„Setra“ – dvigubas jubiliejus

05 balandžio 04:14 2011 Spausdinti straipsnį Istorija

„Setra“ autobusai, kurių kokybę spėjo įvertinti ir Lietuvos vežėjai bei keleiviai, šiemet švenčia dvigubą jubiliejų: sukanka 60 metų nuo „Setra“ vardo pasirodymo ir 100 metų – nuo autobusų gamybos pradžios Ulme, kuomet pasirodė pirmasis ant „Saurer“ važiuoklės sumontuotas „Kassbohrer“ autobusas.

Pirmasis „Setra“ – 1951-aisiais

Pirmasis „Kassbohrer“ išbandytas maršrute iš Mnsterplatzo į Wiblingeną Ulmo priemiestyje. Transporto priemonėje montuotas keturių cilindrų benzininis „Saurer“ variklis, kurio galingumas – 29 kW (40 AG). Autobuso kėbulas buvo medinis, jame – 18 sėdimų vietų. Dar dešimt keleivių autobusu galėjo važiuoti stovėdami.

1951-aisiais Frankfurto IAA pademonstruotas pirmasis „Setra“ autobusas. Jį pateikusi „Karl Kassbohrer Fahrzeugwerke“ iš Ulmo jau buvo puikiai žinoma kaip autobusų kėbulų ant skirtingų važiuoklių gamintoja. Tačiau esminė autobuso naujovė ir buvo ta, jog naujai pristatytoji „Setra“… neturėjo jokios važiuoklės!

Tai buvo pirmasis vokiškas autobusas berėmiu kėbulu. Iš čia ir kilo autobuso pavadinimas: „Setra“ (iš vokiško žodžio „selbsttragend“, kurį būtų galima išversti „nešantis save“). Tačiau ant autobuso priekio išliko raidė „K“, kuria prasideda firmos įkūrėjo Kassbohrerio pavardė.

Pirmojoje setroje variklis buvo montuojamas autobuso gale, tai buvo šešių cilindrų „Henschel“, kurio galingumas – 74 kW (100 AG), montuota ZF penkiapakopė mechaninė pavarų dėžė.

Istorija

Verslininko Karlo Kassbohrerio, pradėjusio „Setra“ istoriją, giminėje būta ir architektų, ir laivų statytojų. Tačiau jis pasirinko automobilių gamintojo profesiją. Kadangi lengvųjų automobilių gamintojų tuo metu Vokietijoje būta nemažai, Karlas Kassbohreris ėmėsi gaminti autobusus.

Dvidešimtojo amžiaus pradžioje autobusų paklausa buvo didžiulė, o surinkinėti juos – gana paprasta: imi bet kurio sunkvežimio važiuoklę ir ant jos sumontuoji karietinės konstrukcijos kėbulą. Tereikėjo medinio karkaso, apdailos detalių – ir transporto priemonė buvo pasirengusi išvažiuoti į pirmąjį reisą.

Tokiu būdu tuomet autobusai gaminti ne tik Vokietijoje; tiesa, ši negudri schema buvo patogi tik gamintojams. Keleivių patogumu pernelyg nesirūpinta. Gamintojai nepaisė, jog tokio autobuso pakaba „kieta“, laipteliai įlipti į saloną – gana aukšti.

Keleiviai, neturėdami kitos išeities ir norėdami važiuoti, buvo priversti kęsti nepatogumus. Tačiau ilgai taip tęstis negalėjo, todėl autobusų konstruktoriai dar prieškariu pradėjo galvoti, kaip „pažeminti“ autobuso kėbulą. Fantazijos konstruktoriams nestigo, jie pateikdavo įvairius patogesnės važiuoklės variantus, kurių gamyba galėjo tapti ir masine, tačiau prasidėjo karas. Vokietija visą dėmesį skyrė karo pramonei, todėl naujos konstrukcijos autobusas pasirodė tik 1951-ųjų balandį.

Daugiau naujovių

Teisybės dėlei reikėtų pasakyti, kad autobusą „berėmiu“ kėbulu sumanė ne pats Karlas Kassbohreris, o jo sūnus Ottas – matyt, toks pat talentingas, kaip ir jo tėvas. Jam, beje, priklauso ir pirmojo sudvejinto autobuso idėja; jis pasirodė lygiai po metų – 1952-ųjų pavasarį. Iki tol Europoje buvo populiarios keleivinės priekabos, kurias tempė autobusai arba sunkvežimiai. Tokias gamino ir „Karl Kassbohrer Fahrzeugwerke“, tačiau pasirodžius sudvejintims autobusams su „armonika“, keleivinio transporto priekabos idėja gana greitai nugrimzdo istorijon.

Beje, pirmasis sudvejintas „Ksbohrer“ buvo pagamintas iš įprasto „kėbulinio“ MAN modelio, o jo ilgis buvo apie septyniolika metrų. Vežti jis galėjo apie 170 žmonių.

Kūrė ir kiti

Netrukus pasirodė ir „Setra S8“ modelis, kurio konstrukcija taip pat buvo berėmė.

Prie analogiškų kėbulų kūrimo tarpukariu darbavosi ir prancūzų firma „Isobloc“, taip pat amerikiečiai iš Detroito kompanijos „Garwood“; jie jau buvo sumanę ir komponuotę su gale įtaisytu varikliu, ir aptakią kėbulo formą, ir daugybę kitų berėmės konstrukcijos sprendimų. Tokios konstrukcijos kėbulas kurtas ir Vokietijoje – jį išbandė Vilhelmshagene įsikūrusi kompanija „Nordwestdeutsche Fahrzeugbau GmbH“ (NWF), Bremeno „Klatte Omnibusbau“, taip pat „Krauss-Maffei“ bendrovė. Tačiau jų sukurti modeliai netapo serijiniais, tuo tarpu „Setra“ buvo skirta gaminti masiškai.

„Setra“ kurti berėmę konstrukcija baigė 1950-ųjų pavasarį; visi darbai buvo vykdomi visiškai slaptai, netgi gamyklos darbuotojai nežinojo apie rengiamą naujovę. Revoliucinga autobuso konstrukcija sumontuota mažiau nei per metus; kėbulo karkasas pasirodė toks lengvas, jog jį galėjo panešti šeši žmonės.

„Setra“ dar ne kartą stebino pasaulį originaliais ir netradiciniais techniniais sprendimais. Praėjus vos ketveriems metams po naujos konstrukcijos „Setra“ pasirodymo, rinkai pristatyta dar viena naujovė: nepriklausoma turistinių autobusų pneumatinė pakaba. 1964-aisiais visuose be išimties autobusuose pradėti montuoti „Voith“ retarderiai. Nesukelianti skersvėjų salono ventiliacija taip pat pirmą kartą pritaikyta „Setra“ autobusuose 1976-aisiais. „Vabalo ūsų“ formos veidrodžiai – vėlgi „Setra“ konstruktorių sumanymas. Pirmą kartą jie sumontuoti 300-osios serijos autobusuose. Šiuo metu jau sunku įsivaizduoti šiuolaikinį autobusą su kitokios konstrukcijos veidrodžiais…

Dabartiniai modeliai

Pirmosios serijos „Setra“ gaminti nuo 1951 iki 1967 m. Šiuo metu gaminami trijų klasių Setra, skirti priemiesčio bei tarpmiesčio vežimams bei turistinėms kelionėms.


Multi Class 300 – priemiesčio

Comfort Class 400 – tarpmiesčio

Top Class 400 – turistiniai, „Lux“ klasės

„Multi Class“ gali būti keletas versijų: NF, UL, H, o jų ilgis – nuo 12 iki 15 metrų, ant dviašių ar triašių važiuoklių, taip pat sudvejinti SG, kurių ilgis – 18 metrų.

* Setra S313 UL
* Setra S313 H
* Setra S315 UL
* Setra S315 NF
* Setra S316 UL
* Setra S317 UL (6×2)
* Setra S319 NF (6×2)
* Setra S319 UL (6×2)
* Setra S321 UL Comfort Class

„Comfort Class“ – autobusai, skirti tarpmiesčio vežimams bei turistinėms kelionėms. Jų ilgis – nuo 12,02 iki 14,05 m, priklausomai nuo ašių skaičiaus.

* Setra S415 GT (4×2)
* Setra S415 GT-HD
* Setra S416 GT-HD
* Setra S417 GT-HD

„Top Class“ – turistiniai ketvirtosios klasės laineriai, gali būti vieno, pusantro ar dviejų aukštų. Gaminami VIP klasės autobusai, dviašiai arba triašiai.

* Setra S411 HD
* Setra S415 HD
* Setra S415 HDH
* Setra S416 HDH (6×2)
* Setra S417 HDH (6×2)
* Setra S431 DT (6×2)

Parengė Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos