Iš rinkos išstūmus savivaldybių tolimojo susisiekimo vežėjus, šalyje gali sumažėti tarpmiestinių maršrutų, o gyventojams gali tapti dar sudėtingiau pasiekti kitus miestus ir reikiamas paslaugas.
Tokius nuogąstavimus reiškia savivaldybės, Lietuvos transporto saugos administracijai (LTSA) paskelbus tarpmiestinių autobusų vežėjų atrankos konkurso antrąjį etapą ir jo taisykles, kurios užkerta galimybes jame dalyvauti savivaldybių vežėjams.
Tolimojo susisiekimo maršrutus LTSA suskirstė pagal kryptis į 21 maršrutų grupę. Maršrutų grupę sudaro nuo 3 iki 16 tolimojo susisiekimo maršrutų. Norintis dalyvauti konkurse vežėjas turi pateikti pasiūlymą visai maršrutų grupei jos neskaidant. To mažesnieji savivaldybių vežėjai padaryti neturi jokių galimybių.
„Dėl šios priežasties konkursai kai kuriose vietose gali iš viso neįvykti. Tai reiškia, kad nuo balandžio 1 dienos gyventojams reikalingų maršrutų gali nebelikti, o ta pati kelionė pailgės ir pabrangs. Juk savivaldybės vežėjas konkrečioje teritorijoje neretai užtikrina tuos maršrutus, kuriais privatūs vežėjai ne visuomet nori važiuoti, nes jie ne itin pelningi,“ – teigia Lietuvos savivaldybių asociacijos (LSA) prezidentas Mindaugas Sinkevičius.
Pasak jo, savivaldybių vežėjai dabar aptarnauja beveik pusę tolimojo susisiekimo rinkos. Joje iki šiol dalyvavo 28 savivaldybių valdomos įmonės, dauguma jų pastaraisiais metais nemažai investavo į autobusų parkų atnaujinimą bei paslaugų kokybės gerinimą. Šią paslaugą teikti jos norėtų ir toliau, tačiau dėl konkurso sąlygų to daryti nebegalės.
Be to, dar praėjusių metų lapkritį Susisiekimo ministerija inicijavo tolimojo susisiekimo autobusais reformą, kuria nustatoma konkurencinga procedūra vežėjams patekti į tolimojo susisiekimo sistemą. Tokia pertvarka numatyta šiuo metu Seime svarstomuose Kelių transporto kodekso pakeitimuose.
„Girdime, kad Susisiekimo ministerija prioritetu laiko reformą, tuo tarpu jai pavaldi LTSA dirba visai kita kryptimi. Jau netrukus šios srities laukia dideli pokyčiai, tad toks institucijų blaškymasis gali privesti prie didelio chaoso tiek vežėjų, tiek gyventojų atžvilgiu. Bet kurios pertvarkos tikslas turėtų būti teigiami pokyčiai. Keleiviai neturi jausti neigiamų pasekmių, o vežėjams neturi būti bloginamos veiklos sąlygos“, – teigia LSA prezidentas M. Sinkevičius.
Siekiant išvengti nestabilumo tolimojo susisiekimo rinkoje ir išsaugoti kuo daugiau gyventojams reikalingų maršrutų, savivaldybės siūlo stabdyti pagal esamą reglamentavimą paskelbtą konkursą iki kol bus apsispręsta dėl tolimojo susisiekimo reformos Seime.
Savivaldybių asociacijos pranešimas spaudai
Linos Jakubauskienės nuotrauka