Naujieji autobusai – ne tik ekologiškesni, bet ir taupesni

19 kovo 05:24 2013 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Praėjusiais metais už Europos Sąjungos lėšas autobusų parkus atnaujino trys keleivinio transporto įmonės – „Kauno autobusai“, Šiaulių „Busturas“ bei Panevėžio autobusų parkas. Šiais metais pagal priemonę „Kompleksinė ekologiško viešojo transporto plėtra“ aštuoniolikos autobusų jau sulaukė Vilniaus vežėjai, pavasarį nauji autobusai atvyks ir į Klaipėdą.

Padeda taupyti

Pirmieji nauji suspaustas gamtines dujas (SGD) naudojantys autobusai pasirodė Kaune – „Kauno autobusai“ įsigijo dvidešimt keturis „Solaris Urbino CNG“. Pirmosios transporto priemonės į miesto gatves išvažiavo praėjusių metų birželį.

„Nuo tada naujieji autobusai iš viso jau nuvažiavo milijoną ir keturis šimtus tūkstančių kilometrų. Vidutinė vieno autobuso rida – apie 60-70 tūkstančių“, – pasakoja bendrovės generalinis direktorius Mindaugas Grigelis. Tikimasi, jog per metus vienas autobusas turėtų nuvažiuoti daugiau kaip 80 tūkstančių kilometrų.

Pasak M. Grigelio, naujųjų autobusų dujų sąnaudos skyrėsi važinėjant vasarą ir žiemą. „Vasarą naujieji autobusai „valgė“ maždaug 52-55 kub. m suspaustų gamtinių dujų, žiemą – apie 60 kub. m. Iš pradžių naujuosiuose autobusuose būta ir šiokių tokių techninių nesklandumų bei gedimų, tačiau pastaruoju metu „Solaris“ serviso darbuotojai pradėjo atsakingiau žiūrėti į pasitaikančias problemas. Tikimės, kad pašalinus vis pasikartojančių gedimų priežastis, naujieji autobusai važiuos patikimai“, – sako M. Grigelis.

Nepaisant to, kad suspaustos gamtinės dujos neapmokestinamos akcizo mokesčiu, eksploatuoti SGD autobusus kauniečiams nėra daug pigiau nei dyzelinius. „Kadangi eksploatuojame ir septynerių metų senumo dyzelinius „Solaris Urbino“, autobusų sąnaudas turime su kuo palyginti. Nuvažiuoti kilometrą dyzeliniu autobusu kainuoja 1,42 Lt, o dujiniu – 1,40 Lt“, – teigia M. Grigelis.

Pasak M. Grigelio, miestiečiams nauji autobusai labai patiko. „Įsigijus naujų, ekologiškesnių autobusų, pagerėjo keleivių požiūris į miesto transportą. Mes savo ruožtu džiaugiamės galėdami suteikti keleiviams geresnę paslaugą“, – kalba M. Grigelis.

Panevėžiečiai patenkinti „hibridais“

Skirtingai nei kitų didžiųjų miestų keleivių vežėjai, Panevėžio autobusų parko vadovai pasirinko ne SGD, bet hibridinius autobusus. Panevėžio gatvėse šeši nauji „Solaris Urbino Hybrid“ taip pat pasirodė birželio mėnesį.

„Savo pasirinkimu esame labai patenkinti. Hibridiniai autobusai pasirodė patikimi, o jų degalų sąnaudos – gerokai mažesnės nei dyzelinių“, – sako Panevėžio autobusų parko generalinis direktorius Rimantas Petukauskas.

Panevėžiečiai pasirinko hibridinius autobusus su vadinamąja paraleline hibridine sistema. „Tokiuose autobusuose mažiau elektroninių sistemų, juos lengviau prižiūrėti. Išsirinkę šias transporto priemones neapsirikome – rimtesnių gedimų per daugiau nei pusmetį intensyvaus eksploatavimo nepasitaikė“, – teigia R. Petukauskas.

Pasak jo, hibridiniai autobusai šimtui kilometrų nuvažiuoti mieste sunaudoja apie 30 litrų degalų. Dyzeliniai – vidutiniškai 38 litrus. „Nesudėtinga apskaičiuoti, kad nuvažiuoti kilometrą dyzeliniu autobusu degalai mums kainuoja 1,33 Lt, o hibridiniu – vos 1,05 Lt. Per metus vežant keleivius šešiais hibridiniais autobusais tkimės nemažai sutaupyti“, – kalba R. Petukauskas.

Pasak įmonės vadovo, jei tik bus galimybių, Panevėžio autobusų parkas ir toliau bus atnaujinamas hibridiniais autobusais.

Šiauliuose nauji SGD autobusai – taupesni

Nauji aštuoni „Irisbus Citelis CNG“ į miesto gatves išvažiavo praėjusių metų spalį. Prieš tai bendrovė „Busturas“ eksploatavo šešis suspaustas gamtines dujas naudojančius „Volvo“.

„Naujieji SGD autobusai pasirodė gerokai ekonomiškesni už senuosius – jų degalų sąnaudos šimtui kilometrų mažesnės maždaug dešimčia kubinių metrų. „Irisbus Citelis CNG“ pasirodė patikimi, be to, net ir nedidelius nesklandumus gamintojų atstovai stengėsi pašalinti per trumpiausią įmanomą laiką“, – sako bendrovės „Busturas“ eksploatacijos direktorius Silvas Gedaminskas.

Senieji „Volvo“ šimtui kilometrų sunaudoja maždaug 60 kub. m gamtinių dujų. Naujieji „Irisbus Citelis CNG“ – apie 50 kub. m. „Akivaizdu, jog eksploatuoti naujus SGD autobusus gerokai pigiau nei pavažinėtus“, – sako S. Gedaminskas.

Remiantis praėjusiųjų metų rezultatais, šiauliečiams nuvažiuoti kilometrą dyzeliniu autobusu kainavo maždaug 1,44 Lt. Dujinių eksploatacija šiek tiek brangesnė – nuvažiuoti kilometrą SGD autobusu atsieina 1,51 Lt. „Derėtų pabrėžti, kad atskirai neskaičiavome, kiek kainuoja nuvažiuoti kilometrą nauju, kiek – senu SGD autobusu. Vien naujų autobusų rezultatai, be abejo, būtų geresni“, – sako S. Gedaminskas.

Sostinėje eksploatuojami seniausiai

Daugiausia patirties eksploatuojant SGD autobusus turi sostinės vežėjai. Tiesa, aštuoniolika naujų MAN „Lion‘s City CNG“ mieste dar nevažinėjo, todėl kol kas neaišku, kokios bus jų degalų sąnaudos. Tačiau šimtą pavažinėtų SGD autobusų vilniečiai eksploatuoja jau nuo 2008-ųjų.

Senieji SGD autobusai ne tokie taupūs, tačiau degalai jiems kainuoja pigiau nei dyzelinas. „Nuvažiuoti vieną kilometrą dyzeliniu autobusu degalų sąnaudos sudaro 1,57 Lt, SGD – 1,26 Lt“, – sako bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Derėtų pabrėžti, jog pirmieji naujai įsigyti SGD autobusai į sostinės gatves turėtų išvažiuoti jau kitą savaitę.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.