Seimo nariai Taline domėjosi nemokamu viešuoju transportu

06 vasario 05:21 2023 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Seimo nariams pageidaujant, Estijos transporto profsąjungos pirmininko Ullar Kallas kvietimu vasario 2-3 dienomis Talino Estijoje viešojo transporto departamente aptarta nemokamo viešojo transporto problematika, Lietuvių delegacija taip pat lankėsi Talino savivaldybėje ir Talino autobusų parke.

Renginiuose dalyvavo Seimo nariai Aurelijos Veryga, Ligita Girskienė, Vaida Pranauskaitė ir Lietuvos kelių ir autotransporto darbuotojų profesinių sąjungų Federacijos pirmininkas Bronius Bučelis, Estijos transporto profsąjungų Federacijos pirmininkas Ullar Kallas.

Vasario 2 d. Estijos viešojo transporto departamente vykusiame susitikime dalyvavo skyriaus vadovas Andres Ruubas. Pristatyti viešojo transporto uždaviniai vietiniame transporte ir tarptautiniuose vežimuose. Transporto departamentas išduoda leidimus vežti keleivius.

Nemokamas viešasis transportas Taline mieste kainavo 110 mln. eurų. Pabrangus degalams, Talino gyventojai daugiau naudojasi viešuoju transportu. Eksploatacinis vidutinis autobusų greitis mieste yra 18 km/h, troleibusų – 17km/h, tramvajų – 21 km/h. Daug investuota į A juostas, platintos ir rekonstruotos gatvės, taip padidintas transporto priemonių eksploatacinis greitis.

Nemokamas viešasis transportas Taline įdiegtas 2018 m. birželio 1 d. Taip pat 11-oje Estijos apskričių ir dar 4 apskrityse suteikta teise važiuoti nemokamai  jaunimui iki 20 metų ir vyresniems gyventojams nuo 63 metų..

Transporto departamentas nustato 1 km kainą, atsižvelgiant į statistinius duomenis nuo balandžio 1 d. iki rugsėjo 30 d., perskaičiuojant ir indeksuojant kilometro kainą sekantiems metams. Skelbiant konkursus, sąlygose nurodoma kaina atsižvelgus į pasirašytą Šakinę kolektyvinę sutartį. Konkurse siūloma dalyvauti vežėjams, eksploatuojantiems biometaną ir elektrą naudojančius autobusus. Jau 2 metus eksploatuojami biometanu varomi autobusai, gyventojai rūšiuoja atliekas, tokiu būdu mažėja ir mokestis už tvarkomas šiukšles.  Jeigu gyventojas nerūšiuoja šiukšlių, išvežimo kaina gali pabrangti.

2023 m. vežėjams nustatyta 1 km. kaina  nuo 1 iki 3 eurų, priklausomai nuo autobuso ilgio. Eksperimento tvarka įvestas socialinis transportas žmonėms su negalia vežti. Estijos politikams pirmiausia yra keleivis ir jo poreikis atsidurti bet kuriame taške greitai. Ši koncepcija yra vienoda visuose valdymo lygiuose. Antroje vietoje yra ekonomiškumas, kuris susijęs su žmonių elgesio pokyčių stebesėna. Tai reiškia, kad mieste situacija stebima visada, nuolat galvojama, kaip galima sumažinti transporto spūstis, organizuoti transporto sistemą taip, kad vykstantis asmuo nuvyktų ten, kur reikia, be persėdimų arba jam tektų kuo mažiau persėsti.

Vasario 3 d. įvyko susitikimas Talino savivaldybėje, jame dalyvavo  vicemeras Taneel Kiik bei transporto specialistas Grigorij Parfjonov, kuris tobulino viešojo transporto organizavimą JAV ir Anglijoje, todėl puikiai žino savo vietinių gyventojų keliavimo įpročius, traukos vietas ir poreikį miesto gyventojams.

Taline važinėja 350 autobusų, iš jų 207 varomi dyzeliu, 70 hibridiniai, 35 varomi metano dujomis ir elektriniai. 2008 m. įvyko gyventojų apklausa dėl nemokama transporto įdiegimo Taline. Tam pritarė 75%, nepritarė 25% gyventojų. Nemokamu transportu 2021 m. pradžioje naudojosi 415 tūkst. gyventojų, o 2023 m. sausio mėnesį – 458 tūkst. keleivių. Estai moka 9 %. gyventojų pajamų mokestį į miesto biudžetą ir 15 %. jo skiriama nemokamo viešojo transporto išlaikymui.

Pasak T. Kiik, lėšų viešajam transportui būtų galima skirti ir mažiau, bet tada keleiviams būtų siūloma mažiau maršrutų, tektų koreguoti į atokesnius rajonus važiuojančių autobusų grafikus.

G. Parfjonov priminė, jog 2012 m. miesto biudžetui buvo skirta 50 mln. eurų. Be to, buvo surinkta iš keleivių 9 mln. už parduotus bilietus. 2019 m. transportui skirta 75 mln. 200 tūkst. 2025 m. planuojama atsisakyti dyzelių varomu autobusų. Planuojamas prioritetas elektriniams autobusams.

Vasario 3 d. įvyko susitikimas Talino autobusų parke, kuriame dalyvavo valdybos pirmininkas Kaido Padar, technikos direktorius ir profsąjungos pirmininkas Sergej Logvinenko.

Valdybos pirmininkas paminėjo, kad planuojama atsisakyti troleibusų ir plėsti tramvajų maršrutus, šiuo metu įgyvendinami 5 tramvajų plėtros projektai. 2021 m. nemokamu transportu naudojuosi 44%, o 2022 m. – 88% Talino gyventojų.

Atnaujinus parką, 2022 m. mieste važinėjo 4,6 metų senumo autobusai, o 2012 m. vidutinis autobusų amžius buvo 11 metų. Restauruotos remonto dirbtuvės ir tramvajų depas. Transporto departamente dirba 70 darbuotojų, transporto skyriuje 17 darbuotojų. Autobusų parke dirba 1211 vairuotojų, troleibusų – 112, tramvajų – 140.

Iš viso viešajame transporte dirba 2124 darbuotojų. Autobusus ir troleibusus vežėjai remontuoja patys. 2024 m. planuojama pirkti 15 elektrinių autobusų. 2023 m. viešojo transporto biudžetas – 120 mln. eurų. Nuo 2023 m. sausio 1 d.  vairuotojams už valandą mokama 7,75 eurų, jei vairuojama 12 metrų transporto priemonė, už 18 m ilgio transporto priemonę – 8,30 eurų ir 20 % kintamas atlyginimas.

Vidutinis vairuotojų amžius – 45 metai, šiuo metu trūksta 300 vairuotojų.

Baigiantis susitikimui, lietuvių delegacija apžiūrėjo remonto dirbtuves ir darbininkų darbo vietas.

 

Bronius Bučelis

 

 

  • 1-bucelio-taline1
  • 1-bucelio-taline3
  • 1-bucelio-taline
  • 1-bucelio-taline2