Vienas iš svarbių Lietuvos viešojo transporto atnaujinimo tikslų – keleivių vežimas netaršiais, ekologiškais, patogiais autobusais. Pokyčiams regionuose įgyvendinti 2014–2020 m. laikotarpiu skirta beveik 10 mln. eurų Europos Sąjungos investicijų. Šios lėšos leido atnaujinti autobusus įvairiuose Lietuvos miestuose: pavyzdžiui, Tauragės viešasis transportas „atjaunėjo“ trigubai, o taršius dyzelinius autobusus keičia elektriniai.
„Viešojo transporto sistemos strategijos kūrimas ir įgyvendinimas Tauragėje pradėtas maždaug prieš 7 metus ir per tą laiką mūsų transporto priemonių parkas iš esmės pasikeitė – jų amžiaus vidurkis vietoje buvusių daugiau nei 18 metų dabar yra maždaug 5,5 metų. Šiandien turime 13 elektrinių autobusų, metų pabaigoje turėsime 16 – tai sudarys apie 40 proc. viso viešojo transporto parko. Tauragė tikrai turi perspektyvą vadintis žaliuoju regionu“, – sako Tauragės rajono savivaldybės Plėtros, investicijų ir turto valdymo skyriaus vedėja Genovaitė Pukelytė.
Visoje Lietuvoje iki 2026 m. planuojama skirti 69 mln. eurų iš Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano (RRF) lėšų netaršiems autobusams įsigyti ir 6 mln. eurų jų įkrovimo infrastruktūrai. Ši finansinė paskata bus suteikta nedidelėms savivaldybėms, kurios neturi parengusios darnaus judumo planų.
Didelėms savivaldybėms, turinčioms patvirtintus ES fondų finansuotus darnaus judumo mieste planus, ketinama skirti apie 160 mln. eurų 2021–2027 m. laikotarpio ES fondų investicijų.
Keleivių skaičius išaugo penkiagubai
Tauragės miesto viešajam transportui atnaujinti išleista virš 5 mln. eurų. Maždaug penktadalį sumos iš biudžeto skyrė savivaldybė, kitos lėšos – 4,26 mln. eurų – gautos iš Europos Sąjungos (ES) fondų.
Pašnekovė sako, kad elektriniai autobusai yra visapusiškai pritaikyti visoms keliaujančiųjų grupėms, nuo žmonių su negalia iki vaikų. Juose sumontuota vėdinimo bei kondicionavimo sistema keleiviams ir vairuotojui. Salonas apšviestas LED technologija, optimaliai apšildomas, sumontuotos informacinės lentos bei vaizdo stebėjimo kameros.
Nuo to laiko, kai pradėtas atnaujinti viešasis transportas, jo rida mieste padidinta virš 5 kartų, tiek pat išaugo ir pervežamų keleivių skaičius: anksčiau per metus būdavo pervežama apie 30–40 tūkst. keleivių, dabar šis skaičius siekia 160–200 tūkstančių. Tokie pokyčiai, pasak G. Pukelytės, susiję ne tik su naujais autobusais, bet ir su kitais keleivių patogumui įvestais pokyčiais.
„Pirmiausia pokyčius pamatėme dar prieš COVID-19 pandemiją įvedus nemokamą važiavimą – pirmą mėnesį keleivių skaičius išaugo 60 proc., antrą – 40 proc. Deja, pandemija šiuos skaičius nubraukė, o šiuo metu jau artėjame iki ankstesnio lygio. Taip pat atsirado nauji maršrutai per gyvenamuosius rajonus, kurie labai populiarūs, jais autobusai retai važinėja pustuščiai, o dažnai turime ir keleivių piką, kuomet autobusai būna pilnutėliai“, – vardija G. Pukelytė.
Kelionės viešuoju transportu tampa patogesnės ir Radviliškio gyventojams – čia buvo įsigyti 3 suskystintomis gamtinėmis dujomis varomi autobusai. Iš ES investicijų lėšų skirta kiek daugiau nei 344 tūkst. eurų, dar 60,75 tūkst. eurų skyrė Radviliškio rajono savivaldybės administracija.
„Miesto gyventojams tapo patogiau ir patraukliau keliauti viešuoju transportu. Naujieji autobusai pritaikyti judėjimo negalią turintiems asmenims, žemagrindžiai, kas šiai keleivių grupei yra itin svarbu. Dėl šios priežasties pagerėjo judumo galimybės gyventojams. Naujų ekologiškų transporto priemonių dėka sudarytos komfortiškos keliavimo sąlygos, kurios tapo papildoma paskata gyventojams rinktis viešąjį transportą“, – sako Radviliškio rajono savivaldybės administracijos Investicijų ir turto valdymo skyriaus vyr. specialistė Justė Kriuklienė.
Tikima, kad tai – puiki pradžia siekiant toliau atnaujinti Radviliškio viešojo transporto parką ir didinti keliaujančių autobusais žmonių skaičių.
Sustoti negalima
Pasak G. Pukelytės, statistiškai yra paskaičiuota, kad viešuoju transportu naudojasi apie 10–15 proc. gyventojų, tad Tauragės tikslas – pasiekti, jog šis skaičius būtų kuo didesnis.
„Tauragės autobusų parkas atliko tyrimus, darė apklausą, kaip keleiviai reaguoja į atnaujinamą viešąjį transportą – didžioji dauguma yra labai patenkinti tiek autobusų, tiek maršrutų patogumu. Nedidelė dalis išreiškia poreikį naujiems maršrutams, stotelėms arčiau namų ir panašiai. Tad šioje srityje sustoti neįmanoma, reikia nuolat gerinti viešojo transporto paslaugų kokybę, keleiviams siūlyti modernius, patogius sprendimus“, – sako ji
Ateityje norima labiau koncentruotis į priemiestinius ir tarpmiestinius pervežimus, atnaujinti šiais maršrutais važinėjančius autobusus, tam planuojamos investicijos. Iki 2024 m. pabaigos visos transporto priemonės turėtų būti pritaikytos žmonėms su negalia ir nekenkiančios aplinkai – elektrinės arba vandenilinės.
„Netrukus planuojama įrengti naują įkrovimo stotelių aikštelę elektriniams autobusams, kur autobusų įkrovimu budintys darbuotojai pasirūpins per naktį – taip autobusų įkrovimu nebereikės užsiimti vairuotojams. Bus pradėta vykdyti švieslenčių plėtra mieste, diegiamas elektroninis keleivio bilietas“, – numatomus darbus vardija Tauragės rajono savivaldybės atstovė.
Savo ruožtu J. Kriuklienė pasakoja, kad Radviliškis taip pat turi ambicijų įsigyti elektra varomų autobusų. Šiame mieste keleivius vežioja 30 autobusų: 27 dyzeliniai ir 3 suskystintomis gamtinėmis dujomis varomi savivaldybės autobusai.
„Atnaujinant viešojo transporto parką neišvengiame iššūkių. Didžiausia iš jų – finansai, tad stengiamasi maksimaliai pasinaudoti ES fondų teikiamomis galimybėmis. Taip pat plėtrai trūksta labiau išvystytos alternatyvių degalų papildymo infrastruktūros rajone“, – vardija Radviliškio rajono savivaldybės administracijos atstovė.
Per artimiausius kelerius metus planuojama trijose gretutinėse savivaldybėse įdiegti bendrą elektroninį bilietą, taip pat tikimasi gauti paramą Šeduvos autobusų stoties rekonstrukcijai, atnaujinti vietinio susisiekimo stoteles.
Susisiekimo ministerijos pranešimas spaudai
Linos Jakubauskienės nuotrauka