Į Lietuvą atvyko vidutinės klasės „ISUZU Novociti Volt“. Pirmiausia jį apžiūrėti pakviesti šalies keleivinio transporto įmonių vadovai bei darbuotojai.
Pasak ISUZU gamintojų atstovės Baltijos šalyse bendrovės „Saločiai ir partneriai“ direktoriaus Ruslano Andrejevo, elektrinį autobusą ISUZU gamintojai pristatė rinkai jau prieš kelerius metus. „Per pandemijos laikotarpį gamintojas spėjo parduoti autobusus 7 šalyse: Prancūzijoje, Ispanijoje, Vokietijoje, Izraelyje, Rumunijoje, Bulgarijoje. Mums autobusą dėl susiklosčiusių aplinkybių pasaulyje atsivežti į Lietuvą pavyko tik dabar. Norėčiau pasidžiaugti, jog net du „ISUZU Novociti Volt“ jau įsigijo bendrovė „Trakų autobusai, taigi netrukus jie veš keleivius ir Lietuvoje“, – sakė R. Andrejevas.
Kurdami naująją transporto priemonę, ISUZU gamintojai pirmiausia galvojo apie ekologiją, švarios aplinkos išsaugojimą ateities kartomis. Autobusas – 100 proc. elektrinis, jo emisija yra nulinė, transporto priemonė į aplinką neišmeta CO2 dujų.
Bendrovės „Saločiai ir partneriai“ pardavimų vadovas Vygantas Šulga pristatė naujojo autobuso technines savybes: „Visų pirma norėtųsi atkreipti dėmesį į transporto priemonės dizainą. Jis – toks pat, kaip ir dyzelinio „Novociti Life“. Jau kurdami pastarąjį autobusą, gamintojai, konstruktoriai galvojo apie ateitį – elektra varomą modelį. ISUZU gamintojai nuolat žvelgia į priekį, kuria tokius gaminius, kurie būtų modernūs, patrauklūs, atitiktų vežėjų interesus“.
Be dizaino sprendimų, autobusas netriukšmingas, važiuoja itin tyliai. Viena vertus, tai gali būti problema – prasčiau girdintiems žmonės autobuso gali neišgirsti, todėl skirtingi gamintojai bando spręsti šią problemą. Antra vertus, tyliai važiuojantis autobusas sprendžia triukšmo problemas dideliuose miestuose.
Pasak V. Šulgos, kurdami autobusą, konstruktoriai, inžinieriai itin daug dėmesio skyrė keleivių, vairuotojų komfortui, taip pat – saugumui. Sėdynių išdėstymas patogus, kiekvienas klientas gali jį pasirinkti iš keleto variantų: su 25 ar 19 sėdimų vietų, taip pat keturiomis – atlenkiamomis. Iš viso 8 m ilgio autobusas gali maksimaliai vežti 52 keleivius. Šis skaičius priklauso ir nuo baterijų talpos – kuo sunkesnės baterijos, tuo mažiau keleivių telpa autobuse. „Pagrindinis „ISUZU Novociti Volt“ privalumas – dinamiškumas, manevringumas ir talpumas“, – sako „Saločiai ir partneriai“ atstovas.
Be to, autobusas pritaikytas žmonėms su skirtingomis negaliomis – tiek regos, tiek klausos, tiek judėjimo. Yra USB jungtys, suteikiančios galimybę važiuojant įkrauti mobiliuosius įrenginius.
„Novociti Volt“ patogus ir vairuotojui – darbo vieta ergonomiška, pritaikyta pagal visus šiuolaikiškus sprendimus. Mygtukai patogiai išdėstyti prietaisų skydelyje, vairuotojui jie puikiai matomi, jis gali sekti visų autobuso agregatų, taip pat – ir baterijų talpos, parametrus. Vairuotojo kabina pusiau uždengta, tačiau ISUZU gamintojai, reaguodami į Covid-19 pandemiją, bene pirmieji pradėjo galvoti apie vairuotojų apsaugą, taigi klientas gali užsakyti ir visai uždarą vairuotojo kabiną.
Autobusas pritaikytas vežti keleivius skirtingo klimato šalyse – kai vasarą karšta ar žiemą šalta. Tam montuojami stiklo paketai, šildomi išoriniai šoniniai veidrodžiai ir pan. Papildomą šildymą bei vėdinimą, neeikvojant baterijos galios, užtikrina „Webasto“ ar alternatyvi papildomo šildymo sistema.
Be to, autobuso konstrukcija lengva, todėl vieną kartą įkrautomis baterijomis jis gali idealiomis sąlygomis nuvažiuoti iki 350 km atstumą. Baterijos montuojamos ant autobuso stogo, jos gali būti įkraunamos tiek lėtuoju, tiek ir greituoju būdu. Be to, baterijos yra perdirbamos, tai – labai svarbus veiksnys ekologijai. „Baterijų utilizavimas kol kas nėra išspręstas klausimas, nes elektriniai autobusai vis dar tebėra naujovė. Su šia problema susidursime po keletą metų. ISUZU gamintojai apie tai pagalvojo iš anksto“, – sako V. Šulga.
Baterijai suteikiama aštuonerių metų garantija, tačiau „Saločiai ir partneriai“ garantijos laikotarpį gali dar labiau išplėsti. „Vis dėlto reikėtų turėti omeny – nederėtų tikėtis, kad po 8 metų baterija veiks kaip nauja. Jos našumas bus sumažėjęs maždaug 20 proc.“, – primena V. Šulga.
„Novociti Volt“ gali būti montuojamos dviejų rūšių baterijos: 211 kW ir 269 kW talpos, nuo to priklauso autobuso nuvažiuojamas atstumas. „Gamintojų teigimu, vieną kartą įkrautomis baterijomis autobusas nuvažiuoja 350 kilometrų, vis dėlto tai reikėtų patikrinti vežant keleivius realiomis sąlygomis. Jei transporto priemonė nuvažiuos 300 kilometrų, tai jau bus puikus rezultatas“, – sako „Saločiai ir partneriai“ atstovas.
Jo teigimu, baterija yra šildoma ir šaldoma, kad būtų pratęstas jos gyvavimo laikas: „Labai svarbu, kokiomis sąlygomis autobuso baterija yra eksploatuojama. Geriausia, kai ji neišsikrauna visai ir nėra pilnai įkraunama. Optimalus įkrovimo lygis – 80 proc., tai jau parodė elektrinių autobusų eksploatavimo patirtis. Beje, ISUZU gamintojai elektriniuose autobusuose taip pat siūlo montuoti saulės baterijas, kurios taip pat pailgina autobuso nuvažiuojamą atstumą“.
Nuvažiuojamą atstumą taip pat pailgina ir į bateriją grąžinama autobusą stabdant susidaranti energija. Autobuse sugeneruoti visi įmanomi būdai, kaip papildyti baterijas energija.
Pasak V. Šulgos, „Saločiai ir partneriai“ turi tik lėtojo įkrovimo stotelę, tačiau didžiuosiuose miestuose ypač svarbi galimybė papildomai įkrauti baterijas vežant keleivius miesto maršrutai: „Greituoju būdu mažesnės talpos „Novociti Volt“ baterijas galima įkrauti per dvi valandas, didesnės talpos – per dvi su puse. Lėtuoju būdu mažesnės baterijos įkraunamos per aštuonias, didesnės – per vienuolika valandų“.
Vis dėlto svarbiausias dalykas autobuse – variklis. „Novociti Vott“ montuojamas 270 kW variklis, kurio maksimalus sukimo momentas – 2500 Nm. Energija iš pagrindinio variklio perduodama į varomąją ašį, ne į atskirus elektros variklius, sumontuotus ant kiekvieno rato. „Tai – privalumas, kadangi kuo variklių autobuse mažiau, tuo mažesnė tikimybė, kad nutiks kas nors netikėto. Gamintojas autobusui suteikia standartinę europinę dvejų metų garantiją. Mes, atsižvelgdami į kiekvieno kliento poreikius, į garantijas žiūrime dar lanksčiau“, – dėsto „Saločiai ir partneriai“ atstovas.
Anot V. Šulgos, daug autobuse panaudotų sprendimų yra unikalūs, jų dėka autobusą ne tik paprasta eksploatuoti, bet ir prižiūrėti, jis yra manevringas, dinamiškas, itin tinkamas vežti keleivius siauromis senamiesčių gatvelėmis ar vingiuotais priemiesčio keliais.
Vaizdo įrašą iš renginio galima pamatyti čia
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos