Vasario pabaigoje grupė Lietuvos keleivių vežėjų apsilankė „VDL Bus and Coach“ gamykloje Nyderlanduose, Eindhovene. „VDL Group” – tai ne tik miesto, priemiesčio, turistiniai autobusai bei mikroautobusai. „VDL Group“, kurios pagrindinė būstinė yra Eindhovene – tarptautinė pramonės kompanija, kuri gamina lengvuosius automobilius, automobilių surinkimo linijas, įvairius kitus gaminius bei pusfabrikačius.
Gaminiai – įvairūs
Šiuo metu „VDL Group“ vienija 94 įmones, kurios išsidėsčiusios 20-yje šalių. Jose dirba daugiau nei 16 tūkst. darbuotojų, o metinė apyvarta 2016-aisiais siekė 3,2 mlrd. eurų. Gamintojų atstovai tikisi, kad 2017-aisiais apyvarta išaugs iki 5 mlrd. eurų.
„VDL“ – šeimyninė įmonė, jos pavadinimas – tai įkūrėjo Pieter‘io van der Leegte inicialai. Įkurta 1953-iaisiais, iš pradžių gamino ir tiekė įvairias detales BMW gamintojams. Įmonę 1966-iaisiais perėmęs įkūrėjo sūnus Wim‘as van der Leegte suprato, kad ji dirba nuostolingai ir ėmėsi permainų. Jis peržiūrėjo visus kontraktus su pirkėjais ir pasiūlė tiekti detales didesnėmis kainomis. Pirkėjai nesutiko. Tuomet savininkas nusprendė nutraukti kontraktus. Kadangi VDL tuo metu buvo vienintelė, gaminusi tokią produkciją, pirkėjai sutiko ir su didesnėmis kainomis.
Pamažu įmonė plėtėsi, tapo pelninga. Naujasis savininkas įsigijo daugiau įvairių kompanijų. 1989-aisiais „VDL Group“ jau turėjo apie 500 darbuotojų ir 500 mln. eurų apyvartą per metus.
Autobusų dalis – nedidelė
Autobusai „VDL Group“ atsirado tuomet, kai bankrutavo DAF autobusų gamintojai. Iki šiol visuose turistiniuose autobusuose montuojamas DAF variklis, o gamintojai glaudžiai bendradarbiauja su DAF inžinieriais, serviso tarnybomis.
Vėliau po „VDL Bus and Coach“ vėliava prisijungė ir „Bova“, „Jonckheere“, „Berkhof“ gamintojai. „VDL Bus and Coach“ pavadinimas atsirado 2011-aisiais. Šiuo metu šešiose autobusų gamyklose per metus surenkama apie 1500 miesto, priemiesčio, tolimojo susisiekimo autobusų bei mikroautobusų.
„VDL Bus and Coach“ siūlo rinkai ir elektrinius autobusus. Eidhovene važinėja 48 tokios transporto priemonės, kurios įkraunamos tiek nuo stacionaraus šaltinio autobusų parke, tiek ir naudojantis pantografais. „Busworld Europe“ parodoje gamintojai pristatė ir elektrinį mikroautobusą, tačiau, pasak pardavimo atstovo Rytų Europos šalims Siebren‘o de Boer‘io, tai kol kas – tik konceptas. Vis dar ieškoma patikimų baterijų gamintojų, kurie garantuotų sėkmingą mikroautobusų eksploatavimą.
2012-aisiais „VDL Group“ įsigijo Nyderlanduose bankrutuojančią „Mitsubishi“ ir pradėjo gaminti „Mini Cooper“. Gamintojų politika – kontroliuoti augimą, plėstis užtikrintai, po truputį. „VDL Group“ vadovai nesiekia didelio pelno išsyk, jie turi ilgalaikę plėtros viziją. „VDL Group“ sėkmės raktas – tai, kad daugybė įmonių dirba po viena vėliava, visos yra glaudžiai susijusios.
Per dieną gamykloje pagaminami trys turistiniai autobusai, per metus – 750. Pasak S. de Boer‘io, autobusų kompanija nėra didelė, todėl gali dirbti lanksčiau. „Turime galimybę išsirinkti geriausius tiekėjus, patikimiausias detales. Tai ir yra mūsų stiprybė“, – teigia S. Boer‘is. Turistiniuose autobusuose montuojami tik DAF varikliai, o miesto – „Cummins“, IVECO arba „Siemens“ elektriniai.
Gamybos procesas – itin originalus
„VDL Group“ atstovai suteikė galimybę apsilankyti dviejose gamyklose – vienoje iš jų surenkami vienaaukščiai, kitoje – dviaukščiai „Futura“.
Vienaaukščių „Futura“ surinkimo procesas – itin originalus. Visi elementai atkeliauja jau sumontuoti iš dviaukščių autobusų gamyklos. Iš pradžių ant suvirintos autobuso konstrukcijos montuojami elektros laidai, vamzdynai, oro sistemos. Tada – ašys, variklis ir pavarų dėžė.
Toliau konstrukcija keliauja prie grindų surinkimo baro. Grindų danga sumontuojama tokia, kokia bus galutiniame transporto priemonės variante.
Tada prie gaminamo autobuso primontuojama galinė dalis – su langu, žibintais, šilumos, garso izoliacija ir net… su galinėmis užuolaidomis. Taip patobulinta konstrukcija keliauja toliau, kur į autobusą įmontuojamas pačių gamintojų pagamintas tualetas. Jo ypatumas – galimybė naudoti tiek paprastą vandenį, tiek chemikalus, kurie žiemą neužšąla.
Vėliau prie „pusfabrikačio“ primontuojamos šoninės sienos – vėlgi su apmušalais užuolaidomis, lentynomis, stiklais.
Taip surinktas autobusas pastumiamas į specialią vietą, greta konvejerio, kuriuo į saloną įkeliamos sėdynės. Pastačius jas į vietas, darbininkams lieka tik pritvirtinti. Po to prie transporto priemonės primontuojamas stogas, taip pat su vidine apdaila, garso ir šilumos izoliacija, stoglangiu bei kondicionieriumi.
Vėliausiai prie konstrukcijos pritvirtinamas priekis – su žibintais, vairuotojo darbo vieta, pavarų perjungimo svirtimi, informaciniu stendu ir kitomis detalėmis. Pasak gamintojų, naudojant tokį gamybos būdą, patogiau į autobusus įmontuoti įvairią įrangą, lieka daugiau erdvės darbuotojams.
Itin daug dėmesio skiriama kokybei užtikrinti. Darbininkai skatinami taupyti medžiagas ir darbo įrankius – ties įėjimu į cechą pakabintas plakatas, kur surašyta, kiek, tarkim, per dieną ar per metus įmonei kainuoja sunaudotos vienkartinės pirštinės. Tokiu būdu raginama kaskart nesimauti vis naujų, taupyti ir kitas medžiagas.
Dėmesys – prarūdijimui
Detalės vienaaukščiams „Futura“ gimsta dviaukščių autobusų cechuose. Dviaukščių autobusų gamybos procesas labiau įprastas. Iš tam tikros rūšies nerūdijančio plieno profilių sumontuojamas kėbulas, profiliuose paliekamos specialios ertmės, kad jų viduje nesikauptų drėgmė. Kad šios ertmės neužsikimštų, į jas įmontuojami specialūs žiedeliai, kurie autobusui važiuojant laisvai juda, vibruoja ir neleidžia ertmėms užsikimšti. Tuomet dviaukščių „Futura“ šonai uždengiami taip pat nerūdijančio plieno lakštais, vėliau pamažu keliauja konvejeriu, ir vietoj metalo sijų krūvos gimsta dviaukštis gražuolis laineris.
Labai daug dėmesio VDL gamykloje skiriama antikorozinei apsaugai. Į profilių vidų ties kiekvienu tašku purškiamas specialus aliejus, kuris apsaugo juos nuo prarūdijimo iš vidaus. Kiekviena autobuso detalė dažoma atskirai, purškiant dažus ant paviršiaus.
Įdomiai išspręsta ir detalių parinkimo sistema. Visos lentynos su varžteliais, smulkiomis detalėmis turi savo barkodą. Kai dėžutė ištuštėja, ji pastatoma ant lentynos viršaus, nuskenuojamas barkodas, ir signalas siunčiamas tiesiai tiekėjui, šiuo atveju – „Wurth“. Tokiu būdu reikalingų detalių tiekimo sistema veikia be priekaištų.
Vežėjams paliko įspūdį
Gamykloje apsilankiusiems keleivių vežėjams iš Lietuvos tiek gamybos procesas, tiek ir surinkti VDL autobusai padarė įspūdį. Visi panorę įmonės vadovai galėjo išbndyti „VDL Futura“ bandomuosiuose važiavimuose.
„Autobusai atrodo patikimi, surinkimo būdas – originalus. Planuosime, skaičiuosime, tačiau manau, kad įsigysime šių autobusų“, – sako bendrovės „Vilneda“ atstovas Tautvydas Žilinskas.
VDL autobusų patikimumu neabejoja ir Klaipėdos autobusų parko generalinis direktorius Vaidas Ramanauskas. „Patiko tai, kaip surenkami autobusai, pradžiugino šiltas ir gražus priėmimas. Svarbu ir tai, kad VDL – vienintelis gamintojas, kurio autobusai surenkami tik Europoje“, – sako V. Ramanauskas.
Zarasų autobusų parko direktorius Remigijus Lamanauskas taip pat pabrėžė autobusų surinkimo originalumą. „Lankiausi ne vienoje gamykloje, tačiau tokio surinkimo būdo matyti neteko. Puiku ir tai, kad gamintojai suteikė galimybę išbandyti „Futura“ autobusą kelyje“, – sako R. Lamanauskas.
Pasak „VDL Bus and Coach“ atstovo Lietuvoje, įmonės „BTS Vilnius“ vadovo Jono Žuko, Lietuvoje „Bova“ autobusai yra žinomi o VDL vardas – kol kas mažai. „Tikiuosi, kad, apsilankę gamykloje, vežėjai galėjo įvertinti čia surenkamų autobusų privalumus. Turistinis autobusas – brangus pirkinys, todėl jo patikimumas itin svarbus. Lietuvos vežėjai įsigyja vis daugiau naujų transporto priemonių. Manau, netrukus išpopuliarės ir Nyderlanduose surinkti autobusai“, – sako J. Žukas.
Vežėjus taip maloniai nustebino ir pradžiugino apsilankymo proga greta pagrindinio kompanijos pastato iškelta Lietuvos vėliava.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos