Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos Seime narys Linas Jonauskas teigia, kad jau pribrendo žingsnis pasiūlyti gyventojams nemokamą viešąjį transportą Vilniuje ir kituose didžiuosiuose miestuose.
„Sveikintina, kad Vilniaus miesto savivaldybė suteikė galimybę miesto viešuoju transportu nemokamai naudotis ukrainiečiams, tačiau, mano manymu, suteikus galimybę juo nemokamai naudotis visiems registruotiems miesto gyventojams, būtų galima išspręsti bent kelias miesto problemas. Dabar tam yra itin geras laikas“, – teigia L. Jonauskas.
Jis mano, kad galimybė miesto gyventojams nemokamai naudotis viešuoju transportu ne tik paskatins sostinėje registruotis kituose miestuose prisiregistravusius, tačiau gyvenančius ir dirbančius Vilniuje, sumažins oro taršą, spūstis, bet ir prisidės mažinant socialinę atskirtį.
„Šiandien Vilniuje gyvena daugybė žmonių, kurie mokosi, naudojasi jo infrastruktūra, tačiau yra registruoti savo gimtuosiuose miestuose, o jų mokesčiai nukeliauja ne į sostinės, o į kitų miestų savivaldybių biudžetus. Nemokamas viešasis transportas galėtų paskatinti gyventojus registruotis Vilniuje. Taip sostinės biudžetas pasipildytų didesniais surenkamais mokesčiais, kuriuos galima būtų panaudoti to paties viešojo transporto infrastruktūrai ir transporto parko atnaujinimui. Daugybė gydytojų, mokslininkų kalba apie neigiamą oro taršos poveikį visam žmogaus organizmui, sukeliantį priešlaikines mirtis. Oro tarša Vilnius lenkia ir kai kuriuos didžiuosius Europos miestus. Augančios kuro kainos ir nemokamas keleivio bilietas galėtų žmones paskatinti persėsti iš automobilių į viešąjį transportą. Tai ne tik sumažintų taršą, jos poveikį žmonių sveikatai, automobilių spūstis, bet ir prisidėtų mažinant socialinę atskirtį. Yra žmonių, kuriems kelionė iki miesto centro yra prabanga, o augant maisto, šildymo kainoms socialinė atskirtis tik didės“, – sako Seimo narys.
Parlamentaras L. Jonauskas teigia, kad nemokamo transporto Vilniaus mieste idėjai įgyvendinti prireiktų 30 milijonų eurų.
„30 milijonų eurų nėra didelė suma, jei mes kalbame apie žmonių sveikatą, mažesnį mirtingumą nuo oro taršos ir švaresnį miestą. Dalis finansų gali būti surenkama per gyventojų sumokamus mokesčius. Padaugės Vilniuje registruotų gyventojų, augs ir įplaukos į sostinės biudžetą. Taip pat miestų oro taršos mažinimo sprendimams ir nemokamam viešajam transporto galėtų būti skiriami pinigai iš Klimato kaitos specialiosios programos“, – teigia L. Jonauskas.
Pasak parlamentaro, nemokamo viešojo transporto idėja nėra nauja ar neįgyvendinama. Ją įgyvendina ne tik užsienio, bet ir Lietuvos miestai.
„Vienas geriausių pavyzdžių – Talinas. Nuo 2013 metų Taline registruoti gyventojai viešuoju transportu naudojasi nemokamai. Pastebima, kad viešojo transporto naudotojų skaičius išaugo, o tarša mieste sumažėjo. Lietuvoje kai kurios savivaldybės jau siūlo savo gyventojams mieste ir rajone viešuoju transporto važiuoti nemokamai. Tokia galimybe jau naudojamasi Šilalėje, Plungėje, Kretingoje, Mažeikiuose, Varėnoje, Tauragėje, greitai nemokamai galės važinėti ir Trakų rajono gyventojai. Didžiausias poveikis oro taršos mažinimui įvyktų įgyvendinus nemokamą transportą Vilniuje ir kituose didžiuosiuose Lietuvos miestuose, kurie pasižymi itin didele automobilizacija ir transporto keliama tarša“, – sako Linas Jonauskas.
LR Seimo informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka