aisiais?

– Būtina didinti viešojo transporto patrauklumą, gerinti paslaugų kokybę. Tam reikia garantuoti pakankamą finansavimą, įpareigoti savivaldybes laiku ir visiškai atsiskaityti su keleivių vežėjais, kurie teikia viešąsias paslaugas.

Taip pat manau, kad kompensacijų mokėjimas už vežtus lengvatomis besinaudojančius keleivius turėtų būti grąžintas valstybei. Tam reikia keisti Vietos savivaldos įstatymą.

Labai svarbu daugiau dėmesio skirti nelegalaus verslo išaiškinimo atvejais. Derėtų sutelkti visų atsakingų institucijų pajėgas. Norime aktyviai prisidėti prie naujos redakcijos Kelių transporto kodekso rengimo. Šis dokumentas turi atitikti nūdienos keleivinio transporto raidą Lietuvoje.

Kaip rodo praktika, įmonėms jau ima trūkti autobusų vairuotojų. Didžioji dalis vairuojančiųjų autobusus ar troleibusus – vyresnio amžiaus, jaunimas šią profesiją renkasi retai. Tam, kad įmonėse atsirastų gerų vairuotojų, reikėtų efektyvesnės mokymo sistemos. Šia kryptimi dirbsime ir 2017-aisiais.

Kilo problemų ir įsisavinant Europos Sąjungos lėšas ekologiškoms keleivinio transporto priemonėms pirkti. Vežėjai, kurie sudarę tiesiogines sutartis su savivaldybėmis, konkurencijos tarybos sprendimu, projekte dalyvauti negali. Bandysime prisidėti ir prie šios problemos sprendimo.

–  2017-ieji dar tik prasidėjo. Ko palinkėtumėt Lietuvos keleivių vežėjams Naujaisiais?

 – Linkiu Lietuvos keleivių vežėjams darbingų metų, su naujais iššūkiais ir apgalvotais sprendimais, kurie garantuotų verslo sėkmę ir užtikrintų paslaugos gerovę. Lai sprendimus lydi ryžtas, o darbus – sėkmė. Visiems geros sveikatos, džiaugsmo bei optimizmo

 

Kalbėjosi Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka